|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Jag undrar om någon klurig person har insikter att dela med sig av kring detta problem. Jag har en E46 318i Touring 2002 LCI med N42-motorn. Sedan några månader så har bilen slumpvis börjat att helt plötsligt tappa all kraft i typ en halv sekund och sedan direkt få tillbaka kraften. Det sker kraftigare än om jag slår av på gasen, så jag tror att det är insprutning och/eller tändning som helt stänger av. Inga felkoder rapporteras (i INPA)... Ofta tänds batterilampan när det händer. Lite som när man får tjuvstopp på bilen (men inte med oljelampan tänd). Dessutom dippar varvräknarnålen blixtsnabbt när det händer, medans hastighetsmätaren är stabil och alla andra mätare och ljus är intakta. Eftersom kopplingen inte är nedtryckt, så skall ju dock hastighet och varvtal hänga ihop. Att hastighetsmätaren och varvräknaren inte rör sig ihop, tolkar jag som att ECU:n får fel signal om varvtal. Jag har även sett varväknaren dippa till utan att motorn dog under tiden en gång, och en gång rusade motorn till vid tomgång, från 800 RPM till typ 1500 RPM. Också detta under typ en halv sekund. Förutom detta fel har gången blivit råare, med "småryck", och jag tycker att acceleration och kraft har blivit sämre. Dessutom har den rapporterade bränsleförbrukningen stigit gradvis från runt 0,89 normalt till typ 1,1-1,2. Jag har bytt tändstift, tre tändspolar (den fjärde är ganska ny) och bensinfilter/regulator. Vid samtal med Eddie på Schmiedmanns verkstad i Kungsbacka (som verkade kunnig och vettig), där jag inte nämnde varvräknarproblemet (för jag hade inte tänkt på det då), så sade han att en trasig vevaxelsensor kan ge det felet (dödad krafttillförsel och batterilampa). När jag googlar runt på vevaxelsensor så verkar det som att den används för att få fram varvtalet, så det skulle ju även förklara att varvräknarnålen då och då dyker, om ECU:n plötsligt inte får någon signal från sensorn och tror att motorn står still. Då kan jag tänka mig att ECUn inte heller beslutar att tända eller spruta in soppa. Schmiedmanns nämnde även överkuggad kamaxel som en möjlig orsak/delorsak. Det skulle ju ge dålig gång och högre förbrukning, men förklararar väl inte att bilens kraft helt plötsligt försvinner och kommer tillbaka? Schmiedmanns visste inte då att varvräknaren betedde sig underligt. När jag googlar på det, så nämns ofta även kamaxelvinkelsensorerna i samband med vevaxelsensorn. Är det någon som vet om vevaxelsensorn ensam ger ECU:n varvtalet, eller om kamaxelsensorerna också är inblandade på något sätt? Vet någon vad vevaxelsensorn och kamaxelsensorerna gör i detalj? Att byta vevaxelsensorn går på runt 4500 kr hos Schmiedmanns och innebär det vanliga mecket med att få iväg bilen till verkstad en heldag, så det vore fint om man inte gjorde det i onödan. Tacksam för all input! | |
|
Innan du byter något alls, skall du göra en felkodsavläsning! Den typen av fel har garanterat satt minst en felkod... Utifrån vilka felkoder du har, får man gå vidare. Börja dock med att kolla batterianslutningarna så det inte är något så enkelt som glappkontakt där. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Håller med Johan iom att batterilampan tänds kan det vara nån typ av kortslutning också som förorsakar tändningsbortfall. Skadat kablaget tex. Vevaxelsensorn sitter illa till i princip under startmotorn insuget måste bort och det tar typ 3-4 timmar att plocka med innan det är klart. Dock så går Kabeln till startmotor och generatorn från hjälpstart uttaget tvärs över motorn och ned till startmotorn och generatorn. Och är en separerat matning från batteriet Där finns ju i dess närhet också kablaget till vevaxelsensorn en skada där och osv. Kan kanske förklara varför andra funktioner inte påverkas som ljusmodul mm .Detta är enbart en fundering kan ev vara generatorfel osså. Vevaxelsensorn ger signal till varvräknaren, kamaxelsensorerna är mera för timingen av bränsleinsprutningen. Men en felkodsavläsning är absolut nödvändig. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tackar för snabba svar! :-) Jag hade missat att skriva att det inte fanns några felkoder för det hela. :-( Jag har kollat med INPA, som tidigare hittat koder för trasig tändspole. Jag har kollat då och då i några månaders tid och aldrig fått fram något annat än sådant som hade med tändspolen att göra "Misfire detection cyl.3" och något med tändspolefel cyl 3. Inget om några sensorer. När jag dubbelkollar nu så har jag kvar några koder som jag tror tillkom efter att jag bytte filtret och den gick dåligt i första uppförsbacken (luft som letade sig ut?). 274E CDKMD - Misfire detection, Checksum failure 2742 CDKMD00 - Misfire detection cyl.1 2745 CDKMD03 - Misfire detection cyl.2 Jag nollställde och skall dubbelkolla igen när jag kört nästa gång. Jag skall även testa att köra med loggning av spänning och varvtal via programmet testo ( Länk ) och se om jag kan fånga det när det händer, för att se om man kan få fram något. Angående kortis/batterianslutningar (som jag har kollat) så blinkar inte instrumentbelysningen till och alla andra mätare är stabila. Om det varit kortis så borde de väl blinkat till? Jag snackade med Peter (och Joakim) på Göteborgs Bilservice i Partille, och de trodde spontant på vevaxelgivare. Tacksam för all ytterligare feedback. |
|
|
De felkoder jag kollade i INPA var förresten i DME. Är det några andra "moduler" jag också borde kolla i? Om jag får sensorn bytt (och har av insuget), är det då något annat man bör kolla på eller byta ut när man ändå har av det? Kablar, laddningsregulatorer? |
|
|
@Hasso > Håller med Johan iom att batterilampan tänds kan det vara nån typ av kortslutning också som förorsakar tändningsbortfall. Skadat kablaget tex. Men det borde väl inte göra att varvräknaren visa fel? Enligt Eddie på Schmiedmann så är det tydligen vanligt att laddningslampan lyser vid vevaxelsensorfel. |
|
| Är med största säkert vevaxelgivaren. Akilleshäl på de motorerna. Men gör såklart en felkodssläsning. Hade exakt samma symptom när min(n42)givare pajade. Liten del men stort jobb pga att den sitter så dumt till. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Om Eddie tycker det så är det väl så då. Jag pekade på att laddnings B+ och startmotormatning och kablaget till vevaxelgivaren ligger nära varandra och kan ev påverka vid en kabelskada med överledning/störning. Normalt sett ger vevaxelgivaren en felkod när den inte fungerar. Dock inte alltid av nån anledning har jag noterat på flertalet olika BMW modeller. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
@Frapp: Tack för informationen! Grymt hjälpsamt! @Hasso: "Jag pekade på att laddnings B+ och startmotormatning och kablaget till vevaxelgivaren ligger nära varandra och kan ev påverka vid en kabelskada med överledning/störning." Jag förstår. Tack för tipset! När jag har haft ur kablarna ur plasthöljet som sitter på kupéfilterhållaren (nr 20 på Länk ), så har jag inte lagt märke till någon skada på dem och ingen fukt. Finns det något mer som du skulle gjort för att kontrollera detta? "Normalt sett ger vevaxelgivaren en felkod när den inte fungerar. Dock inte alltid av nån anledning har jag noterat på flertalet olika BMW modeller." Jättebra info! Det känns ju lite segt att göra ett 5000 kr jobb på gissning när man tror att det bör finnas en felkod. Att då veta att det inte alltid blir felkod är ju guld. :-) |
|
Skulle det vara en kabelskada så ligger den under insuget vid startmotorn/vevaxelgivaren och syns inte. Men detta är ju bara en spekulation och ett tänkbart senario. Känns jäkligt dyrt att betala 5000 kr för att byta vevaxelgivaren. Måste ha rätt hög timpenning för 3 timmar jobb. Och se till att få en original från BMW, kvaliten på eftermarknadssensorer är rena lotteriet och få göra om jobbet är inte kul. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
@Hasso: Bra, då vet jag. Angående pris så är det 4 timmars jobb, à 900 kr/h. Sensorn (original) kostar runt 1100, så det blir ju knappt 5000 kr totalt. När jag pratade med Joakim på Gbg Bilservice så sade han också att det nog minst skulle ta 4 timmar, så det verkar rimligt tycker jag. Hade jag gjort det själv hade det garanterat tagit en heldag. Jag ber dem kolla över kablarna när de har bort insuget också. Tack för tipset! Hade jag haft mer tid och ork så hade jag nog provat att göra det själv, men med kidsen och jobbet så får det bli att lämna in denna gång. Man får trösta sig med det är vad en nyare bil kostar i värdeminskning för typ två månader... "Och se till att få en original från BMW, kvaliten på eftermarknadssensorer är rena lotteriet och få göra om jobbet är inte kul." Tack för info. Det var precis vad de sade på Schmiedmann också. Tack igen för alla tips! |
|
|
Har nu bytt vevaxelsensorn hos Schmiedmanns (som jag kan rekommendera)! Och efter det har inte de intermittenta kraftavbrotten skett längre. Jag har kört 5-6 resor på en dryg mil, och innan reparationen så skedde något kraftavbrott på nästan varje resa, så jag börjar hoppas på att det faktiskt fungerade! Jag bad dem också att kolla över kablar och liknande när de hade nere insuget, och de hittade ingenting. Tack Hasso för tipset att se över det hur som helst! Tack för tips allihop. |
|
Tack för feedbacken !! ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jag tänkte bara lägga till att problemen inte uppkommit igen efter att jag bytte vevaxelsensorn förra året, så det verkar ha varit felkällan! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.