AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.166

E36 rundade bultar till bromsok.

Håller på att byta bromsskivor på min bmw, höger bak gick hur bra som helst. Men när jag tagit ner vänster bakdäck och oket så märker jag att bultarna till grejen som håller i oket har blivit rundade. Jag kan nog knacka på en mindre hylsa och dra ur dom me måste ha nya bultar.

Sökt som en dåre, blivit hänvisad till bmws hemsida, hittar inget där. Vet inte vad bultarna kallas eller vad jag ska söka efter längre.

En länk till rätt bult hade uppskattats. Finns de på biltema?

E36 328 vänster bak
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Det är M10X26,5 förutsätter att det är standarstigning 1,5

Reservdelsnummer hos Bmw:
34203414763

Kostar uppskattningsvis 25-30:-/st på Bmw.

///Stefan
11:- räcker det med faktiskt..
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Det är ju kanon!
OT: Janne jobbar du på Bmw, eller har du tillgång på reservdelsprislista på annat sätt?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dessa skruvar sitter på väldigt många modeller
Länk

ETK är BMW's egna reservdelskatalog.
Det finns ett par (inofficiella) "webifierade" versioner av ETK, varav RealOEM är en av dem.

Här kan du se delen, tog en E36 328i M52 Coupe som exempel.
Länk
Du kan se sprängskiss, artikelnummer och ibland finns extra info
I det här fallet ser du att det är en mikroförkapslad flänsskruv med M10 gänga och har längden 26.5 mm. Står det ingen stigning brukar det vara grovgänga (standard). Annars kan man se tex M10x1.0 vilket betyder att det är 1.0 fingänga.
Flänsskruv betyder att skruvhuvudet har en fläns under sig, för att fördela trycket bättre. En bricka gör exakt samma sak, fast ur ett industriperspektiv är det ofta effektivare att bara behöva hantera en komponent istället för två.
Likadant med mikroförkapslad. Det betyder att det är gänglåsning påstruken på skruven innesluten i små mikrokapslar som går sönder när man skruvar dit skruven och aktiverar gänglåsningen. Vanlig gänglåsningsvätska gör precis samma sak, fast än en gång är det effektivare ur ett industriperspektiv att använda mikrokapsellösningen.

På RealOEM står en prisuppgift i $. Multiplicerar du den prisuppgiften med 10 så hamnar du ofta "in the right ballpark" på vad det kostar hos en svensk återförsäljare.

Här kan du läsa lite mer om det metriska gängsystemet
Länk

Lägg märke till att för tex M10 så finns två fingängor, både 1.0 och 1.5 definerade i den "förkortade" standarden (i den fulla standarden finns massor av dimensioner som i princip inte existerar alls på marknaden).
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Ja, RealOEM nyttjas nästan dagligen men prisuppgifterna där med verkligheten hos BMW-handlaren är inte ju inte alltid i närheten av varandra?

Ytterliggare en OT-fråga:
Var tar t.ex Schmiedmann sina prisuppgifter ifrån?

Länk

Ps. Härligt med lite info om skruv/bult, hoppas detta hjälper trådskaparen.

///Stefan
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, prisuppgifterna måste tas med en rejäl nypa salt.
Det var därför jag skrev följande
>>> så hamnar du ofta "in the right ballpark" på vad det kostar

Men du får åtminstonde en uppfattning om vilken tiopotens vi pratar om (1, 10, 100, 1000 SEK).

Största syftet med "skruvföreläsningen" var att upplysa om att det är skillnad mellan "bult och bult" som det brukar heta ute i stugorna.

Det är således inte alltid man kan ersätta en skruv på bilen med skruven man hittade på ICA. I de flesta fall spelar det ingen roll, men i vissa spelar det stor roll. Denna "skruvkunskap" behövs således inte i de flesta fall, men den behövs för att kunna AVGÖRA om det spelar nog roll eller inte - det är nog det som många missar.

Jo, en annan viktig sak när det gäller skruv - det är dess "styrka". Vanliga "styrkor" är 8.8, 10.9 och ibland även 12.9
Du kan inte använda samma åtdragninsmoment till tex en 8.8 som till en 10.9 skruv, fastän de har exakt samma dimensioner.

De här är ju egentligen bara relevant inom kritiska områden eller områden med hög belastning. Några exempel på dessa områden är bromsar, svänghjul och diverse interna motordetaljer såsom topplocksskruvar och vevstaksskruvar.

Sitter det en 12.9 skruv och med ett angivet åtdragningsmoment så är det ingen bra idé att sätta dit en vanlig 8.8 skruv och dessutom dra åt med samma åtdragningsmoment.

Du vill inte ha ett svänghjul som lossnar vid varvstoppet när du leker lite :-) Ej heller bromsok som trillar av, fråga Richard Göransson.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det finns plats brukar det gå fint med en bra rörtång då man ska lossa sönderdragna okskruvar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Man kan även hjälpa skruven lite på traven genom att värma runt skruven för att bryta gänglåsningen (den tappar sin verkan när den utsätts för värme).
Tack för all hjälp, hittar bulten på flera sidor men dock inga svenska med relativt kort leveranstid, skulle vilja ha den tidigt nästa vecka om möjligt.

schmiedmann verkade ta runt 2 veckor, finns det några snabbare alternativ av er mer "erfarna" handlare?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ring din BMW-verkstad.
De flesta skickar gärna delar med posten, åtminstone så små prylar som går att lägga i ett kuvert.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Om det krånglar för dig så har jag nog fina begagnade originalbultar som jag skulle kunna slänga på posten imorgon.

Dra ett PM isf.

///Stefan
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som Johan B säger, vill jag ha något snabbt så är oftast BMW-återförsäljaren det enklaste.

Man springer ju in där på kafferasten och har man tur så har de delarna hemma och man får de direkt i handen.

Annars har de nästan alltid dem dagen efter (skandinaviska centrallagret ligger ju här precis i utkanten av Malmö). Kan dock slå slint ibland, men generellt går det mycket snabbt.

EDIT : Läste fel i profilen (Jönköping), men finns ju annars i Värnamo. Men gör annars som Johan B föreslår. Ni ska inte vara rädda för BMW-återförsäljarna - hitintills finns inget dokumenterat fall i Sverige om att de bitit någon kund :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.