AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.355

TPMS F21 2015

bo
39
bokar
BMW 428i Xdrive M
Väntar på min nya F21:a. Har för avsikt att köpa Nokian Hakka R2 alt motsv. Continental av min däckhandlare, demontera original sommardäck och montera på vinterdäcken. Därmed är vinterhjulen klara md TPMS. Köper samtidigt nya alufälgar till original sommardäcken av däckhandlaren och behöver då TPMS till dessa. Ca-pris 3000 kr. Tacksam om någon kan förklara följande: Vad består ett komplett kit av, 4 "ventiler" och en sensor eller är det som skruvas i fälgens ordinarie ventilhål som heter sensor? Ser att det finns på ebay för ca 1500 - 2000 kr/kit men det visas bara 4 artiklar på bilderna, dvs de som ska sitta i fälgens ventilhål. Räcker det att köpa dessa eller krävs mera. Om det är original så sker programmering automtiskt så snart de är monterade på bilen och kört en stund har jag hört, stämmer det? Tacksam för svar från någon som kan ge ett uttömmande svar va som gäller originalköp, piratköp, egen import, totalpris etc.
Med vänlig hälsning
Bo

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kittet består av två delar; dels en "klump" som innehåller sensorn - den skruvar du fast i fälgen. Sedan skruvar du dit en ventil. Job done. Men du behöver två delar per fälg.

----
BMW CS/SC #6212
Ul
13
UlfS
X3 2.0d -16
Du vet det kanske redan, men...
Du måste inte ha TPMS om du inte vill. Enligt EU-direktiv måste bilen ha TPMS när den säljs som ny, men om du vill kan du plocka av det dagen efter du har hämtat ut bilen hos din BMW handlare. Det är helt OK.

Länk

fa
104
falkn
116iM 5d -15
Jag kör själv utan på min vinterhjul som jag bytte till igår. Köpte hjulen begagnade med bra däck och ser ingen anledning till att lägga ca 4000 kr för att kunna se när jag får punktering. Det enda som händer är att det lyser en gul lampa på instrumentpanelen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.