AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.303

Soft close automatik blockerar öppning av koffertluckan

ou
18
oulun
740d -03
BMW 740d, 2003
På min bil fungerar inte öppning av bagageluckan via automatiken. Jag har märkt att när man försöker öppna luckan, så griper soft close funktionen in, innan luckan hinner lämna stängt läge och låser magnetventilen luckan igen. Man måste vid öppning hjälpa luckan snabbt för hand, för att komma förbi återlåsning för att kunna öppna den. Det pekar mot någon form av elfel. Är det någon som vet mer om problemet.

oulun
Hej,
Jag gissar på svaga luftfjädrar, knappast något elfel.

Själv har jag samma "problem" med min bil vid kall väderlek, då trycket i fjädrarna inte räcker till. En gång råkade jag också ut för att ha packat bagaget lite tajt, så att innehållet spände mot luckan. Då blev det riktigt svårt/svettigt att tajma tryck-lyft, så att låset släppte.

/Lennart
ou
18
oulun
740d -03
Hej!
Tack för svar, men det stämmer tyvärr inte på min bil. Den har en hydraulisk manöver med en hydraulpump som som ska trycksätta oljan till en hydraulkolv med öppna och stänga funktion, som överförs sedan via en mekanisk länkarm till luckan. Hydraulpumpen startar som den ska, men innan luckan har lyft tillräckligt så griper soft close in och låser luckan åter i stängt läge med hjälp av en magnet. Det är fel att soft close funktionen griper in vid öppna order och hindrar därmed luckan att öppna sig. Det finns kanske någon lägesgivare som ger felaktig status om vilket verkligt läge luckan ska ha vid öppna order. Soft close funktionen borde blockeras vid öppna order och inte gripa in och hindra öppning.

oulun
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Är du säker på att hydraulöppningen är frisk?
ou
18
oulun
740d -03
Hej Kane!
Nej inte till 100%. Det är inte så lätt att testa ett slutet hydraulsystem utan instrument. Hydraul pumpen går i alla all hela tiden, tills man har hjälpt luckan manuellt till helt öppet läge. Det finns också tillräckligt med olja enligt nivåmarkering på glaskoppen under pumpen. Enda som jag är lite tveksam är hydraul kolven om dess packningar är OK, dvs att den gör sitt jobb när oljetrycket kommer (går ej att mäta enkelt). Det som jag ändock kan med 100%´s säkerhet säga är och har kunnat konstatera är att luckan "sugs" genast tillbaka till stängt läge, via soft close automatiken vid öppning, om man inte gör någonting. Öppnar man luckan med nyckeln, fungerar den som den ska.

oulun
Ka
5.697
Kane
Låter ju som felkällan är hydraulöppningen.
ou
18
oulun
740d -03
Hej Kane!
Kan hända att det är fel på hudraulöppningen också, men definitivt är det ett elfel på soft close automatiken som låser luckan och hindrar öppningen.

oulun
Ka
5.697
Kane
Du kan ha rätt men jag skulle börjat med hydraulöppningen eftersom man kan misstänka att den inte är tillräckligt "snabb" i öppningen.
Detta fel hade jag på min 750ia -99. Jag fick göra en lite renovering utav
systemet. Jag började med att köpa ett litet kit med olja och tätringar.
Öppnade klädseln på högersidan utav bagaget, framför de båda batterierna.
Lade trasor under pumpen för att fånga upp den gamla oljan.
Fyllde på med ny olja och bytte tätningarna runt skruvarna som följde med kittet. Problemet beror på att oljan läcker ur systemet med tiden.
Fyllde på med en aning för mycket olja. Detta med tanke på den luft som systemet har. Blev mycket bra efter detta.
Akta så du inte skadar lyftkolvens / cylinderns neder fäste i vänster skärm.
Kan böja sig om du tvingar upp och ned luckan förhand.

MVH;
Pocke
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
oulun>> Rör sig softclosemekaniken i låser under tiden luckan är på väg mellan ändlägena? Då kan du ha fel på lägesgivaren.

Annars tyder ju det du beskriver på att det är dags att byta gasdämparna som avlastar mekaniskmen från luckans fulla tyngd. Är 51247201461 och 51247201462 inte bytta sen 2003 så tror jag att det är dags...

/Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.