AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.535

Vilken modell är högst värderad?

Visa användare
202
PontusTI
130i E81 M-sport -08
Hej!

Jag sitter och tittar på blocket och funderar över varför (i detta fallet 330 E46) En cab generellt dyrare än övriga modeller!

Är detta en ren slump eller finns det en vettig förklaring till detta?

Mvh Pontus
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Större efterfrågan i förhållande till dess relativt låga utbud.

Cabbarna är oftare entusiastbilar som vårdats bättre och gått färre mil. Bättre skick och lägre mil = möjlighet att ta ett högre pris.

Sen är köparna kanske ännu kinkigare med skick osv och inte lika priskänsliga som de som köper en bruksbil, därför kan man sätta ett högre pris och vänta ut en köpare som verkligen uppskattar den bilen och är beredd att betala lite extra. Då ligger de flera på blocket med högre priset utan samma brådska att sälja som den som vill bli av med sin bruksbil.

Sen är ju cabbarna dyrare som nya dessutom.

Det är väl också en fråga om vad du lägger i ordet "dyrare"? Dyrare var den ju redan som ny jämfört med ex. vis en sedan, touring eller coupé. Men jag antar att du med dyrare menar varför den har högre andrahandsvärde? Det är ju främst en effekt av marknadskrafterna och relation utbud/efterfrågan samt säkert det som Grelle är inne på ovan.

/Anders
Visa användare
202
PontusTI
130i E81 M-sport -08
:Grelle

Intressant!

Jo det är sant det du skriver nu när jag tänker efter! Jo det är klart att det inte finns någon brådska om det inte är en brukis! Att jag inte tänkte på det!

:Med Känsla

Jag syftar på andrahandsvärde men jag tycker det är en så stor skillnad vad jag ser så ligger de flesta cab på 110 000:- plus och är ganska tråkigt utrustade!

men ni har säkert rätt i det ni skriver! tack för svar! =)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sedan får du tänka på att priserna är "begärt" pris - frågan är hur mycket det sjunker vid verklig affär!?

Då cabar generellt ägs av mer entusiastiska personer, tenderar de dels att sköta bilarna bättre än "medelsvensson" men de tenderar nog också att ha lite mer "optimistisk" bild av värdet i förhållande till verkligheten...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
202
PontusTI
130i E81 M-sport -08
:Johan B

Min första tanke var lite som din att det kanske är för mycket begärt!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men även en gammal cab har ett värde för många. Att köra med öppet tak är en speciell känsla och den känslan får man även i en 330i -04 som en 435i -14.

Men att köra en 328i -99 som bruksbil jämfört med en 335 -14 är ganska stor skillnad. Där är det ju mycket fokus på tillförlitlighet, storlek, köregenskaper, slitage osv. Köregenskaper är viktiga i en cab också såklart.

Men som Johan B är inne på ligger de nog ute en del cabbar med höga priser. Sen om de slutligen säljs eller behålls är en annan fråga...

PontusTI
130i E81 M-sport -08
Jo det är klart att en gammal bil har ett värde för vissa sen cab eller ej har nog ingen betydelse! jag förstår att folk gillar cab känslan!

själv får jag nöja mig med sollucka! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.