AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.471

Hjälp, vad har jag för motor.

Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Hej,
Jag köpte nyligen en svensksåld 535i E28 -86. Manuell. Beställde fördelarlock och rotor på BMW enligt chassinummer men grejerna passar inte. Rotorn jag fick har 3 skruvar, min gamla skjuts rakt på kamaxeln.

Jag kollade i ETK och hittade rotor: 12 111 286 072 vilken verkar vara rätt. Problemet är att den inte tillverkades till E28 utan bara till E23 och E24.

Jag kollade motornummer ovanför startmotorn och fann: 422 539 02 34 6F K
Det verkar alltså vara en bensindriven M30B34 utan katalysator jag har. Men hur gammal är den? Vilken effekt? Det står 3,5 med stora siffror på blockets vänstra sida (förarsidan). 3,2/3,5 på insuget.

Någon som kan guida mig? Finns det andra stämplar/stansningar? BMW Sverige kunde inte ge mig mycket info men svarar att jag har originalmotorn, men jag undrar om de har rätt.

Stort tack på förhand. Jag lovar att redovisa gåtans lösning.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du verkar redan ha grävt ganska djupt efter ledtrådar :-)

Det som slår mig först är att det är inte helt osannolikt att toppen bytts någon gång under motorns livstid. Och att man då tagit toppen från en annan modell, som också hade samma typ av M30-motor, tex E24.

Skillnaden som du märker är ju i första hand hur adaptern ser ut som rotararmen ska sitta på.

Den "äldre" varianten använder ju adapter av typ #3 (som skruvas fast i kamaxeln med skruv #5)
Länk

Den "nya" varianten, som även jag har på min E34 535i, använder ju adapter av typ #19 och styrstift #20 - men den fästes i kamaxeln på samma sätt med skruv #5
Länk

I den här tråden diskuterade vi att det fanns olika versioner av kamaxlar, nämligen "Icke-Motronic", "Motronic 1" och "Motronic 2".
Länk

Gissningsvis handlar det om hur kamaxeln ser ut i framänden.

Om vi kollar på hur min kamaxel ser ut som vill ha en tre-armad adapter typ #19 och här också ett hål för dess styrpinne som man kan se på bilden nedan (ignorera den blåa pilen)
Länk

Jag skulle gissa på att någon monterat en äldre topp på din motor och därmed fick en äldre typ av kamaxel, som i sin tur kräver en äldre adapter av typ #3 och som i sin tur kräver den äldre typen av rotorarm.

Kolla upp vilket nummer det står på din topp, samt tillverkningsdatum.

På min topp står numret på insugssidan mellan cylinder 4 och 5 (så ganska svårt att se med allt monterat). Där stod det 1 708 843, så jag har alltså en 843 topp.

Tillverkningsdatum är ingjutet på inssugssidan mellan cylinder 1 och 2. På min topp stod det 88 incirklat och med tre prickar i första kvadranten - vilket jag tolkar som Mars -88. Det låter rimligt då min E34 535i byggdes den 7 Juli 1988 (gissningsvis byggdes motorn ihop lite tidigare och topplocket tillverkades lite innan dess).
Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Hej BMW-slangen,
Först av allt, STORT tack för din hjälp. Jag är närmast förbluffad över den tid som du och andra lägger ner för att hjälpa oss mindre begåvade :)

OK, jag kollade på toppen:

Mellan cyl 4 & 5 Nr 1 288 086

Mellan cyl 1 & 2 står det 85 med två prickar i första kvadranten.

Min bil är tillverkad juni -86. Jag har den äldre adaptern #3 som du länkade till, vilket väl gör det hela lite mystiskt? Är det möjligt att bara byta kamaxeln till en äldre?

Det jag behöver köpa nu är fördelarlock och rotor. Bilen startade och gick med vad jag gissar är rotor 12 111 286 072. Jag har kikat i ETK och det verkar vara den som används upp till 01/84 tillsammans med fördelarlock 12 111 288 165.

Tror du att jag skulle kunna byta rakt av till den 3-armade adaptern och sedan köpa original lock och rotor? Topparna är väl alla gjutna på samma sätt tänker jag.

Ja, du märker förvirringen. Än en gång stort tack på förhand.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
M30-motorn är ju rolig att pyssla med :-)

Just M30-topparna har jag inte så bra koll på.

Första kvartalet -85 är ju inte helt orimligt om din bil tillverkades juni -86.

Det hade ju varit lite mer misstänkt om det hade varit tex 82 eller 83, eller ännu värre tex 87 :-)

Kom på en sak till, det är ju inte omöjligt att toppen är original men att man bytt kamaxel eller fick tag på en bättre begagnad kamaxel. Och denna kamaxel var då gjord för den äldre varianten av adapter.

För kamaxlarna gick ned sig ganska snabbt på denna tiden (verkar berott på främst tre saker; problem med härdningen av kamaxlarna, dålig oljekvalitet och igensatt oljespridarrör). Så det är ju inte helt orimligt att tänka sig att endast kamaxeln blivit utbytt.

Jag tror, ska poängteras att jag är MYCKET osäker, att om din kamaxeln har ett litet hål för det där styrstiftet så borde du kunna sätta dit den modernare tre-armade adaptern (och därmed den modernare tre-armade rotorn).

Enklast är nog kolla på din kamaxel hur änden ser ut.

Du behöver ju bara ta bort adaptern (den sitter med en skruv i mitten) och sedan lysa med ficklampa så ser du hur det ser ut.

Såhär ser det ut när jag tog bort min tre-armade adapter, man bör se hur kamaxeln ser ut.
Länk

Och det är ett sådant här litet styrhål i kamaxeln du ska leta efter (än en gång ignorera den blåa pilen)
Länk

Jag håller med, det verkar lite mysko. Din bil borde inte ha denna lösning på rotorn.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I denna tråden finns dessutom mer indikationer på toppen (åtminstonde gjutningen men kanske inte innehållet) är original.
Länk

1 288 086 verkar ha varit toppen som användes innan man bytte till min 1 708 843 (och till denna gjordes flera större förändringar).

Ta även titt på ventilfjädrarna. Original ska din topp ha dubbla ventilfjädrar, medans föregångarna hade enkla ventilfjädrar.
Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Jag har beställt en Bosch-rotor enligt ETK med den gamla adaptern. Jag tror att rotorn hamnar längre ut från själva toppen med den lösningen vilket gör att originallocket inte fungerar då det på insidan har ett mer kraftigt upphöjt centrum som går in i rotorn.

Jag testar därför att beställa ett fördelarlock som användes till 08/84 och hoppas att topparna har samma gjutning och att locket därför passar ändå. Den lokala firman kunde ta hem ett BERU till bra pris. Visar det sig att det passar köper jag ett Bosch via nätet för ungefär samma pengar, har fått känslan av att BERU inte är sådär värst bra grejer. BMW ligger hyfsat i pris men jag är inte säker på om deras kvalité är bättre i det här fallet.

Ja, det blev lite rörigt. Jag återkommer när delarna kommit hem.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, tror jag hänger med här.

Det är inte toppens gjutning du ska oroa dig för, fördelarlocket sitter ju fast i övre kamkedjekåpan och inte i toppen.

Men det ser ut som övre kamkedjekåpan är samma (detalj #10) för gamla och nya typ av rotor/fördelarlock
Länk
Länk

Jag tror faktiskt det är en stor sannolikhet att allt du skulle behövt köpa var en trearmad rotoradapter och sen skulle dina nyinköpta delar (dvs rotor/fördelarlock du köpte allra först) skulle passa.

Jag har kanske en sådan rotoradapter liggandes, med trasig styrpinne så värdelös egentligen. Men för att göra en testmockup fungerar den ju alldeles ypperligt.
Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Hej,
Hade jag titta ordentligt hade jag ju sett att det är en separat kamkedjekåpa som rotor och fördelarlock sitter och att det inte har något med toppens gjutning att göra. Tack dock för info :)

Dessvärre tror jag att du även har rätt när det gäller byte av adapter. Jag ska gå ut ikväll och se om jag kan skruva loss min. Den är väl normalt gängad (motsols för att lossa) antar jag. Min första beställning ligger som en reklamation i Tyskland på reservdelar24 och jag har en känsla av att det kan dröja innan jag får några pengar tillbaka där. Ska överväga att kolla med BMW om de returnerat det jag beställde och returnerade (troligtvis exakt samma saker som jag köpte från Tyskland). De blev nog lite irriterade/konfunderade när delarna inte passade. Ligger de kvar på hyllan kan jag ju helt sonika beställa en 3-armad adapter så kan jag handla efter chassinummer fortsättnungsvis.

Jag återkommer när jag demonterat adaptern.

Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Den adapter jag har har inget styrstift utan en upphöjning lik en halvmåne. Jag kan maila eller messa en bild om så önskas. Vet inte hur jag lägger upp bilder här.

Min mail är karloskar45@hotmail.com

Fick för övrigt tag i en, med undantag för insug, komplett M30B34 igår. Tänkte demontera kamkedjekåpan för att se om jag kan flytta över det som krävs för att återgå till bilens originalsetting. Säljaren av motorn trodde dessutom att den kam jag troligtvis har i min bil är något "vassare" vilket ju lät lite spännande.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, får min tanke var att du monterar bort adaptern så det ser ut som på bilden nedan. Därefter sätter dit den typ av adapter som även den syns i bild.
Länk

Men vad min oro varit under hela tråden är att det finns olika kamaxlar som benämns "Non-Motronic", "Motronic 1" och "Motronic 2". Det ger indikationer på att kamaxeln (som ju är den del som man skruvar fast adapatern i) ser olika ut beroende på vilken adapter det sitter.

Och du kan du inte bara byta adapter (utan måste byta kamaxel/topp).

Eller så kan det vara som så att kamaxeln du har kan ta emot BÅDE den gamla och den nya adaptern.

Allt hänger på hur din kamaxel ser ut i ena änden.

@Palmgren : Hur ser din kamaxel ut i framänden?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är bilder från Palmgrens motor (den som av någon anledning har den gamla varianten av adapter/rotorarm)
Länk
Länk

Och av en ren händelse så hade jag en kamaxel ståendes här från min M30B35 (den som har den nya varianten av adapter/rotorarm)
Länk

Här ser man tydligt att det är kamaxeln i sig som sätter begränsningen och dikterar vilken typ av adapter/rotorarm man kan montera.

Man ser tydligt att en ny adapter inte passar i en gammal kamaxel och vice versa.
Pa
53
Palmgren
535i -86
518i -87
Tack för spridning av information!

Jag lovade att redovisa gåtans lösning och BMW Sverige har bekräftat via motornumret ovanför startmotorn att det är bilens originalmotor. Vad gäller topp och insug kunde de inte säga något.

Min gissning utifrån märkningar på topp och insug är att de också är original och att kamaxeln är bytt. Igår kväll monterade jag rotor 12 111 286 072 och fördelarlock
12 111 288 165 och bilen startade direkt.

Tack bmw-slangen för gott samarbete!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.