AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.031

lambdasond ger inga utslag E34

ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
525i e34 sedan m50b25
Startade bilen och körde ut från varmgaraget och märkte att den gick skit dåligt. Dålig tomgång, stank oförbränd bränsle och hade ingen ork fören vid 5000 varv då gick den bra. Precis som när lambdan är paj som den var för nån månad sen. Den är nybytt och har gått bra sen ja böt den i somras och nu mätte jag för att se om de var där felet låg.
Jag mätte bilen i ett varmgarage så grejerna var rumstemperatur!
Lambdan gav 0 ohm utslag(ska ge 4) och kontakten mot motorn gav 00.5 med tändningen på (ska ge 12)

Jag mätte som den här snubben gjorde, fast jag hade 4 pinnar, provade mot alla.

Är de nån som vet va de är frågan om? finns de nå relä till lambdan eller dyligt? eller har jag mätt fel? har panik.....
ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
Kontakten som går mot motorn ger utslag 00.1v mellan + och minus.. när jag ohm mäter mellan dom ger dom ca 31 ohm och vände jag och provade andra hållet gav de ut 140ohm.. Är allt som de ska???
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En lambdasond skall du aldrig ohm-mäta - det kan förstöra den permanent!

Man voltmäter sonderna för att se hur mycket ström de genererar och hur snabbt de reagerar vid av/påslag.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
låt säga då att sensorn är trasig.. Hur ska jag då mäta kontakten på motorsidan? den har jag provat ohm mäta och voltmäta och fick konstiga ohm utslag men inga volt utslag som skrivet innan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du får mäta kablaget bortkopplat från sonden.

Vid ohm-mätning skickas en ström från multimetern och det kan förstöra sonden som i sig endast är gjord för att alstra ström när syrehalten diffar mellan mätsidan och referenssidan.

Den alstrar för övrigt bara ström när den är ordentligt uppvärmd.

Mvh
Johan B

ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
ursäkta men är helt lost..
ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
Böt lambda idag. Ingen aning om vilken vita kabel som skulle vars så ja chansade. När jag vrider på nyckels smäller de av under huven, som ett knaster och kom massa rök...... Den dog såklart och ja provade starta igen och då gick den, men brutalt ojämt på tomgången. den pendlar mellan 400 och 2000 rpm och dör då och då. men på varv så går den bra. endast tomgången som är helt sinnes. Kan de ha me att jag satte fel vit kabel mot fel?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Allvarligt...!?

Innan du fortsätter dina reparationer/felsökningar, skulle jag rekommendera dig att läsa in dig på de mest grundläggande fakta om hur detta görs - en reparationshandbok till din bil är inte helt fel och de pengarna har du tillbaka redan efter första intjänade lambdasonden! ;o)

Vita kablar på Bosch-sonderna är den elektriska förvärmningen och det är egentligen endast ett värmeelement som matas med en ström för att få upp temperaturen på sensordelen snabbare. De båda vita kablarna kan du "kasta om" utan att det spelar någon roll, men om strömmatar sonden på någon av de andra kablarna (brukar vara svart och grå för signal och jord) blir det garanterat problem!

Låter spontant som att det är mer än sonden som kastat in handduken nu!

Mvh
Johan B

ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
Då ska de alltså inte ha spelat någon roll hur dom vita kopplades och då är den korrekt kopplad.
Så varför smattrade de till under huven och rök när jag vred på tändningen? de är ju en enkel kontakt jag stoppade fast och nånting mer har jag inte rört.
Sen att jag fick den brutalt ostabila tomgången som vissa andra även fått, vadfan beror dehär på..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du har fyra kablar på sonden;
1. (Svart) signal (generad ström FRÅN sonden) - den signal som motorstyrningen använder sig av.
2. (Grå) jord för själva sonden/signalen.
3. två stycken vita kablar som används för strömmatning TILL förvärmningen i sonden - här spelar inte plus och minus någon roll därav är de i samma färg.Det är bara en "enkel" värmetråd där strömens väg inte spelar någon roll - den blir varm oavsett vilket håll den matas från.

Med andra ord DE ENDA två kablar som är OK att skifta om, är de två vita i värmekretsen. Har du kopplat kabel som skall gå till vit kabel på en grå eller svart dito i sonden, kan du ha skickat ström antingen in i sondens sensordel (garanterat helt körd sond) eller skickat ström direkt mot jord (troligen skador på bilens styrbox eller liknande som reglerar sondens arbete/värmning, eller värre skador på elsystemet).

Observera att olika tillverkare av sonder kan ha andra färger på kablarna än Svart/grå/vit/vit, som Bosch använder! Men har två kablar samma färg är de till värmningen.
Länk

För att vara helt 100% säker bör du använda ett elschema för bilen att jämföra sondens kabelfärger med.
Detta elschema är nog en bra hjälp i den fortsatta felsökningen med de nya felen som har/kan ha uppstått med tanke på "spraket" under huven...

Mvh
Johan B

ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
jag kopplade grå på grå, svart på svart och vita på vita precis som "man ska" (?) och kopplade in hanen i honan. De är rätt kopplat enligt elschemat så de är därför jag är så fundersam över varför de small...
ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
köpte en original anpassad lambda idag. Kopplade direkt in den, lyfta av + polen ett tag och stardade sen. Först gick en knappt men när ja körde nån minut gick motorn till sig och varvade ganska normalt, men tomgången är densamma.. går ner till motorn näst intill dör sen varvar upp till 1000-15000 sen ner till den dör och upp osv.. Om jag håller varv och släpper hastigt gasen så dör motorn.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
robinostrom, har du tagit ut några fekloder?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
Nej de har jag inte tyvärr.. Men däremot så provade jag koppla ifrån LMM nyss. Då stabiliserade sig tomgången på en gång och gick precis som den skulle! Satte jag tillbax kontakten så började de igen.. Betyder detta att de är LMM som är felet då eller är de nånting runt i kring?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
robinostrom, ett diagnosverktyg kan man verkligen behöva. Lite speciellt till dessa äldre bilar och många verkstäder kan inte koppla upp sig mot dem. Men det finns grejer så du kan köra Inpa på bilen.
Du har PM.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
Det var luftmassemätaren som felade! därav tomgången!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.