|
|
|
|---|---|
|
Gjorde inlägg för en vecka sen ca, min BMW 528 från 98 tappar kraft och dör ibland på tomgång. Detta kom oväntat då jag är försiktig med min lilla pärla. Men efter en veckas testande har jag kommit fram till att bilen går hur bra som helst, men efter ca 20 minuter börjar problemen, det vill säga när alla slangar och liknande har blivit varmt. Då tappar den kraft och dör ibland vid rödljus o liknande. VAD ÄR PROBLEMET? Känns inte som att det är kamaxlarna, kan det vara så simpelt som att det är ett litet hål/spricka i nån luftslang som utvidgas när det är varmt eller vad tror ni gott folk? | |
|
Gör en felkodsavläsning. Spontant skulle jag gissa på kamaxelgivare eller möjligen tändspole som är knas. Ibland kan defekta givare fungera bra när de är kalla men sluta fungera när de är varma, samma sak med tändspolar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej får kolla upp det, felkodsavläsning kostar 7-800:-? | |
|
Om du talar om var du bor, finns det säkert någon här på forumet i närheten som kan hjälpa dig med en felkodsavläsning mot att du bjuder på "lite fikabröd"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bor i Svedala, kan absolut baka en kladdkaka i så fall. Skulle kunna köra kortare sträckor, ca 3 mil om de bor längre ifrån. Mvh |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Kevin jag har en bmw scanner och kan läsa koderna åt dig i Malmö. Däremot vet jag inte om det räcker att läsa via OBD2 uttaget i kupen då jag inte har någon adapter till det runda uttaget under huven. Jag tror att det ska gå att läsa ut motorkoderna men andra får gärna rätta mig. |
| Jag bor i Landskrona och kan läsa av din bil.Det är det runda uttaget på en 98a. | |
| Okej, men kan du som bor i malmö läsa av det eller vad säger ni andra? Annars tar jag gärna och kör till Landskrona någon dag. Jätteschysst av er båda! | |
Jag har aldrig testat på annat än facelift men har läst att det ska gå. Du kan komma förbi så testar vi. |
| Okej, kan du skicka ditt nummer till mig så kan vi ju ringas i helgen. | |
| Beroende på när den är byggd,om det är en sen 98 (tror det är -09/98) så är där obd2 uttag vid myntfacket vid vänster knä,annars är de det runda uttaget i motorrummet. | |
Bimmerbåjj har inte vissa årsmodeller både och? Sedan kan man inte utläsa många moduler genom OBD2 uttaget på dessa men jag har för mig att just motorkoder går. Kevin skicka ett PM till mig så ringer jag upp dig. |
|
Jo, det finns bilar med båda uttagen - och då är det bara det runda i motorrumet som är "fullkopplat". OBD-uttaget ger bara vissa miljörelaterade värden (det verkar dock finnas exempel på bilar där man får kontakt med en del moduler via OBD-uttaget, så här verkar det finnas ett antal olika tänkbara alternativ på access via OBD-uttaget...). Men för att vara säker: gör avläsningen med det runda uttaget - då kan man dessutom passa på att göra en komplett felkodsavläsning av alla moduler i bilen samtidigt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jo det är rätt,vissa har någon hybridlösning,med både obd1 och obd2,och som Johan B skriver så bör man använda sig av det runda uttaget för att få tillgång till övriga moduler och komplett felavsökning. | |
|
Johan, Bimmer, Kevin, Lurigt det där med OBD1 och 2. Jag var på en 99:a e46 med båda uttagen och där fanns motormodulen bara i kupéuttaget. Den officiella gränsen ska vara 09/99 för endast OBD2 men det verkar stämma dåligt. I 7-serien lever det runda uttaget kvar även i vissa 01:or. Kevin, skulle du inte ha en egen Bmw-scanner? Verkar lite enklare, lär inte vara sista gången du har behov av diagnosverktyg...Även om det är trevligt att fika ;-) Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.