AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
8.101

Hjälp att tolka vilket däcktryck på X3

pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Blir snurrig - vilket däcktryck bör jag egentligen ha?
Länk

Nokia Hakka 8 RFT dubb 245 50 R18 100T

Hur tusan tolkar man tabellen egentligen? Fattar inte vad trekant resp rund ring betyder? Mina som heter 100T verkar inte finnas med i tabellen.

Länk

Alla talar om att det skall vara högre tryck än rekommenderat - varför egentligen??? Borde inte tabellen vara helt optimerad med tanke på körcyklar etc?

Bilen är en X3 2.0D LCI (2015) Xdrive

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om du kollar på bmw.se och vinterhjulskonfigurator och din uppsättning så är belastningskoden korrekt.

Du bör följa angivet tryck, däremot ska man alltid lägga på 0,3 bar på det för det angivna trycket räknas vid kalla, stillastående däck. Så fort du rullat ett par hundra meter eller km till macken så är de driftsvarma, därför skillnaden.

Vad jag förstått av Hakka 8:orna just samt det gäller väl för alla dubbdäck är att de kräver lite inkörning innan däcket "satt sig".

Mvh
Asken
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Ok så att om jag mäter hemma vid kalla stillastående däck så stämmer tabellen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ringen och trekanten indikerar att det är olika dimensioner fram och bak i vissa konfigurationer - du ser samma symboler under fram- och bakdäcken på bilden längst upp på dekalen.

Leta upp din dimension där det även står M+S - dvs. vinterdäck.
Sedan anges däcktryck vid "låg hastighet" utan last samt med last och "hög hastighet" utan och med last.

Ett tips som min bror fick av en testförare för Mercedes var att ligga lite över rek. tryck och han hade alltid det tryck som angavs för "full last" i sina däck.

Nokian rekommenderar 0,2 bar över rekommenderat lufttryck (det som anges för sommardäck) när man har vinterdäck.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Vill bara kommentera Askens ide om däcktryck.
Varma däck gör luftrycket högre.
Det är därför det alltid ser ut som Dragster har väldigt lite lufttryck.
Kalla däck lågt tryck och desto varmare däcken blir så stiger lufttrycket.

Häls Niclas

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
OK, och rekommenderat däcktryck på insidan av dörren gäller alltså kalla däck då? Eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, rekommenderade tryck är alltid "kalla" (vilket brukar innebära +20 grader C).

Mvh
Johan B

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Alltså borde man ha 2.5 fram och 3.0 bak (eftersom det står 2.0 fram 2.2 bak i dörren) om man har vanliga 225/60 vinterdäck när macken där man kollar däcktrycket ligger ett par kilometer bort samt att Nokian rekommenderar 0.2 över?

Har just nu 2.8 runt om av gammal vana....Varför olika tryck bak och fram?

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
2,7 bak såklart....

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla BMW-modeller jag har sett, har haft högre tryck bak - det verkar vara så väldigt många år tillbaka från typ 70 talet och framåt minst...

Misstänker att BMW prioriterar stabilitet vid hård kurvtagning.

Köp en liten digital däcktrycksmätare - kostar en dryg hundring eller så - så kan du läsa av däcktrycket hemma på garageuppfarten på morgonen när däcken är kalla.

Mvh
Johan B

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Trådskaparen, liksom jag själv, har modeller med automatisk däcktrycksmätare som kan läsas av på färddatorn. Ganska roligt att på se på displayen hur däcktrycket höjs ju längre man kört sen start.
pe
230
petrho
330e Touring Xdrive -20
Mina vinterdäck enl spec ovan levererades med 2,2 bar runt om vid kalla däck. Efter körning ligger de på 2,3 bar.
Iofs är verkstadsmonteringen kanske inget att lita på...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.