AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.405

e36 318i - lösa oljetrågsbutar, nu vatten i oljan, möjligt?

Sida 1 av 2
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Tjena!

Har ju för en tid sedan köpt en vinterbil och ju mera jag fixar till den desto mera verkar fel dyka upp.

Bytte olja å filter för ca 80mil sen, rengjorde lite underill vid det tillfllet och nu i efterhand har ja sett att de droppat lite olja där ja parkerar. Tänkte att de kanske var pluggen men efter ha vart och kikat nu ikv så var ALLA trågbultar lösa plus att 3 saknades, satte tillbaka 2st för den sista satt så jävligt så den lät ja vara, borde inte påverka nåt läckage då bara en bult fattas och alla andra sitter fast.

Det sitter ingen hasplåt undertill och senaste månaden har de mest bara regnat. Till saken, kan de ha sipprat in vatten till oljan och tråget pga att de satt löst? Jag tycker att oljan verkar blaskig med tanke på hur ny den är, sedan så är nivån alldeles för hög motför då ja mätte direkt efter jag bytt oljan+filter, då var den i mitten.

Vad tror ni? Ska man chansa på den teorin och köpa ny olja imårn igen? Och isf, hade ni bytt filter igen?

Tack för lite synpunkter.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, du behöver inte oroa dig angående vattnet i oljan. Det har inte kommit in något vatten i oljan pga av att oljetrågets skruvar inte var åtdragna - så där kan du koppla av.

Oljans låga viskositet eller "blaskighet" vid temperaturer som motsvarar kallstarter för motorn är en av de ÖNSKADE egenskaperna hos en olja.
När omgivningstemperaturen/motorn är kall (dvs kallstart vid låga temperaturer) så VILL man att oljan ska vara "blaskig" dvs ha låg viskositet. Detta gör att slitaget på motorn reduceras kraftigt då oljans snabbare kan pumpas runt och komma till nytta i hela systemet.

En motorolja har olika viskositeter vid olika temperaturer, detta "bygger man in i oljan" genom att lägga till additiv som är långa molekylkedjor som ändrar form beroende på temperatur.

Således kan man ALDRIG avgöra hur "blaskig" motoroljan är vid driftstemperatur genom att kolla på den i rumstemperatur.

Oljans viskositet står på förpackningen. Mycket enkelt kan man säga att första siffran anger viskositeten när det är kallt och andra siffran är viskositeten när motorn är uppe i driftstemperatur.

Två exempel...

0W-40 : Denna olja är "extra blaskig" och lättrinnande (vilket man VILL ha) vid mycket låga temperaturer, men när motorn är uppe i driftstemperatur har den viskositetsgraden 40.

15W-40 : Denna olja är mycket mer trögflytande vid mycket låga temperaturer än ovanstående och är alltså inte lämplig att använda vintertid. MEN! Den har EXAKT samma viskositetsgrad som ovanstående (dvs 40) när motorn är uppe i driftstemperatur.

En ny olja bör således vara något mer lättflytande än en riktigt gammal olja när du hanterar dessa i vanlig rumstemperatur. Det är alltså helt normalt.

Varför oljenivån är för hög är troligtvis för att du gjorde en felaktig oljenivåkontroll. När du haft motorn igång, eller precis fyllt på olja, så bör du vänta i tex minst 5 min innan du läser av oljenivån (detta för att all olja ska hinna rinna tillbaka till oljetråget).

Detta bör stå i din instruktionsbok.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Tack tack!

0w-40 kör jag. 4 liter fick den och jag väntade 5 min efter att ha fyllt filtret. Då va nivån ok. Om inget vatten finns i oljan så antar ja att den höga nivån beror på viskositeten.

Imårn innan ja startar den ska ja kolla så att nivån stämmer.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fint, 0W-40 är bra i vintertider (fast här nere i Malmö kommer vi nästan aldrig under nollan numera).

Nej, nivån beror inte på viskositeten. Det har skett ett mätfel.

Fast 5 min borde vara ok, men om oljan var kall då du fyllde på så kanske inte 5 min var tillräckligt ändåså. Man får även felaktiga mätresultat om bilen står med ena sidan upplyft med domkraft eller på en sluttande garageuppfart eller liknande.

Ja, ta en titt imorrn innan start (och se till att bilen inte lutar alltför mycket i någon riktning).
Jag säger mja när det kommer till "Slangens" olje-förklaringar. Två olika 0W40 oljor (säg att båda är syntetiska) behöver inte alls ha "exakt" samma viskositet. Första siffran (om jag minns rätt!) anger "grundoljans" viskositet, dvs "0". MEN i det ena fallet kan oljan verkligen ligga väldigt nära 0 medan det i ett annat fall kan ligga närmare 5, men man klassar de som en "0" olja ändå...Varmvisko kan det skilja mer på i detta exempel, ena oljan kan ligga runt 35, o den andra runt 40, men man klassar båda som en "40" olja. Det är (bland annat) VI (Viscocity Improver) tillsatserna som gör att en tunn "0" olja kan bete sig som en tjock "40" olja varm. Johan B har utvecklat detta ämne måååånga gånger, jag är ingen expert :).
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag försökte hålla det på rimlig nivå, Dawwe :-)

Lite dumt att vräka upp hela SAE-specen i ansiktet på en person jag inte vet bakgrunden hos (gör det dock ibland men försöker hålla tillbaka på det).

Det var därför jag uttryckligen skrev "VISKOSITETSGRAD". Notera att jag INTE skrev viskositet, jag skrev viskositetsgrad. Det gjordes mycket avsiktligt :-)

Och det är sant, de har samma viskositetsgrad - nämligen 40. Och denna viskositetsgrad specificeras i SAE J300-standarden och precis som Dawwe nämner så kan viskositeten inom en viskositetsgrad variera.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Måste vi gå in på detaljer i specar nu igen? :-)

Vill ni se de exakta definitionerna för de olika graderna rekommenderar jag att ni läser SAE J300-specen.

Se mitt andra inlägg i denna tråd för ett utdrag ur specen
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är just VI-improvers (VI står för Viscosity Index) additiven som jag syftar på när jag nämner långa molekylkedjor. Kort förklarat så rullar dessa ihop sig till små bollar när det är kallt och hjälper till att få en så låg viskositet som möjligt. Sedan så vecklar de ut sig till långa kedjor när det blir varmt och det gör att viskositeten höjs (jämfört med när de var ihoprullade till små bollar).
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Oljan va kall/ny då ja fyllde. Körde den på tomgång Max en min efter att ja bytt och gjort klart. Efter detta (ca 5-10 min) så kollade ja nivån = ok. Men kikar imårn å uppdaterar!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låter som du gjorde rätt, F-Tar.

Men lika bra att ta en titt på morgonen, då ska du med säkerhet få en korrekt nivå (som nämnts tidigare låt inte bilen luta åt något håll när du kollar nivån).
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ja då är man säker, bilen står plant på parkeringen också. Kanske var långsökt teori ang ifall vatten kunde tagit sig in pga att trågbultarna var lösa, ifall inte toppen gått men glykolen är blå och fin, även den är bytt i samband med oljebytet.

Ja uppdterar!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Det var fortfarande alldeles för hög nivå! Vettefan hur vattnet isf kunnat tagit sig in. Någon kylarvätska försvinner då inte heller.
Har du (en större mängd) vatten i oljan så lär du även ha "grädde" i motorn. Hur ser det ut om du tittar under olje-påfyllningslocket? Hittar du "grädde" i större omfattning? Spår efter "grädde" på oljestickan?
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Rent under oljelocket. Ingen grädde på stickan heller, bara blaskig vattnig olja. Låter ja bli att stoppa ner hela stickan utan ja sticker bara ner den till gumitätningen börjar på stickan, även där är nivån för hög.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Men va tro ni?

Ska ja köpa ny olja och testa för å se om mera vatten kommer in? Filter tänker ja inte byta. Isf är de spricka i toppen eller så har topp packning farit.

Bytte insticksvärmare för nån vecka sen men de kan ju inte ha påverkat detta tyck man. Ny glykol har den fått. De roliga va då ja kollade oljan direkt efter ja hämtat den fick ja fylla på 2 liter, nu blev de tvärtom.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Vart å köpt olja så ja ska byta igen och sedan efter det får vi se vad som händer.

Tack så länge.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är ca 1 liter mellan min och max.

Betyder att det isåfall skulle finnas mellan 1-2 liter vatten i oljetråget - det är helt osannolikt (när du dessutom inte har någon grädde någonstans).
Ännu osannolikare är det att dessa 1-2 liter vatten skulle kommit in pga dåligt åtdraget oljetråg. Skulle det komma in så mycket vatten där skulle det ha läckt ut ofantligt mycket olja.

Så byte av olja är inte nödvändigt.

Jag förstår inte riktigt din beskrivning "blaskig vattning olja". Helt ny 0W-XX olja är relativt tunn och nästan genomskinlig - jämfört med gammal använd olja. Det är liksom helt normalt.

Helt ny olja kan dessutom vara lite svårare att se på oljestickan, så man får torka av stickan noga och vara lite extra noggrann när man tittar på oljestickan.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Okej så du tycker de e bättre ifall jag sparar denna olja till nästa byte? :)

Ja bli så kluven för de känns som de e så mkt över gränsen så ja bli orolig. Ja har bara haft 0-30 olja i tidigare bilar å den ser helt annorlunda ut. Den olja som läckt ut från tråget var bara nåra droppar i princip.

Som sagt oljan har ja kört på ca 80 mil och den är köpt på Jula av märket starta(?) kanske är de jag som är ovan med denna typ av olja som tycker den är vattnig och som du säger, genomskinlig.

Det som egentligen oroar mig är ju att hela Stickan blir totalt våtdränkt då ja stoppar ner den.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det låter som det är alldeles för mycket olja.
Nog det som du i första hand ska oroa dig över just nu.

Alla oljor är lite olika. De är dessutom från början färglösa så färgen varierar lite från olja till olja - men alla är någorlunda bärnstensfärgade.

Men om du jämför, hur känns/ser oljan ut i förpackningen jämfört med oljan som du har på oljestickan? De måste ha samma temperatur om du ska jämföra dem!

Jag menar du har ju referensen precis bredvid dig :-)
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Hur kan det va för mycket olja ifall dunken var på 4l och kapaciteten på motorns innehåll av olja är 4l med filter. Så det måste ha kommit in vatten på något vis. Ja tyckte att oljan i motorn var blaskig kall medans den nya oljan i dunken var aningen segare som en olja bör vara, de ska ju inte rinna som vatten och de känns som att oljan i motorn gör det.

Ska man tömma ur lite å kolla på den sen då isf efter det fylla nya oljan om de behövs.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oj! Du gjorde så...

Nej, du får inte ut all olja när du tömmer oljetråget. Skulle gissa på att det är upp till 0.5 liter kvar utspritt i olika delar av motorn.

Om bilen dessutom inte är vinklad rätt (dvs att bilen inte lutar så att oljetrågets dräneringshål är den absolut lägsa punkten) så blir det en del kvar i oljetråget också.

Tex på min gamla E34 535i så satt dräneringspluggen på höger sida ganska långt bak. Om jag hissade upp bilen på höger sida (för att komma in under bilen) så blir det en del olja kvar i oljetråget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.