AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
410

för lite olja eller...

Pe
78
Pekka
6 vxl 540 97
När jag bromsar in till stillastående vid varm motor så säger datorn "stop lågt oljetryck i motor". Det dök upp igår första gången. Är det bara låg oljenivå eller tyder det på något annat fel? Har inte hunnit kolla oljan än ska tilläggas. Detta har hänt då jag kört hem på natten och gasat på ordentligt inte vid vanlig "dagtidskörning".

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
kan ju oxå vara kombinationen sliten motor/låg tomgång....
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Låter ju som att det skulle kunna vara låg nivå, dvs den suger luft istället för olja när den olja som finns trycks bort (när du svänger eller bromsar hårt).
Skulle vara väldigt noggrann med att kolla nivån innan du kör bilen igen. Ingen smörjning under ett fåtal sekunder = obra...
Hoppas det går bra :)

--------------------------------------------
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Oljenivå är troligast, får även en känsla av lågt oljetryck så kanske pumpen kan ha en del i det? Kolla oljenivån snarast och fyll upp med en trevlig helsyntetisk olja, ibland blir motorer törstiga om de får jobba rejält:)
Mvh
Asken
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Akta dig för att köra om du får sådana varningar.
Har för mig att 5-serien är lite känslig när det gäller
tvära inbromsningar/svängar i kombination med låg oljenivå som får oljan i sumpen att rinna undan så att oljepumpen suger luft. Kolla oxå så du inte har för låg tomgång.

Vad använder du för olja?
Pe
78
Pekka
6 vxl 540 97
Har kollat och det visade sig vara enbart låg nivå. Fyllde på en 7.8 dec och har sen testat igen utan varningar från datorn. Oljan jag har är bmw original. Bilen har gått rätt hårt sen förra oljeservicen i juni så därav oljeförbrukningen antar jag. Blev bara lite fundersam då jag alltid servat bilen enligt konstens alla regler.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.