AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.352

Värme i sidospeglar

Hur vet man om värmen funkar i sidospeglarna, eller om det ens finns?

///Micke
Känn på dom ifall dom blir varma? *touche* :)

Alt. vänta till snön kommer och se om snön smälter från speglarna...
ca
84
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Morgonens dagg eller frost brukar försvinna ganska snabbt om man har värme i speglarna.
Micke: Kolla först om bilen har värme från fabrik i utrustningslistan eller om det var standard (står ej i listan) därefter ta av glaset och kolla om det är värmeglas och om det är inkopplat. På den 518 jag hade, var glaset ersatt med ett glas utan värme och på pappas E39 hade verkstaden glömt att koppla in sladden efter lack.

Mvh Stephan
Morgondagg försvinner inte och det står inget om det i listan.
Är det på automatik eller går det via bakrutevärmen?

///Micke
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När jag läser E87-broschyren så fick alla modeller (116i,118i,120i,130i,118d,120d) elstyrda backspeglar i bilens kulör men det var bara 130i som hade uppvärmda.

Men om man valde till exterior mirror package med vrid/fold-in funktionalitet så fick man automatiskt med uppvärmning.

Så jag borde inte ha upppvärmda på min E87. Får ta mig en titt till våren, måste ändåså byta spegelglas (ännu en del som går sönder genom att man bara tittar på den).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Micke Olsson : Tittar man i instruktionsboken så står det följande (imponerande att detta står trots det massiva förfall instruktionsböckerna uppvisar på senare tid)

Automatisk uppvärmning*
Från och med en viss yttertemperatur värms båda ytterbackspeglarna automatiskt upp när motorn går eller tändningen är tillkopplad.
Har Advantage + Sport Package M om det finns med där?

///Micke
Haha.. Viss yttertemp.. Vad är viss? Hehe

///Micke
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis... Tänkte samma sak...

Ett exempel på dekadensen hos moderna instruktionsböcker.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har också "P7AXA = Advantage + Sport Package M" men jag tror inte det ingår i det paketet - jag vill minnas att jag inte har uppvärmda backspeglar.

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Mina är uppvärmda och går på samtidigt som man slår på värmen på bakrutan.
Har inget speciellt "mirror-package" vad jag vet iaf. ..
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Funktionen kan ju ha halkat med med i något paket eller liknande som man inte ser så tydligt.

@Haas
Fälls dina backspeglar in automatiskt?
Måste du verkligen slå på bakruteuppvärmningen för att backspeglarna ska värmas upp? Går inte uppvärmningen av backspeglarna igång ändåså?

Eller kanske det är så att de automatiskt går igång endast under en viss temperatur, men att de alltid går igång när man trycker på bakruteuppvärmningsknappen?

Jisses, vilka i-landsproblem :-)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nä dom fälls inte in i huvud taget. Sen om man verkligen måste slå på värmen på bakrutan eller inte vet jag faktiskt inte. Är det frostigt på speglarna är de ju alltid det på bakrutan också så :-)
BMW har åtminstone på e34/e39 haft automatiskt värme på speglarna. Har för mig det även gäller e60. Men det borde stå i instruktionsboken. På senaste 1 och 3serie glömde BMW Sverige att inkludera värmespeglar i svensk standard. Nu måste man välja dimljus för att få värmespeglar på 3serie. Stephan
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Såg precis i E87-broschyren att uppvärmda ytterbackspeglar ingår om man väljer dimstrålkastare, precis som Stephan735i säger!

Hade missat det helt, dimljus var liksom inte ett tillval jag förknippade med att det följde med uppvärmda ytterbackspeglar.

@Haas : Du kanske har dimljus?

EDIT : Ser nu att min E87 120i har optionen "S520A Nebelscheinwerfer" så troligtvis har jag då också uppvärmda ytterbackspeglar.
jo
114
jonatan_m535 -85
M535i -85 Alpinvit
320iT -04 titansilver
Ja uppvärmningen sker väl automatiskt. Så är de faktiskt imponerande nog även på min gamla M535 -85 också. Lika så för spolarmunstyckena.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
bmw-slangen:
Stämmer att jag har dimljus.
Då ska det alltså fungera automatiskt? Måste komma ihåg att inte slå på värmen på bakrutan nästa gång..
Dimljus har jag. :-)

///Micke
Om man går efter prislistan 1serie Coupé/Cabrio 1 jan-2009 så måste man ha antingen S313 ytterspegelpaket eller S430 automatisk avbländbara speglar som inkluderar ytterspegelpaket Länk

Men efter ha kollat ETKn verkar det som att det enbart finns uppvärmda glas till 1serie. Är värmen inte inkopplad på alla? Länk knäpp loss ett glas och kolla!

Mvh Stephan
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, kollar man på kod 520 (sid 10) står det
520 : Dimstrålkastare : Inkluderar uppvärmda ytterspeglar och spolarmunstycken.

Verkar således att man får med uppvärmda ytterspeglar med dimstrålkastare även på dessa modeller.

Ja, märkte samma sak i ETK. Jag tror att alla spegelglas är likadana - dvs de tillverkar inte två olika typer utan bara en.

Jag tror att skillnaden ligger istället i kablage och/eller styrboxar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.