|
|
|
|---|---|
|
Hej! Går i bilbytar tankar och är inne på en lite nyare 3:a. Har därför funderingar på en 320 e36 av 97 eller 98 års modell. Kan väl en del om modellen, men undrar bara lite allmänt vad man bör se upp med. Eftersom jag har bilar väldigt länge, vill jag inte att det skall bli allt för höga ägande kostnader. Undrar bland annat hur länge och hur vanligt det är att AC`n håller/krånglar. Tack på för hand! Mvh Håkan | |
|
...E36 er generelt et godt køb...specielt 97/98 års modellerne....ikke køb typiske "ungdomsbiler" der har mængder af "plastik" og "vinger"....køb en original og serviceret 320i/323i med M52 motor.... ...jeg anbefaler dig at lese følgende tråd : Länk ...og dernest lese om E36 (..og BMW generlet !) på denne side : Länk V-max |
|
|
Om du söker en kompetent och gedigen vardagsbil med komfort och mysig motor är 320n ett klockrent val. OM du vill ha en racerbil räcker den inte. My Bimmer is my mistress |
|
|
Hej! Eftersom jag själv har en E36 från 98 så tycker jag naturligvis att du gör alldeles rätt. Eftersom jag tror att tyskar vet mer om BMW E36 än svenskar så brukar jag titta på tyska begagnat tester. Det finns en bra sådan på www.focus.de. Iallafall så betonar tyskarna att de senare årgångarna av E36 är väldigt bra bilar. Det enda större felet som återstår är den klena framvagnen, spindelleder och sådant. |
|
|
Komplettering: min AC la av när bilen var knappt fem år gammal. Det kostade cirka 8000 kr att reparera. Inte så kul! Viktigt att ACn startas minst en gång per månad under vinterhalvåret. Ett annat klassiskt fel är bussningarna i bakvagnen som ger upp efter kanske 10000 mil. Mina bakfjädrar fick bytas efter några år pga fjäderbrott. Annars gäller det vanliga; var kritisk och låt m-testa innan du köper. Du kommer att få en bekvämare och betydligt modernare bil än E30n, men inte riktigt lika busig. Lycka till. My Bimmer is my mistress |
|
|
Man får tacka för svaren! Inget mer att tänka på??? |
|
Kowalski |
Håkan! Jag tycker du skall glömma 320 och istället fokusera på en 323 96-97, funderar själv på en sådan till våren! Denna modell är nästan bortglömd då nästan alla letar efter 328 eller 320/318iS. Detta innebär att 323 får du för nästan samma peng som en 320 idag. Den har likvärdiga driftskostnader som 320 men med 323 får du en mycket, mycket finare 6:a även om det bara skiljer 20hk. 323 har 245 nm vid 3900 varv (till skilnad från 320 som bara maxar 190nm). Detta gör bl a omkörningarna till en barnlek. Mycket bättre prestanda (och sportigare muller!), troligtvis lägre förbrukning (pga mindre slit på låga växlar) samt jämnlika driftskostnader gör valet enkelt enligt mig. Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.