|
|
|
|---|---|
|
Jag har ingen värme på fötterna. Helt stängt. Inga felkoder på AC modul. Någon som haft något liknande? Mvh Ola Min bil: Länk | |
|
Jag har haft problem med värmen i min E38 och rev runt ganska ordentligt i det, tills jag faktiskt kände att jag hade hyfsad koll. Om det bara är vid fötterna som inte fungerar, så tycker jag det låter som att spjällen till fötterna inte öppnar, men att de andra spjällen öppnar. Inne under instrumentbrädan, vid värmepaketet, sitter ju kupéfläkten. Och det är plastkanaler dragna från fläkthuset uppåt, mellan och ner till fötterna. Varje sådan kanal har ett elektriskt spjäll som öppnar och stänger. Det är väl någon form av elektromagnetisk historia, tror jag. Har du inte värme på någon sida av fötterna? Det är rimligen ett separat spjäll till varje sida, och om inget av de öppnar så låter det som att styrkortet trasslar. Vet inte vad förkortningen är, men AC-panelen har ett kretskort bakom plasten. Om det kretskortet trasslar så låter det som att det skulle kunna slå ut båda sidors nedre spjäll - det är åtminstone mer sannolikt än att båda sidors elektromagneter skulle gå sönder precis samtidigt. Synd att det ör så trångt att komma åt. |
|
|
Vet inte vad som händer med forumet, men jag råkar ofta ut för att det plötsligt inte går att skriva längre i textrutan på min iPad, därav det något avhuggna förra inlägget. Om man kom åt att mäta med en multimeter så skulle man ju vilka se vilka spänningar som kom till anslutningarna för respektive spjäll. Ser man att det kommer spänning dit, då måste det vara fel på spjällen tycker jag. Om det inte kommer spänning så får man nysta bakåt, och då låter det som antingen sladdarna eller AC-elektroniken. Som tur är så är det nog rätt lätt och billigt att hitta delar på skroten. Det värsta är att det är så svårt att komma åt, under instrumentbrädan. |
|
|
Lasse-SL500: Byt till annan flik i webläsaren och sedan tillbaks så går det nog att skriva igen. Ola: Ett ganska troligt fel är att den lilla fläkten bakom gallret Länk inte snurrar som den ska och då funkar inte styrningen av luft. För att fixa: 1. Dra bort volymratten på radiopanelen 2. Insexnyckel 2mm in i hålet under volym-axeln, vrid 1/4 varv moturs och dra samtidigt i axeln (konstruktion för detta kan skilja sig något, funkar också med pytteliten skruvmejsel för mig) 3. Ta bort radiodelen. 4. Putta ut klimatpanelen bakifrån, båda sidor samtidigt 5. Bort med kontakterna. Kontakten längst till höger måste jag dra ut med polygrip, låsanordningen funkar inte som någon tänkt sig. 6. Öppna klimatenheten med hjälp av en skruvmejsel som du snäpper isär delarna med, du fattar hur du ska göra när du har den i handen 7. Dra ut kretskortet ur plastkåpan 8. Fläkten drar man bara loss, den hålls på plats med en magnet och hänger upp och ner i monterat läge. 9. Rengör och smörj axeln. Jag applicerade 1/2 droppe Braun rakapparatolja och sedan funkade luftstyrningen. Ett par år senare hände samma sak, då smorde jag med hjullagerfett istället, funkade också. ___ Min bil: Länk |
|
|
pbentsson, tackar för input men jag har bytt AC panel med min frus 530. Ingen skillnad. Jag tog ut rakt framifrån, inga problem. Detta problem ligger lite på is nu då jag har motorproblem....allvarliga tyvärr. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Jaha nu när jag vet vad det är för fel på motorn kan jag ju fundera vidare på detta problem. Jag tror inte att själva spjällen är individuella per sida, bara temperaturen. Se bild från Inpa, trycker jag bort "pil ner" så blir värdet noll: Länk Sen kan man även ställa spjället på valfri position i Inpa: Länk Alltså verkar den styrningen fungera men sen vet jag ej vad felet kan vara. Tycker mig höra en motor gå när jag går från 0-100% på spjället. Jag blir alltid imponerad hur djupt man kan gräva med Inpa ;-) Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.