AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.139

Uppgradering av bil från E61 till ev F11?

Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Hej!

Har en BMW 2009 med 11700mil på mätaren idag och känner att jag skulle vilja uppgradera till nyare bil.(ej helt ny)
Skulle vilja ha lite hjälp då jag inte är jätte bevandrad i BMW världen.
För mig är det inte viktiga ha den fullutrustad, den ska fungera är viktigaste. Kör ca 15 mil om dagen(pendling till och från jobb)

Vad är måste bilen ha enligt experterna på forumet? :-)

Absolut måste för mig är egentligen bara att bilen måste ha drag och automat.
Frugan har inga skall krav alls.
Vill gärna ha något motorstarkt så klart som många andra men 520d fungerar länge för mig.

Hör gärna av er!

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Skulle jag sitta 15mil dagligen i en bil hade jag haft en mycket hög önskan om komfortstolar.

/Prinsessan på ärten.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Komfortmässigt är det en avsevärd skillnad mellan E61:an och F11:an, så bara där löser du många problem i att byta till en nyare. :)

Komfortstolar nämns, man kan även tänka sig justerbara stötdämpare - de gör en märkbar skillnad. Annars är det mest upp till dig hur mycket pengar du vill lägga på bilköpet och om du har några "måsten" i utrustningsväg.

----
BMW CS/SC #6212
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Komfortstolar och justerbara dämpare är tyvärr ovanlig extrautrustning på 520d.

-------
//Lövet
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Aktiv farthållare är också trevligt på längre turer och som tidigare nämnts komfortstolar.

___
//Ulf
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Instämmer med Programmer, Komfortstolar och Aktiv farthållare är väl det enda. Resten är ju mest kul gimickar...

Frodda; lie kul uttryckt:
"Frugan har inga skall krav alls."
Jag skulle nog rekommendera dig att inte berätta för henne att du skrev detta i ett forum..!
;-)
Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Ulf530; Det är faktiskt sant, hon är totalt ointresserad av bilar och tycker mer att det är onödigt ont...

Komfortstolar har jag haft ögonen på, dock inte aktiv farthållare men det är kanske något.
Sen har jag skinn i bilen nu och det är rätt trevligt..
Finns en hel del bilar 520d ute från 2011--> dock tycker jag en del är ganska friska med prissättningen.
Tyvärr får jag inte jättemycket för min BMW, täcker ungefär vad jag har kvar i lån på den, men de är ok.

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Aaahh, Frodda, då fårstår jag,
du menade att hon har inga särskilda krav när det gäller BILAR...
;-)
En variant är ju att du säljer din bil själv och inte lämnar den i inbyte och på det viset får sannolikt bättre betalt och kan lägga lite mera pengar på den du köper och få en nyare och bättre utrustad. Sen är det ju så att du skall ha stor tur om du hittar en 520d som har någon längre utrustningslista än det mest "nödvändiga".

/Anders
Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Ulf530, hon kompenserar det på andra område... :-)

Med känsla;
Jo jag har faktiskt funderat på det, men att byta in bilen är smidigt om man jämför med en privatperson.
Har provat båda, men visst hade fått lite mer. Men som jag sa är väl beredd täcka upp det glappet som finns mellan vad jag får och vad jag har lån.
Var inte så många tusen.

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
En sak som imponerar på mig är automatisk hel/halvljus. Minns inte om det var standard eller ej.

Den bländar av inte bara vid möten utan även då du kommer ikapp andra bilar plus om gatubelysningen är tillräckligt stark.

Dock är den lite slö att slå över till helljus då man startar i totalt mörker.

Den adaptiva farthållare är annars det jag sätter främst bland min extrautrustning.

I rather go ponding
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En reflektion jag får efter att ha läst tråden:

Ts frågar efter en 520d och vad den MÅSTE ha, nämner själv 2 utrustningsdetaljer, vilket sätter en viss nivå. Poängterar sedan att det inte är viktigt att den är fullutrustad, viktigt är att den ska fungera.

Får förslag om komfortstolar, justerbara dämpare, aktiv farthållare m.m. Utrustning som inte bara är väldigt ovanlig på 520d, utan även dyr som ny.

Jag skulle säga att om den har komfortpaketet, dvs pdc bak, regnsensor och annan basutrustning som ingår i komfortpaketet (plus drag och automat som var dina krav) så räcker det. Ett stort plus är om den har sportstolar, i.o.m. dess bättre inställningsmöjligheter. Annars är det inga måsten.

Det emotsäger inte att det finns väldigt mycket mer utrustning som är trevlig att ha, men då minskar ditt utbud och det kommer att bli dyrare.

Trevliga tillval:
Bluetooth
El-drag
Dieselvärmare
Elektriskt svankstöd

Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Tack igen för alla svaren! Värdefullt i mitt letande!

Har väl span på två bilar just nu, tråkiga är att den ena är med tygsäte och komfortstolar, samt dieselvärmare den andre har skinn..
Hade varit trevligt med båda..
Finns en del utbud just nu dock tycker jag prissättningen är väldigt varierad.

_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Hej,
ovanligt med komfortstolar i tyg, trodde inte ens det fanns? Länk?

Mvh Tobias
Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Tobias;

Vi får se om detta fungerar.

Länk

Länk

Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Övre länken fungerar!=)

Länk 1 är bara en bild på en bil med sportstolar i tyg/läder.
Länk 2 fungerar inte alls.

Lägg förresten till Hifi-högtalare till listan ovan. Har det i min och de låter snäppet trevligare än original.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej Frodda.

Det är inte komfortstolar utan sportstolar i den bilen.
Komfortstol kräver läder samt att det då är minne på både förarstol och passagerarstol.

/mården

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.