|
|
|
|---|---|
|
Hej, som bekant håller jag ju på en del med Bmw scanner 1.4.0.9 och får en del frågor kring airbag. Det är ju inga problem att koda bort olika airbags i bilen men min fråga här är vilka airbags man kodar av för att ha barnstol fram i e46 eller e39. Vet någon vilka airbags BMW kodar av om man lämnar in den? Passagerar airbagen är ju given men bör man också ta bort "head-airbag" i A-stolpen och den i dörren? Bör man koda bort bältessträckaren och är det nödvändigt att montera ett annat bälte som BMW gör? Tacksam för svar. Mvh Ola Min bil: Länk | |
| När jag kodade bort airbag för barnstol på en e39-98'a i början på år 2000 på BMW Solna så var det bara instrumentpanelsairbagen de kodade bort. Dörr och a-stolpe behövdes inte enligt dem och jag behövde inte byta bälte heller (vilken en del måste göra och jag vet inte på vilka grunder man avgör det). | |
| Har samma erfarenhet som Kane fast på en E46. Fick däremot efter inrådan av verkstan att också byta bältet. Detta var på Bendt Bil i Halmstad. | |
|
Tackar grabbar för svar, måste försöka reda ut det där med bältet och varför man byter det. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Länk Airbag i bilen, då har stolarna bältesträckare. Kopplas bagen ur så är det klokt att byta bälte annars lär väl någon slå huvudet i vindrutan. |
|
|
stooges, tolkar jag dig rätt att man bör låta bältesträckaren vara aktiv? Eller missförstår jag dig? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Om man kopplar ur bagen så ska man byta till ett bälte utan sträckare. Om man kan avaktivera sträckaren så bör man ju göra det istället. Sträckaren gör så att den bältade personen når den "uppblåsta" bagen mjukt och fint, finns det ingen bag där det ska så träffar personen panelen istället. |
|
| Men vad händer med stop funktionen bältet har vanliga fall då, ja alltså ibland när man tvärnitar eller liknande då låser ju bältet sig? | |
|
stooges, jag är inte med riktigt nu. Bältesträckaren sträcker väl bältet för att "hålla i" personen mer så då borde de väl vara bättre att låta den vara aktiv? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Sorry. Fel av mig att skriva utan att tänka. Sträckaren stramar upp bältet och försenar kroppens kast framåt/ förkortar kastet, för att airbagen ska hinna tändas blåsa upp sej och sen när den töms ska du träffa den så lite som möjligt. |
|
|
Ok, då känns det ju bättre att låta sträckaren vara armerad. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.