|
|
|
|---|---|
|
Har nu retat mig på massvis med blocket annonser där folk skriver, bilen har "M-Chassie" Antingen är det bara jag som är efterbliven eller så finns det inget som heter så. Menar folk att dom har M-Chassie bara för att dom kanske har M-paket eller vissa detaljer från en m bil? För på vin decoder så står det absolut inget "M-Chassie" Rätta mig om jag har fel, vill gärna få ett riktigt svar mvh | |
|
Direkt citerat från utrustningslistan på min 325i med M-pkt: S704A, M SPORTFAHRWERK, M sportchassi |
|
| Vad innebär m sport chassi på en e92 är det samma chassie som m3 eller bara vanligt chassie med andra dämpare osv ? | |
|
Sportchassit är ca 15mm lägre än standardchassit och har hårdare fjädrar, dämpare och i de flesta fall även grövre krängningshämmare. Det är med andra ord inte samma dämpare etc. Dock är M3-chassit ännu hårdare/grövre och ev. ännu lägre och passar troligen inte rakt av på en "icke M3-bil". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sannolikt menar ju folk lite slarvigt M sportchassi - alltså lite hårdare stötdämpare och kortare fjädrar. M sportchassi är en extrautrustning som väl erbjuds till i stort sett varenda BMW-modell, men det är långt ifrån samma stötdämpare/fjädringsutrustning som M-modellerna har. Fullt M-paket - om det nu kan kallas så avser ju dock mer än bara stötdämpare och fjädring, det avser ju även kjol/spoiler-paket, lite andra lister och framför allt ratt och växelspak. |
|
|
Svar ja, folk menar väl bara lite slarvigt Msportchassi när de skriver "Bilen har M chassi". |
|
| Hur vet jag om min bil har sportchassi? Har för mig att den har det men är inte 100 | |
| Det ser du ganska enkelt på t.ex. bmwvin.com | |
| Extra lager klarlack också. Eller har jag drömt det(?) | |
| Martin: Det har du drömt:). Låter som du feltolkat inget fabriksskydd (bilar som sålts i närheten av fabriken är ofta beställda utan fabriksskydd och det har en egen kod). | |
|
Nja, jag läste det någonstans. Måste vara en felkälla således. Klarlacken på min E70 känns tjock i alla fall. Speciellt där det är tendens till "apelsin-yta" på dörrarna... :) |
|
|
BMW klarlackar alla lacker numer - har gjort så i många år. Dvs. även "solida" lacker har klarlack. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det beror väl generellt på att man kör med vattenbaserade lacker? PS. Jag har metallic. |
|
Verdi |
M Sportchassi = stötig och obekväm på alla vägar som inte är helt släta. |
| M Sportchassi = En njutning att köra på alla vägar som inte är raka. | |
Verdi |
Jo, så kan det ju vara. Har adaptivt chassi på min så jag kan välja mellan hårt och mjukt chassi. Är vääääldigt sällan jag har det i sportläge. Med mjuka vinterdäck är det totalt meningslöst i vilket fall. Med sommardäck händer det då och då. Men det är faktiskt slående hur mycket sämre komforten blir. Har man "bara" M-chassi så vet man inte om nåt annat och tänker nog inte på det. Eller så håller jag på att bli gammal. :-) Kommer aldrig mer att köpa en standardbil som har för hårt chassi. Det är helt enkelt inte värt det. |
| Haha, givetvis är det ju så, börjar också bli gammal... Chassisättning är alltid en kompromiss mellan kontroll/vägkänsla/spårighet/understyrt-överstyrt/komfort och ljudnivå. Du har det optimala i din bil Verdi, hård och direkt när du önskar! Allt som oftast vill man ju bara transportera sig med minimal insats, inte sitta och passa bilen, bara åka, ibland vill jag ha en Caprice... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.