AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.414

Felkoder BMWhat - M3 E46 2003

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Motorlampan (den gula) har nu tänts två ggr inom loppet av 7 veckor. När jag kollar felkoder så får jag upp följande:

1) EVANOS1 - Late valve/misfire detection KAT ault damaging cylinder 10 ODBII-F1 / Timing control
Kod:000048

2) Regulation EVANOS LDP system. Tankenluften system - clogged line.
Kod: 0000B8

Några förslag? Själv är jag inne på a) bensinfilter b) bensinpump så blandning blir lite "tunn"
När det har hänt så har det varit väldigt fuktigt ute (om det hjälper).
Insp II är nästa service, om ca 950 mil. Servar enligt intervall med extra oljebyten emellan. Buskör inget utan bara lite fullgas acc ibland :)

Blir lite orolig när man läser 1) ault damaging cylinder och timing control men den är inte slö eller något annat så jag har svårt att tro att det är något med ventiler eller dyl.
En gång har den varit lite bluddrig på tomgång men det gick över.
Har lite klassiskt VANOS ljud vid 1500 rpm - kan det vara o-ringarna som inte är täta och därmed så sker inte reglering av kamaxeln rätt?
I min värld borde iofs fel av den här typen vara latenta och inte intermitenta.

Förslag från den samlade "kåren" av kunskap?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Det är synd att det inte är fler som intresserar sig för de tekniska aspekterna på våra bilar på detta forum. Jag gör ett försök här i alla fall:

Enligt den lista som jag har så betyder felkod (hex) 48 = Inlet VANOS, retard valve.

Detaljerna för vad som exakt orsakar denna felkod har jag inte tillgång till (tveksamt om någon har tillgång till det) men VANOS systemet fungerar såhär: När motorn startas så står kamaxlarna i sin "fail-safe" position. det betyder att insugskamaxeln ligger i fullt "retarderat" läge, och avgaskamaxeln ligger i fullt "avancerat" läge. Positionen bestäms av ventilernas fjäderbelastade läge och det oljetryck som finns. Efter ungefär 5 sekunder så startar regleringen av kamaxelpositionen. Då PWM-regleras de båda 3-vägsventileran med fyrkantsvåg på c:a 200Hz. Kamaxelns läge styrs då beroende på ett antal parametrar (temperatur, gaspådrag, rpm etc). Om systemet inte funkar överhuvudtaget blir bilen väldigt slö, det står tydligt nämnt i servicemanualen för S54 motors.

Den felkod som du har fått är antagligen inte aktiv hela tiden, utan du har fått ett fel någon gång då och då. Felet innebär antagligen att styrsystemet tolkar det som om kamaxeln inte har den position som den borde. Det kan bero på flera saker.

1. Kamaxeln har inte rätt position,
a. Styrventilen fungerar inte som den ska, antingen elektriskt eller hydrauliskt. Det kan bero på glappkontakt eller att sliden har fastnat tilfälligt.
b. Du har inte haft rätt oljetryck tillgängligt. Det kan bero på fel tryckreglerventil eller vanos pumpen.

2. Kamaxeln har rätt position
a. Hallgivaren fungerar inte som den ska så styrsystemet tror att positionen är en annan än vad den är.
b. Det är skador (slitage) på impulshjulet som hall-givaren mäter på, så givaren inte alltid ger rätt signal

Möjligt att BMW kan ge en mer specifik information exakt vad felkoden betyder så du inte behöver byta ut allt, utan kan byta just den del som inte fungerar som den ska. Men att te.x byta ut reglerventilen för vanos-trycket, styrventilen för insugskamaxeln och hall-givaren för insugskamaxeln så borde du ha löst problemet.

Den andra felkoden som du har fått (hex) B8 betyder enligt min lista: "Function, inlet VANOS". Jg tolkar det som att det fel som du har fått hänger ihop med samma felkällor som jag beskrivit ovan.

Dina felkoder har inget med bränslesystemet att göra, spridaröppningstiderna justeras automatiskt genom lambdaregleringen för att kompensera för mindre variationer i bränsletrycket. Om du hade haft problem med bränsletrycket pga bränslefilter, regulator eller pump så hade du fått helt andra felkoder.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Tackar. Alltid kul att få "rejäla" svar.
Att felet är tillfälligt Känns för bilen går bra öven med lampan igång.

Jag kommer nog som ett flrsta steg att byta ut o-ringarna på kolvarna. Gjorde det på X5 an och bilen blev som ny.
De gamla ringarna var stenhårda och koksade och hade O spänst kvar.
Har iofs lite rassel vid 1500 rpm så kanske jag skulle slå på stort och fixa allt när jag ändå har saker nedrivna.

BMW CS #05XXX

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Dåliga ringar skulle kunna förklara ett tryckfall lite då och då.

BMW CS #05XXX

2 skulle man kunna tolka som att bränsletanksventilationen inte funkar som den skall? Pyser det klart hörbart när du skruvar bort bränslepåfyllningslocket?

Det är aldrig en dålig idé att byta i förebyggande syfte. Jag har bytt soleonid-oringarna inklusive lockets skruvar, Vanos-tryckregulator samt Vanos-filter på min ena E36, ingen som helst märkbar skillnad vare sig i ljud eller prestanda, men det känns "bra" att ha det gjort. Har även bytt avgaskammens sensor, insugskammens sensor skall oxå bytas, men den är knepig att komma åt (verkar som om plenum/insug måste bort). Konstiga är att när jag frågade BMW så fick jag svaret att jobbet kostar ca 900 ex material, vilket betyder att de byter givaren på typ 30 min. De måste ha nåt "specialverktyg" för att kunna komma åt den omöjliga skruven*haha*. Men jag drar mig för att lämna till BMW vill inte riskera dörruppslag mm, o det är tveksamt de kan göra jobbet under tiden man väntar (2 timmars väntan är helt OK)...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.