|
|
|
|---|---|
Jocke_320i |
Vad skulle hända om man tankade en bil som är gjord för 95 oktan med 98 oktan istället... går den sämre? En volvo 740 går ju bra (ja eller så bra som den går) med 98 oktan dåligare med 96 och riktigt dåligt med 95 oktan... |
|
Tror inte att det gör nå´n större skillnad... /Kristian |
|
| Om du tankar din 320 med -98 oktan så kommer den att gå bättre (så länge bensinen är blyfri). Det högre oktanantalet gör att bensinen är mer "ren" och har högre förbränningsgrad. Om än marginellt så går din bil bättre med 98 oktan! | |
|
Sök gärna på tidigare inlägg (finns många). 98 oktan har inte högre energi-innehåll än 95, däremot högre knackningsmotstånd vilket gör att motorn ställer om sig för vilken typ av bränsle som används (till viss grad). De flesta motorer går marginellt eller oftast obemärkt bättre med 98 om inte motorn är optimerad för det... -------------------------------------------- Länk |
|
|
Jag har hört att det ska gå att köra på flygplansbränsle (typ 100LL och 110LL, altså inte jetbränsle) Någon som vet om det funkar? Om det gör det så kan man ju köpa 110 oktanig soppa för 3:-/litern! |
|
|
Ur en broschyr från BMW: Motorer med knackningsreglering är byggda för 95-oktanig bensin. Används 98 oktan sjunker bensinförbrukningen medan motoreffekten ökar något. 91 oktan sänker effekten och ökar förbrukningen. ____________________________________________ The less you know, the more you believe. Bono |
|
|
Flygsoppan betyder 100 octane low lead och 110 octane low lead. Altså innehåller den bensinen bly. Har du en äldre bil utan katalysator går det utmärkt! Jag har en polare som har flygcertifikat och han körde sin gamla Volvo på flygbensin (high octane low lead, vet ej vilket oktantal det var) och den gick kanon på den soppan. Däremot tror jag att skattemyndigheterna inte är så pigga på att man undslipper bensinskatten på detta sätt. Mvh Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.