AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.505

Eftermontera dubbelDIN i e90 2009 LCI

Hallå

Köpte min 325a för ungefär en månad sedan och började väl ganska omedelbart förstå att jag lyckats köpa en bil utan en vettig stereo. Sitter en professional-stereo i den med vad jag tror är standard-högtalare. Bilen har även PDC bak och rattkontroll.

Är inne på att bygga in lite steg och nya högtalarkit i bilen i framtiden men tänkte börja med att byta ut stereon mot en eftermaknads-enhet, antagligen dubbelDIN.

Har hittat kit på några olika siter som ser ut som detta:

Länk

Någon som har försökt sig på detta i en e90? Jag vet att det finns kina-enheter och dynavin etc, men jag är mer inne på att köra en Alpine eller Pioneer-enhet.

Finns det prylar i detta kit som agerar högtalare för PDC? Kommer rattkontroller etc funka med nya stereon via detta kit? Det står att allt ska lira med dessa 2, men jag är intresserad över att veta om någon gjort detta själv?

mvh Max
Jag har använt just detta kit för att montera en alpinestereo i min bil.

*Backvarnare fungerar utan problem.
*glöm inte att köpa en sladd för rattkontrollerna, dessa säljs separat på sidan, olika till respektive märke.
*Du får vara beredd på att ta bort en del plastkonsoler, detta finns hyfsat bra beskrivet på service-manuals.com. Var inte stressad när du jobbar med inredning, det tar lite tid.
*Ramen kommer sticka ut lite längst ner jämfört med orginalstereon, inget man stör sig på.
*Plasten i ramen är av sämre kvalitet, behandlade den med nån produkt från meguiars, som var till för att få upp lystern på kofångare och annan plast, blev mycket bättre!
*kontakterna till PDC-eneheten är dåliga, säkra de med buntband så slipper du att det glappar.
*Ett tips är att dra kablar för orginalstereon och parallellkoppla den. Göm den sedan i bagaget. Finns beskrivet på e90post. Stereon behövs bla för kodning enligt kunniga.
*Du måste dra en separat kabel från batteriet, glöm inte seriekoppla!
*bilen slänger två felkoder efter installation, canbus high och pdc. Inget som påverkar nåt öht vad jag har märkt.
*Det blir MYCKET kablar, så det är lite meckigt att få in stereon, men det går.
*Du måste modda ACCenheten med en kniv, lite plast som måste bort. Inget som påverkar utseende om man väljer att återställa.

Säg till om du har fler frågor!
Glöm inte att säkra av kabeln från batteriet menar jag såklart..
Hej och tack för utförligt svar!

Gjorde du så med din org-stereo, alltså förlängde kablarna och satte den i skuffen?

Ska kolla upp lite mer vad jag har som jag också förlorar med att inte behålla org-stereon i bilen. Det som nämns är SOS och varnings-trudelutten som annars är så fin. Saker jag kan klara mig utan. Sedan att man behöver ha stereon i bilen för att kunna söka felkoder och sånt vet jag, men osäker på om det är värt att hooka upp den för. Man kan ju bara byta tillbaka till original om man behöver felsöka?

mvh
Japp, min stereo ligger längst ner i förvaringsfacken i bagaget nu. Det jag inte förlängt är den optiska kabeln som går in i stereon, men vet inte vad den gör heller då jag inte har någon optisk ljudöverföring. Man borde dessutom kunna koppla in sig på slingan framför höger hjulhus i bagaget om man nu vill det.
Ett annat alternativ jag sett är att sätta en molexkontakt i handskfacket för att snabbt kunna koppla in orginalstereo.
En sak som jag tror kan sluta fungera om man inte har orginalstereo inkopplad är automatisk på/av av stereo med tändning.
Angående varningar har jag läst att detta skall gå att koda om till kombiinstrumentet. Andra alternativet är att koppla en billig högtalare till orginalstereo och på så sätt få fram "gong"ljudet. Jag klarar mig utan detta, jobbigaste är väl om man har glömt lyset på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.