AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.646

Runflat på 7-serie E65/66

Hej alla BMW älskare,

Jag har en liten fundering som säkerligen några av er kan svara på. Min 7-serie kom är för närvarande inte utrustad med RFT däck dock så har jag kommit över ett helt set av RFT däck och har sedan tidigare ett set nya BMW doppelspeiche 18" 174 med slitna sommar däck. Jag tänkte slänga på RFT-däcken och köra med dessa under vintern då det är MS däck. Kommer detta fungera??

Jag gjorde en liten reseach igår och fann att e65/e66 såldes med dessa fälgar som tillval dock i två utföranden, en med RFT och en utan RFT (både under benämningen 174), skiljde ungefär 3500 kr i pris. Dock fick jag aldrig svar på om detta var andra typ av fälgar speciellt gjorda för RFT eller om det var samma fälgar med möjligheten att välja till rft däck.

Sidan till informationen (Sidan 8):
Länk

BMW del: 36116767827
* Glömde att tillägga att det är samma dimension, storlek och så vidare på däcken.

Tack!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Sök rent allmänt på RFT här på forumet så ska du säkert hitta svaret.

Vad jag har kunnat utläsa är att många som haft RFT däck på från fabrik och som inte gillat dessa bytt till standard (RFT är ju iofs standard på nya BMW) däck utan att för den sakens skull bytt fälg så jag antar att det ska gå bra.

Skillnaden i pris på de uppsättningar du refererar till misstänker jag ligger i att den dyrare varianten har sändare monterade som gör att däckrycksövervakaren fungerar. Dessa sändare kostar vad jag vet runt 900 spänn vilket då blir 3500kr i runda slängar för fyra.

Om allt annar är lika skulle jag säga att du absolut kan använda däcken du kommit över rakt av.

NIklas

Fransosen
Tack för ditt svar.

Vad jag kan minnas så tog jag av mina nuvarande däck för balansering i sommras. När dessa åter monterades på bilen så lyste däcktrycks lampan och det stod att Däcktrycketkontrollen håller på att initieras. Efter ett tag släcktes denna per automatik- Betyder detta att jag har dessa sändare på fälgarna??
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Oj, det har jag inget bra svar på.

Min bil har inte sändare utan registrerar hur fort hjulen snurrar via ABS-sensorn och om ett hjul tappar luft kommer det att snurra snabbare och trigga nåt larm.

Men det låter ju vettigt som du säger. Jag måste själv påpeka för bilen att jag vill initiera systemet men det kanske inte behövs om man har sändare. Vad säger instruktionsboken i frågan?

Men sändare kan man vad jag förstår ha oavsett om man har RFT eller inte. Tror funktionen med sändare kom före RFT-däcken men ska låta det vara osagt. Men om du har sändare ska du inte montera bort dom när du monterar nya däck oavsett sort.

Om du går till www.bmwarchive.org Länk och slår in dina sista siffror i chassinumret så får du se vad din bil var utrustad med från fabrik. Ganska kul rent allmänt att veta men då borde du se om den har den utrustningen eller inte.

Niklas

Fransosen
e3
336
e39520it
520dT -14

Det är ett lätt sätt att kolla om man har TPMS, som mäter trycket.

På ventilen på fälgen är det då en mutter, ytterst på ventilen där plasthatten träffar när den skruvas på. Tippar den är för att hålla sensoren på plats...

Har du inte TPMS men däremot FTMS, som mäter varv/tid, kan du montera RFT(om fälgen i övrigt matchar däcket vill säga), men då får du inte punkteringsvarning då ett RFT-däck inte nämnvärt ändrar varv/tid vid en punktering.

OBS, TBF-varning:D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.