|
|
|
|---|---|
|
Skall stoppa in en motorvärmare till vintern i bilen. Men behöver jag någon speciell värmare till automatlådan eller klarar motorvärmaren att värma hela vägen?? Vad jag har hört så kan automatlådor vara känsliga för om det blir kallt ute... Bisarr fråga kanske, men jag har aldrig haft en bil med automat på vintern :) /Tobias -- Har sökt i forumet...men ej hittat just detta specifika problem -- | |
|
Bizarrt svar: En motorvärmare värmer motorblocket(oljan) eller kylarvattnet beroende på utförande. Värmen gör att motorn fortare blir varm och slits mindre mm som du säkert känner till. Automatlådan värms inte av detta och det finns ingen utrustning som gör det mig veterligt. Det du kan göra om du vill vara förutseende är att be en BMWverkstad byta autmatlådeoljan och filtret innan vintern. Lådan mår bra av ny fräsch olja. Automatlådor är inte mer känsliga än någon annan typ av växellåda under förutsättning att de sköts korrekt och inte tokvarvas och slängs i växlarna när bilen rör sig i motsatt riktigt. Efter ca 15 minters lugn körning är både motor och växellåda tillräckligt varam för att köras som vanligt. Mvh Asken |
|
|
Ok...låter bra...har nämnligen bytt nyligen Automatlåde olja och filter :) Så jag känner mig lite gladare. Kan förövrigt säga att det blir en Calix värmare p ga dom är bäst och kanske oxså för att jag kommer ursprungligen från Kalix :D |
|
|
Då borde märkt att automaten växlar både mjukare och bättre va? Det är noga att det används rätt olja men jag utgår ifrån att du använt ESSO LT 71 141 olja(BMW life-time olja). Bäst värmare gör Webasto, man behöver inte 8km lång sladd hemifrån om man är på jobbet:)) Mvh Asken |
|
|
Japp, klar mjukare gick bilen... Egentligen hade jag kanske inte behövt byta för den har bara gått 12500mil...men jag det är aldrig fel.. Om någon undrar över pris.. Byte life time olja med filter gick på 2300kr på BMW Vanlig olja skulle kostat ca 1700kr... Angående Webasto värmaren så kollade jag upp deras hemsida, men dom hade ingen bra förklaring hur den funkar....skulle du kunna upplysa om detta? /ZZzzzzzzz 5 timmar rise and shine! |
|
|
Bränsledriven värmare som värmermotor&coupe. Lätt att flytta med till nästa bil. Monteras tex i vänster framskärm. Dvs du behöver ingen elsladd. Kostar mellan 15-20kkr färdiginstallerad, 1-2 kkr att flytta. Skönt att slippa skrapa oavsett vart man befinner sig. Mvh Asken använd sök inlägg uppe til höger så kommer det lite info som diskuterats förut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.