AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.105

318i e46 -02 n42 "misständer" går ojämt på belastning/tomgång

ho
10
holm0912
318i e46 -02
hej. har köpt mig en 318i e46 -02. den lägger felkod på misständning på cyl 4 P1349
och random feltändning P1341..

jag har bytt tändspole och bytt tändstift. även gjort olje byte då den var servad med någon billig mineralolja??

det som händer är att när jag startar den kall som varm så går den ojämt på tomgång,
varvar ja upp den försiktigt (inte plattan i mattan) går den jämt och fint över hela registret. belastar jag den genom att trycka ner gasen snabbt "misständer" den. låter som den går på 3 burkar.
samma när jag kör bilen dvs att när jag kör väldigt lugnt utan belastning går den bra och låter fint men kommer jag till en uppförsbacke och får belasta den så börjar den missa och motorlampan blinkar, släpper jag av lite på gasen då så går den fortsatt bra och lampan slocknar, ger jag full gas då ist så rycker den lite först sen varvar den ur fint på alla cyl. ???

enligt förra ägaren så sa en akt bmw verkstad att den inte hade kompression på cyl4. men det har den uppenbarligen ibland?? men dom hade inte gjort någon djupare felsökning..
jag har gjort komp test hade jämn komp på cyl 1,2,3, men på 4an så hade jag 1kg högre tryck men bara en kompressionstakt sen tappa den kompressionen helt?

tacksam om man får ta del av er expertis
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har du provat att hela i en te sked olja i 4ans cyl och testa kompa då, för att kolla eventuell slitage på kolvringar. I annat fall så kan felet ligga på någon an ventilerna och/eller ventillyftarna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om den ger komp ibland för att sedan inte ge komp, skulle jag gissa på att det är något knas med en eller flera ventiler som inte stänger/tätar som de skall...

Men testa som sagt lite olja i cylindern och se om det ger någon effekt - då brukar det vara relaterat till kolv/kolvringar i förhållande till cylindervägg.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ho
10
holm0912
318i e46 -02
Borde ju inte vara något problem med kolvringarna eftersom den tydligen har komp ibland.. Kan det bli nå knas med med variabla kammarna om kedjan kuggat en kugg?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Får jag gissa så har den kuggat över.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ho
10
holm0912
318i e46 -02
Ska försöka att kolla upp grundinställningarna. Någon som har info om hur dom skall stå?
ho
10
holm0912
318i e46 -02
Om jag kopplar ur luftmassrmätaren så går bilen bra på tomgång och över hela registret. Är det för att motorn tar någon nödinställning på kamstyrning etc eller kan det vara så att den är trasig?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Luftmassemätaren och valvetronicsystemet är de som sköter insugningsluften.
Trottelspjället har ingen funktion om valvetronicsystemet och luftmassemätaren funkar och står helt öppet men går in och reglerar insugningsluften som på en bil utan valvetronic om det sluta att funka då ställer det sig i maxlyft.

Visst kan du ha fel på luftmassemätaren en ny original kostar ca 900 spänn från
Länk när jag beställde till min bil.
Billiga noname ger bara mera problem.

Länk
ho
10
holm0912
318i e46 -02
har bytt till en ny luftmassemätare nu. starta bilen och gick lite ojämt i ca 15 sek sen stabil. ut och körde och bilen fungerade kanon. men efter 1.5 mil började den gå dåligt och missa vid lättare belastning igen?? ska byta kamkedjesträckare då den låter lite illa vid start, men det borde väl inte påverka motorgången??
ho
10
holm0912
318i e46 -02
Har bytt kedjesträckare nu vilket var väldigt enkelt! Och bilen blev tyst och fin igen:)
Däremot har jag kopplat ur lägesgivaren för valvetronic axeln eller vad den heter.. Tydligen ställer ställmotorn sig i fullt öppet läge då och bilen använder gasspjälllet ist för att reglera luften.. Bilen går kanon och tomgången är perfekt! Bränsle förbrukningen verkar vara den samma och bilen tänder ingen motorlampa eller lägger felkoder..
Frågan är om det är någon fara att köra på det sättet? Verkstaden skulle ha ca 15000:- för att byta axeln som tydligen är ett vanligt fel på dessa bilar.. Har kör 4 dagar med bilen utan problem..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du bör få en felkod som inte går igenom bes. Valvotronic i limpmodeläge. Motorlampan brukar tändas efter ett tag om valvtronicen inte fungerar.Noterade i allafall när jag körde med osynkade ändlägen
Du böt lmm mot en Bosch original ?

Länk
ho
10
holm0912
318i e46 -02
Ja det sitter en Bosch org i nu..
Får kolla felkoderna igen nu när jag kört ett tag då..
Men rent maskinellt borde det väl inte vara några problem att åka på det viset?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nä det är det inte, är ju ett inofficiellt "vedbotrim" att köra med maxlyft på ventilerna hela tiden. Dock går det åt lite mera bensin.

Länk
ho
10
holm0912
318i e46 -02
Jaha men då testar jag att köra så och får jag se om bränsleförbrukningen blir så hög att jag tjänar in en reparation på 12-15 tusen;) tack för hjälpen!
ho
10
holm0912
318i e46 -02
Nu har jag kört ett tag och tycker den fungerar fint.. Har även bes den utan några problem med felkoder så jag kör nog vidare så här.. Bränsle förbrukningen ligger runt 0,75l/milen vet inte vad dom brukar ligga på med fungerande valvetronic?
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Jag har precis samma problem med min 318i-02. Har själv misstänkt en långsam valvotronic. Hur kopplar jag ur givaren? Är det bara att dra ur en kontakt? Vilken?

Mvh Joakim Gunneriusson
Si
1
Siary
318ti e46 -03
Jag har också upplevt exakt samma problem och återupplivar denna gamla tråd med hopp om lösning på problemet på annat sätt än konstant maxlyft.
Jag upplever (kanske inbillning) att bilen är lite slöare och inte lika responsiv på låga varv med urkopplad valvetronic-kontakt.

Jag har läst mig till att det är tre saker som vanligtvis går sönder i Valvetronic-systemet, motorn, sensorn eller axeln. Vad är det som går sönder på axeln?

När jag kopplade ur kontakten till valvetronic så var det lite, lite olja nere i kontakten vilket gör att jag misstänker en trasig sensor. Går det att få mer specifika felkoder för vad som fallerar i ventillyftsystemet? Jag har tidigare bara fått en felkod om allmänt tändningsfel 274E från verkstaden.

Jag resonerar så att eftersom bilmotorn går bra med urdragen kontakt så har servomotorn återgått till maxlyft (motorn fungerar) och axeln är det uppenbarligen inget fel på. Återstår då sensorn. Har jag gjort det för lätt för mig i resonemanget?

Tändstiften samt två tändspolar är nya.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Råkade ut för detta i veckan en 318 serie N46. Gick sämst på 4an och inte helt ok på 1an
Skiftade spolar , tändstift och insprutare mellan 3an och 4an utan resultat.
Drog bort kabeln till sensorn för valvetronicen vilket gjorde att den funkade som den ska, kunden hämtade dock bilen . fundering om returfjädern gått av tex till valvetronicen.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.