AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.402

Ctek i cigguttaget - Har någon erfarenheter?

Sida 1 av 3
Tänker ställa in Porschen för säsongen och funderar på en Ctek som man kopplar in i cigguttaget. Har sökt på forumet men det finns mest äldre trådar och ingen som ger direkta erfarenheter.
Någon som kan ge tips eller som använt denna variant? Känns som en smidig lösning...
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Porsches originalladdare är ctek. Jag körde sådan på såväl min boxster s som min 996a när jag hade dem på vinterförvaring.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Är det så bökigt att komma åt batteriet och sätta laddaren direkt på batteriet istället? Känns som en vettigare lösning och du kan samtidigt plocka av polerna om den ändå ska stå hela vintern.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Det är väl bättre att polerna är inkopplade om man ändå laddar med ctek...?

/Jonas
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
BMW's smarta laddare är också en CTEK (står på baksidan) till dubbla priset och säljs med ciggkontakt + dom vanliga.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Körde cigguttaget förra året - men i år blev det polerna direkt på batteri - av enda orsaken att jag slipper ha sladd in i bilen.
Tack för svaren! Jag slog till och köpte Porsches egen Ctekladdare med ciggkoppling. Kommer ha fönstret lite öppet i garaget där sladden får gå igenom utan att klämmas åt.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ciggladdaren är inte bra! E6X och framåt avråds det ifrån fabrik. Samma borde gälla Porsche? Att ansluta en Ctek på pluspolen under huven och minus på en bult i fjäderbensfästet är det optimala.

Mvh
Asken
Vad är själv grejen att ladda i cigguttaget och ha in den genom fönstret, finns det inga poler i motorrummet?
Bmw:s laddare är ju inget annat än en XS 3600
Länk eller har jag fel?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Varför i hela friden ladda i ciguttaget?
Ingen biltillverkare har i utvecklingsarbetet förberett ciguttaget för laddning...
Följ CeTecs rekommendationer!
Varför ska man välja att inte lyssna på CeTec som är tillverkare och som verkligen kan det här???

Som sagt, ladda på pluspolen (direkt på batteriet, eller på av biltillverkaren avsedd punkt) och jorda i en bra jordpunkt,
t ex skruv i fjäderbenstorn.
Vad menar du med lyssna på ctek?

Det är bara ladda på.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Instruktionsboken...
Vissa personer, oftast män, även med väl dokumenterad läskunnighet(!), verkar ofta ha svårt att läsa just den text som finns i publikationer benämnda "Instruktionsbok".
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Ctek säljer ju kabel för att ladda i cigguttaget.

Comfort Connect Cig Plug

Detta är snabbkopplingen för riktigt bekväm laddning. Batteriet laddas genom fordonets 12-volts uttag (tidigare kallad cigarettändaruttag). Det är en universalmodell som passar till både 12 mm och 21 mm uttag.

Kabellängd: 40 cm

Funkar bra, men man kan inte ladda med för kraftig laddare då säkringen inte klarar det.

Sen får ju bilen inte gå ner i sova-läge så att ciggkontakten inte kopplas från.

/G
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ok.
Men vad säger biltillverkarens instruktionsbok? Finns där några rekommendationer gällande laddning? Rekommederas laddning gm cigtändaren?
Ingen aning men spelar det nån roll?
Den säljs ju som bmw brandad laddare med stickpropp.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ingen biltillverkare har i utvecklingsarbetet förberett ciguttaget för laddning...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Ulf, hur mycket utvecklingsarbete kan behövas för det? Nu får du ge dig. Så länge 12V uttaget har konstant kontakt med batteriet så klarar det nog lite underhållsladdning på några ynka Ampere. Tror inte att batteriet märker eller har synpunkter på var strömmen kommer ifrån!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag fattar inte heller varför man skulle komma på idén att ladda genom cigguttaget. Om inte annat bara av den anledningen att är obehagligt nära varandra och det är bökigt att pilla med sådana grejer i bilen.

Iofs är jag inte superkunnig på Porsche - det kanske är ännu bökigare än i motorrummet?
Behöver itne förberedas nåt utvecklingsarbete, det går utmärkt att ladda därifrån om man känner för det.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
"Inga problem, gör som ni känner för..."
Det är väl den inställningen som ligger bakom en hel del fel, särskilt gällande elektronikfel, i dagens moderna bilar.
Jag säger inte att det skulle vara så i detta fallet men jag menar att man generellt ska vara väldigt försiktig med att torgföra den inställningen...

Det finns ju undersökningar som visar att nära 90% av alla fel i moderna bilar beror på mänskliga faktorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.