AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.806

335d motor i en 118d?

Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008
H&R 50/25-Eisenmann-Cobb AP

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 07
"Vardaglig trotjänare"
Jag har en polare som sa att han funderat på köpa en motor som suttit i en 335d från tyskland o trycka ner i hans 118d! Jag frågade om han " o mig själv " om det var möjligt. Han hade iaf fått för sig de. Vet ej vilken årsmodel han har i sin 118d, men jag vet att det är 143 hästarn :/

Angående hur drivlina o de skulle hålla och en reg.besiktning skulle fungera vet ja ej, men är det rent fysiskt möjligt att få dit en sådan motor och få den att fungera?

Har denna stora kunskapsbok angående Bmw något svar till mig!?

The Sound From A Big M :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Klart det går. Allt går. Men det kommer inte gå enkelt eller vara billigt. Och man kan behöva mycket verktyg, lokaler med rätt förutsättningar, kunskap och tid.

Någon bolt-on lösning ska ni nog inte hoppas på. Sen om det är krav på att det ska hålla och fungera i praktiken så behöver nog resterande delar av drivlinan bytas. Regbesiktningen kan bli en utmaning, men går nog att komma runt, men lite förändringar och tweakande av bestämmelser.

Mer omfattande saker har utförts med bilar, men om ni tänker er att allt ska gå på en helg och landa söder om 50000kr, då kommer ni bli besvikna. Kan nog snarare handla om 50-150kkr som mer rimligt kostnad för att det ska fungera och något/några år från start till helt färdigt mål.

540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Om både bil och motor är "ärliga" så blir det garanterat billigare med mellanskillnaden på ett bilbyte.

Besiktningsbart blir det inte heller, om möjligtvis ni inte lyfter hela drivlinan och bromsarna från bil med motsvarande power, och besiktigar som ombyggt fordon via SFRO. - tips kolla med dom INNAN ni sätter igång :-)

//
300
///535power
320d EDE -11
byt spridare, turbo, IC, och en mappning så ska du se att den där 118d går rätt bra
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det blir inte besiktningsbart öht eftersom bilen mister sitt helbilsgodkännande - vilket ju inte är något problem så länge besiktningsmannen inte gör mer än att titta på bilen och klickar "godkänd" i sin dator, vilket är mindre troligt.

Jag håller med 540is att det blir billigare att byta till den bil han vill ha.

För övrigt ställer jag mig tveksam att det ens GÅR, eftersom BMW mig veterligen aldrig tillverkat någon sexcylindrig modell i 1-serien.

MEN det är ju klart att det GÅR att bygga om hela bilen också.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Så M135 är inte sexcylindrig?

Och i E87 karossen finns 125i, 130i, 135i och 1M
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Alexanderk - vad du inte vet skulle fylla åtskilliga böcker
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Var inte så hårda mot AlexanderK. Han har bara lite otur ibland när han tänker..
(Han kan ju mena dieselmotor)
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008

"Vardaglig trotjänare"
Jag instämmer helt på det ni säger. Ett sådant projekt ger mer problem och mindre plånbok än o byta bil. Men så som jag förstår det så är det 1-serien som lockar o då även 6 cyl, det gör det hela lite mer problematiskt. Annars finns det diverse grejer som kan skrämma upp en 118. Men en sjysst e9x 335 behöver inte kosta mer än 180 om man vill hålla ner milen någorlunda. :/

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Skippa kravet på diesel så finns 130i som utmärkt val, eller M135 på F-serien. Osäkert vilken 1-serie vi pratar om här.

AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
jag menade faktiskt sexcylindriga DIESEL-modeller i 1-serien, men glömde visst skriva det.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Märkligt att prata om dieslar i en tråd som behandlar dieslar ;)

Ibland har man fel, dum att då skylla på att man menade nått annat! ;)

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Ok, jag tänkte gå emot den samlade panelen här. Vist håller jag med om att ett motorbyte är en generellt dålig idé för att det är dyrt och jobbigt och inte går att besikta o.s.v.

MEN motorn bör passa alldeles utmärkt! Jag har sett en 116 som har V8an från en M3 i. Ägaren berättade att alla motorer och motorfästen är bolt on mellan 3serien (E9x) och 1 serien (E8x)

Det bör även gå att regga bilen som ombyggt fordon då effekten inte skiljer sig enormt mycket från effekten från de största motorerna i den modellen.

/DJ
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008

"Vardaglig trotjänare"
Bmw-dj : Detta projekt lär läggas ner kvickt. Det var nog mer en rolig tanke om det skulle gå, för som sagt det blir billigare o mindre krabb o byta bil. Intressant att det är bolt on! Men det är ändå en frestande tanke. En uppskrämd 35 motor på låt säga 350hk i en liten etta. Det borde skicka på rätt bra :) en grym bil vid en 80-120 acceleration!

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMW-DJ, jag är ingen expert på att omregisterara bilar men att det finns andra modeller med mer effekt i tror jag är irrelevant i sammanhanget. Man ser på den specifika bilen och då är effekthöjningen så stor att den måste gå som ombyggt fordon. Då måste saker ändras för att det ska vara ett ombyggt fordon. Dessutom finns det en effekt begränsning även då, som man måste ta hänsyn och anpassa sig till.

Bolt on, är bolt on. Typ som att byta hjul. Kan aldrig drömma om att det går att sätta i alla olika motorer utan att växellådan måste flyttas (och troligtvis bytas för att få en starkare modell), motorfästen göras om, elektronik fixas, delar flyttas som är ivägen när större motor ska i, osv.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Hej!

Thuveson:
Vist är det en kul tanke, men faktum är att 1-serien inte är så lätt även om den är liten, det är inte jättemycket skillnad i vikt mellan 1-serie och 3 serie.

Grelle:
Jag är inte heller expert på ämnet men notera att jag skrev just ombyggt fordon så där är vi helt överens. Hur mycket man måste förändra för att regga som ombyggt fordon vet jag inte.

Vist, Bolt on blir ett väldigt udda begrepp i fallet! Ett motorbyte är ju en extremt komplicerad manöver oavsett vilken motor man byter till. Självklart behöver man ta med växellådan och motorfästen m.m. i bytet. Jag skulle gissa att det kan bli lite struligt när man skall över till kardanaxeln men klarar man motorbyten så klarar man nog det med. Elektronik däremot är ju ett helt eget kapitel, finns ju massor av funktioner som är hårdkodade till bilen m.m. Kanske är enklast att lyfta över hela data boxen/ kabelhärvor från donatorbilen men då måste man ju koda den till det nya chassienr etc.

Det är klart att detta är ett enormt projekt som bara en galning ger sig på men det finns en del galningar där ute och även dom borde ju få veta att vissa saker kommer bli mer enkla än man först kan tro.

Tråden var extremt negativ till en början och jag ville tillföra lite positiva detaljer i sammanhanget. Förklaringen är ju egentligen att BMW är jäkligt praktiska i sin produktion och kör samma motorer över flera serier, därav passar även andra motorer.

/DJ
Sneable: Hahaha:). Kanske skulle kunna bli en riktig kassa-ko för nåt bokförlag, en tragi-komisk trilogi kanske:)? O självklart skulle författaren själv inte gå helt lottlös direkt:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.