|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| F-Tar: Vi tar det en gång till....Har du, en större mängd, vatten/kylvätska i oljan så skull du ha synlig grädde, förmodligen på oljepåfyllningslockets insida och/eller oljestickan. Om bilen inte förbrukar kylvätska, producerar ingen grädde, förbrukar inte nämnvärt med olja, har inga nämnvärda missljud så ser jag inte varför du envisas om den "blaskiga oljan". Olja kan vara "blaskig" utan att för den sakens skull vara dålig, tvärtom! Dessutom, bra FLÖDE är minst lika viktiga egenskaper för en olja som att den "känns segare som en olja skall". Kan det vara som så att du bara fick ur 3-3.5 liter olja ur tråget o fyllde sedan på 4 nya liter? | |
|
"Oj"?? Tycker du ja ska tömma 0,5l? :) Ja hissade upp, bort me plugg. Ner med bilen, låt rinna. Hissa upp andra sidan, låt rinna sen ner igen tills de i princip bara droppade. Sen fyllde ja upp igen me 4l. Efter ha fyllt filtret så kollade jag och nivån var bra. |
|
|
Bilen går bra annars, ingen grädde eller så då ja kollade i morse. Men de kan ju vara så att ja körde bilen för kort stund efter bytet på tomgång så att all olja som låg kvar inte hade cirkulerat runt riktigt. I detta fall så tömmer jag ut lite. |
|
| Har du bytt olja på bilen tidigare? Är du säker på att det är den tillhörande oljestickan som sitter i bilen? Det kan tänkas att nån tidigare ägare slarvat bort originalstickan o tagit en "random" sticka osv.... 0.5 liter för mycket olja är ingen katastrof, även om det inte är optimalt så klart. | |
|
Nej, aldrig bytt på denna tidigare. Den ha vart lite miss skött av tidigare ägare vet jag. Jag är 98% säker att oljestickan som sitter på motorn tillhör denna. Ja ser gärna att nivån är ok så då sparar jag dunken ja köpte idag å tömmer ut så att nivån blir ok :) har kört me för mkt olja i en Ford en gång å den tyckte inte om de efter ett par 100 mil hehe ;) |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, du har för mycket olja. Om du kan, dränera lite och försök få till en korrekt oljenivå (räcker med att komma ned till max nivå). Då löser sig nog allt! Jo, ligger tex alltid en del olja kvar i toppen och hydrauliska enheter som VANOS och så vidare. Men annars tycker jag du borde fått ut den mesta delen av oljan. Man kan aldrig gå exakt efter oljemängden, det är endast en guide över ungefär hur mycket olja som behövs vid ett oljebyte - det är aldrig några exakt siffror. |
|
Jag ser vart du vill komma :) Tack för allas åsikter och förhoppningsvis är detta inget bekymmer utan av den sort som beskrivs i ovanstående svar. Då ska ja fixa detta ikv! |
|
| Jag säger så här: 2-3 mm över max markeringen på stickan är absolut ingen fara, inget jag skulle bry mig om. Jag byter ungefär på samma sätt som du på min bruxis (Passat). Enligt VW går det åt ca 4 liter, jag tömmer ur den gamla oljan "noga", byter filtret o fyller på 4 nya fräscha liter. Nivån hamnar alltid strax över max (1-3 mm över). Har bytt på detta sätt varje gång (10 gånger!). Bilen förbrukar INTE överskotts oljan "med en gång", nivån håller sig "konstant", vilket inte är riktigt sant då det efter ca 1300-1400 mil (mitt bytesintervall) så är nivån strax över mitten. Kontrollerar nivån ofta o den "sjunker" linjärt ner mot "bytesdagen". | |
Håller med Dawwe, några millimeter hit eller dit spelar ingen roll - gör samma sak. Men jag ororar mig över att det rör sig om mycket mer än så, se trådskaparens kommentar nedan >> Låter ja bli att stoppa ner hela stickan utan ja sticker bara ner >> den till gumitätningen börjar på stickan, även där är nivån för hög. På min oljesticka skulle det betyda att det är minst ca 1-2 centimeter över max-nivån. |
| Ja 1 cm över max är lite väl "bra", då har man nog fått i typ 1 liter för mycket. Då får man snällt tömma ur, eller ännu bättre suga upp via oljestickans rör? Jag skulle inte hälla tillbaka avtappad olja, tänker på risken att få "skit" i oljan, men det är jag det :). | |
|
Kul att få höra era egna beskrivningar på oljebyten också! Ja, jag tror att jag måste tömma innan nån packning börjar fara. Nä den oljan ja tappar ur kommer ja inte återanvända :) Ja kan ju uppdatera senare ! |
|
|
Kan rekommendera denna pump, som underlättar oljebyten - numer står jag på garageuppfarten och byter olja och filter på bilarna genom att suga ur oljan via oljestickans rör. Det var dock omöjligt att suga ur oljan på en Hynda Santa fe - den har troligen någon konstig "knick" på oljestickans rör, så där fick det bli att tappa ur oljan via pluggen. Länk Torde vara idealisk om du skall suga bara lite olja... När du byter olja - börja med att se till att bilen står plant (dels för att så mycket olja som möjligt skall tömmas och dels för att nivåavläsningen skall bli korrekt) och lossa oljefiltret så filterhuset dräneras och oljan där rinner ner i tråget (detta gäller filter som sitter över oljetråget, som i t ex. M52/M54 - sitter filtret "lågt" får man ta bort det efter oljan är borta) och tappa/sug ur oljan. Har du möjlighet att mäta mängden olja du får ur är det bra men inte nödvändigt - jag brukar försöka pumpa ner oljan i gamla 4- eller 5-liters oljedunkar och då får man lätt en ungefärlig uppfattning om mängden olja som tappas ur. Man får dock aldrig ur all olja som redan nämnts. Jag brukar försöka göra rent filterhusets insida genom att suga ur oljan som står i dess "fickor" i botten och även torka ur det med papper - kontrollera bara så att det inte lossnar pappersbitar som ligger kvar! Byt filtret och skruva fast filterburken/locket med rätt moment (handkraft för plåtfilter och 25Nm för filterhuslocket på M52/M54) - olja in packningen innan du gängar fast filter/filterlock med lite olja så den glider på rätt plats utan att fastna någonstans "på vägen". Slå därefter i typ 2/3 av mängden olja som det skall vara enligt "boken" och låt det rinna ner i tråget någon minut - läs därefter av nivån på stickan för att se hur mycket mer det behövs. Det brukar som sagt vara ca en liter olja mellan min- och max-strecken på oljestickan men det kan skilja sig åt mellan olika bilar - har sett allt från 0,6 liter upp till det dubbla 1,2 liter, så kolla i instruktionsboken vad som gäller för DIN bil! Lite olja kommer att försvinna in i oljefiltret när motorn startas, så det är ingen fara med oljenivå någon mm över max. Jag brukar köra motorn någon minut för att pumpa runt oljan och därefter stoppa den och låta oljan rinna ner i tråget någon minut innan "slutkoll" och ev. justering av nivån görs via avläsning på stickan igen. Kontrollera att oljetryckslampan slocknar efter någon/några få sekunder efter motorn startats efter oljebytet - det är helt normalt att den lyser en liten stund innan filterhuset har fyllts med olja. Nästa gång motorn startas skall oljetryckslampan släckas nästan omedelbart om allt är som det skall. Som sista åtgärd gör jag en visuell kontroll så att det inte läcker olja någonstans när motorn är igång - typ vid oljeplugg eller oljefilter. Så gör jag... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Mitt förfarande är i princip identiskt som ditt, Johan B :-) Fast å andra sidan så finns det inte såvärst många varianter att göra rätt (förutom att vissa saker skiljer sig mellan motorer och bilmodeller). Har själv funderat på den där oljesugen, eftersom jag måste hissa upp bilen och krypa under, dränera, skruva tillbaka pluggen - men sedan sänker jag såklart ned bilen innan jag börjar fylla på ny olja. Fast å andra sidan kan jag passa på att ta mig en titt under bilen för en snabbare inspektion - allt ifrån stag/bussningar till läckage. |
|
Ja de var verkligen utförligt förklarat och bra läsning! Tummen upp! Just färdig me tömmandet av oljan och ca 1l tömde jag och nu står Stickan på max! Så det var verkligen en del kvar trots att tråget va tomt, nästa gång ska ja använda mig av 4l dunk för att vara exakt. Ha aldrig vart med om sådant våldsamt överfyllnad som denna, annars brukar de va strax över som vi talade om tidigare vilket är okej. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.