|
|
|
|---|---|
|
Scenario: Har en E61 525i '06 som jag funderar på att byta bort och byta upp mig till en "nyare begagnad" F11. Skulle helst vilja ha en 528i/535i F10/F11 2010-2011, dvs 6-cyl, men kan även tänka mig den något klenare 523:an i nödfall. Har fått korn på en 523i F11 2011 som jag eventuellt är spekulant på, men den har ju då N53-motorn. Har läst en del trådar om denna motor och det tycks ju som en del har haft en del problem när det kommer till insprutningssystemet, fast då främst runt årmodell 2008. (?) Så till frågan: Är problemen hos N53 åtgärdade på bilar av årsmodell 2011 eller kan man (om man har otur) räkna med otaliga reparationer/byten av HT-pump, injektorer etc? Dvs, har BMW lyckas byta ut komponenter i produktion på senare årsmodeller eller är N53 fortfarande ett sorgebarn? | |
|
Har själv en N53:a(2008) under huven. Tillförlitlig och bra efter det att tidigare ägare fick byta HPFP, injektor, tändspole, NOx sensor. Har fått tändstifen utbyttat gratis av BMW då original var "felaktiga" (numera annan typ). Så problem anser jag att det funnits, men borde blivit åtgärdat på flesta motorerna nu. Jag har iaf inte haft något att klaga på motorn. (däremot en massa små grejer som varit irreterande och relaterat till E90 och inte motorn) . Min gissning är att nyare (2011) N53 borde ha brättre grejer direkt från fabrik. Blir intressant att se vad andra säger här :-) |
|
| Ingen som har mer input i denna fråga...? | |
| Jag har aldrig haft något problem med min f11 2011. En kompis har en E61 08 och han fick vissa saker utbytta hos Bmw runt 2010. Men hans bil rullar felfritt idag med över 20000mil på mätaren. | |
|
Har haft 2st. Båda har funkat bra. Vad tidigare ägare gjort vet jag dock ej. De flesta som klagar på N53 motorn har aldrig ägt någon själva utan hänvisar bara till att det är "massor av problem" (som de läst på internet). ------- //Lövet |
|
|
Jag har också en N53 tillverkad sent 08 som fått en del nya komponenter genom åren av tidigare ägaren. Har haft min i två år och det var varit helt problemfritt. Är också sugen på en nyare och skulle absolut tänka mig att köpa en N53:a till. /A |
|
| Har både e90 +e61 -08 med n53 motorer och aldrig haft något problem med dom | |
|
Det största "problemet" med N53 är det mycket tråkiga tomgångs och lågvarvsljudet pga direktinsprutningen. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.