|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Du får väl framföra detta till BMw. | |
|
Ulf530 skriver: "Det finns ju undersökningar som visar att nära 90% av alla fel i moderna bilar beror på mänskliga faktorn." Jag är nyfiken hur de definerar vad som är ett fel. Kan du länka till den undersökningen så jag kan läsa den? __________ Mvh Grelle |
|
|
Om det nu är så olämpligt att ladda genom cigguttaget så undrar man ju varför ens kabeln skickas med? BMWCS #8925 |
|
|
Haha Ulf530 - du har en poäng! För övrigt så skulle jag tro att ungefär 102% av alla fel i moderna bilar beror på den mänsliga faktorn. De övriga -2 procenten beror på feltillverkning, vilket i stort sett inte händer, i förhållande till antal bilar som produceras. |
|
|
AlexanderK, det märks att du inte jobbar inom fordonstillverkning. Det sker fel hela tiden, både inom konstruktion och produktion. Det är ofrånkomligt när man jobbar med produkturer att det blir fel. Om felacceptansen är 0,000% blir det så dyrt att ingen har råd med produkten. __________ Mvh Grelle |
|
|
Oj vad mycket debatt det blev! :-) För att förtydliga - ciggladdaren är en Porsche Original del som tillverkas av Ctek. Jag ger uppdatering om något går snett. |
|
|
Bmwladdaren säljs även med ciggplugg. Det är mycket snack om utveckling av laddning via uttaget och bla bla å allt kan hända. Om det nu är så farligt och outvecklat varför säljer då både porche och bmw den kan man ju fråga sig? |
|
|
Snackade med verkmästaren på Porsche idag - de har tydligen sålt denna Ctek laddare sedan 15 år tillbaka och inga problem har inkommit pga detta så det förefaller relativt safe så länge man följer anvisningarna... Dock går det inte att få liv i ett halv-dött batteri via cigguttaget - då krävs rejälare doningar via polerna. Däremot är det utmärkt för underhållsladdning och klarar av att ladda batteriet fullt om det står inkopplat en längre tid. |
|
|
Har laddaren verkligen funnits i 15 år? Ta det där med en nypa salt, men som sagt Bmw och Porshe skulle inte sälja den med ciggplugg om det innebar någon fara för bilen. |
|
|
Vet inte om han syftade på svenska marknaden eller generellt, har sett på utländska forum där ägare till 996 och Boxster använt dem utan problem sedan tidigt 2000-tal. Såg också att CTek säljer adaptern separat till vanliga CTek laddare också... |
|
| Ett litet inlägg från mig, bilar som har cigguttaget kopplat "direkt" mot batteriet funkar jättebra att ladda med en ctek. (Så länge strömstyrkan ligger under vad säkring och kablage klarar) Modernare bilar typ e60 fungerar det mindre bra på då en styrenhet bestämmer när det ska vara spänning i uttaget eller inte. Matar man detta uttag med ström blir det nog knas, eller helt verkningslöst. | |
|
Precis, Bakhjulis! En grej till: En smart laddare som Ctek bör ha samma temp som batteriet och det får den förmodligen inte vid matning i ciguttaget. Speciellt inte varma sommardagar. Om det inte är underhållsladdning kanske, för då är det inte lika kritiskt. |
|
| Har CTEK direkt på batteripolerna och laddaren liggandes på ena torkaren på vindrutan. Plastlocket över batteriet har jag lagt undan men det går säkert att ha kvar om man vill det. Huven är helt stängd utan att klämma någon kabel, det finns en spalt eftersom spolarmunstyckena sitter dolt där. Så jag ser inte poängen med en cigguttagsladdare. | |
|
Nä batteriet är nog varmare under den stängda huven en varm sommardag, vill du ha samma temp på laddaren så får du nog lägga den under huven ett par timmar när solen står som högst. Varför måste laddaren har samma temp? |
|
|
Jag noterar bara; BMW's orginalladdare (som CTEK tillverkar) levereras med Ciggtändar plugg Batteripols clipsen som också följer med består av en adapterkabel med ciggtändar hona - > clips. |
|
|
Kort uppdatering: Porschen har nu stått med laddaren i cigguttaget i två dygn och nu är betteriet fullt och underhållsladdas tills dess bilen skall ut igen. Egentligen hade det gått bra att koppla in den till det vanliga batteriet där fram men jag tycker det var smidigare via cigguttaget. Har rutan lite öppen i bilen under vinterförvaringen och låter sladden löpa ut där. Själva dosan skall placeras utanför bilen så den ligger på garagegolvet. Verkar som sagt funka bra - hittills skall tilläggas. Men enligt instruktionsmanualen så har laddaren en säkerhetsspärr som slår ifrån om det skulle behövas. |
|
|
Slog till med en ciggplugg till min ctek jag åxå , fungerar klockrent :) Men jag kör med dosan (alltså cteken ) inne i bilen på passagerar sätet ....vad skulle vara " dåligt" med detta ?? Brukar ha igång stereon när jag är i garaget å HIFI PRO carver systemet gillar ström :) |
|
| Grejen är att spänningen och strömmen anpassas för att få rätt energimängd in i batteriet vid olika temperaturer. Kallt batteri = mer energi, varmt batteri = mindre energi. Och det är som sagt inte lika kritiskt vid underhållsladdning. | |
| Hur var det nu med IBS (inte tarmsjukan ;-)),för att bilen ska förstå att batteriet laddats så ha skulle laddning ske via anslutningar i motorrummet då strömmen leds via IBS. Jag har iofs ej laddat batteriet sedan jag hade 750i vintern 2011-12, så detta kanske inte är relevant. | |
| IBS-en sitter direkt på minuspolen på batteriet. Kopplar man minusklämman "utanför" denna (t ex chassit) så registrerar den laddningen korrekt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.