AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.745

Urkoppling airbags barnstol e39, e46 vilka airbags

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, som bekant håller jag ju på en del med Bmw scanner 1.4.0.9 och får en del frågor kring airbag.
Det är ju inga problem att koda bort olika airbags i bilen men min fråga här är vilka airbags man kodar av för att ha barnstol fram i e46 eller e39. Vet någon vilka airbags BMW kodar av om man lämnar in den?
Passagerar airbagen är ju given men bör man också ta bort "head-airbag" i A-stolpen och den i dörren?
Bör man koda bort bältessträckaren och är det nödvändigt att montera ett annat bälte som BMW gör?

Tacksam för svar.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
När jag kodade bort airbag för barnstol på en e39-98'a i början på år 2000 på BMW Solna så var det bara instrumentpanelsairbagen de kodade bort. Dörr och a-stolpe behövdes inte enligt dem och jag behövde inte byta bälte heller (vilken en del måste göra och jag vet inte på vilka grunder man avgör det).
Har samma erfarenhet som Kane fast på en E46. Fick däremot efter inrådan av verkstan att också byta bältet. Detta var på Bendt Bil i Halmstad.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tackar grabbar för svar, måste försöka reda ut det där med bältet och varför man byter det.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Länk
Airbag i bilen, då har stolarna bältesträckare.
Kopplas bagen ur så är det klokt att byta bälte annars lär väl någon slå huvudet i vindrutan.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
stooges, tolkar jag dig rätt att man bör låta bältesträckaren vara aktiv?
Eller missförstår jag dig?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Om man kopplar ur bagen så ska man byta till ett bälte utan sträckare.
Om man kan avaktivera sträckaren så bör man ju göra det istället.
Sträckaren gör så att den bältade personen når den "uppblåsta" bagen mjukt och fint, finns det ingen bag där det ska så träffar personen panelen istället.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Men vad händer med stop funktionen bältet har vanliga fall då, ja alltså ibland när man tvärnitar eller liknande då låser ju bältet sig?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
stooges, jag är inte med riktigt nu. Bältesträckaren sträcker väl bältet för att "hålla i" personen mer så då borde de väl vara bättre att låta den vara aktiv?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Sorry.
Fel av mig att skriva utan att tänka.
Sträckaren stramar upp bältet och försenar kroppens kast framåt/ förkortar kastet, för att airbagen ska hinna tändas blåsa upp sej och sen när den töms ska du träffa den så lite som möjligt.

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ok, då känns det ju bättre att låta sträckaren vara armerad.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.