AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.783

E46 330 byta automatlådeolja

Hej min bmw 330 -03 har nu gått ca 15000 mil och jag undrar om det kanske kan vara dags att byta olja.
Den växlar bra förutom när den är kall vid inbromsning och nerväxling så rycker det till något.

Hur ingående ska man vara med oljebytet, ska man tappa ut en liten del och fylla på nån liter eller ska man lämna in för urspolning av låda? Vilka alternativ finns det och hur vanligt är det att man byter olja i automatlådan?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Töm lådan, byt filter (dvs ta ner tråget), fyll på olja, kör lite och byt olja en gång till sedan.
Hur mycket olja får man ut på det här sättet?
Vad tar en firma ungefär för filterbyte o nertagning av tråg?

Spolning o det är inte rekommenderat?

Tack för svaren!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är bra att byta oljan, 10-15k mil. Främst så växlar bilen mycket mjukare och man förlänger livslängden. Jag har gjort spolning enligt det sättet min BMW-verkstad gör det.

Gissar att en firma typ BMW tar cirka 5000kr för det. Hackefors har jag nyttjat.

Gör man det själv kan man komma ner i cirka 2500kr, give or take. Fördel att ta ned tråget men ju mer påverkande ju längre över 20k mil bilen gått. Det viktigaste är att byta filtret för det är där skräpet samlas först.

Finns lite mektigs under Gör-det-själv till vänster även om det gäller E34. Se bara till att få rätt typ av olja, viktigt. Använder du "sök inlägg" ovantill och söker lite får du svar på det mesta.

Mvh
Asken

Mektips: Länk
Jag förutsätter att lådan är en ZF 5HP19 (bensin E39/E46).

mvh/ Anders
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Här kan du titta på youtube när en riktigt färgstark kille byter vxlådsolja.

Länk

Instuktionen är riktigt bra tycker jag.

Kör hårt!
E
Tror jag satsar på att endast ta ner tråget och byta lite av oljan i lådan plus filtret.

Tänkte lämna in för detta, Någon som kan tipsa om nån verkstad runt Norrköping/Linköping som gör ett ordentligt jobb?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Dessa är mycket duktiga: Länk och har gynnsam timdebiterng för att vara BMW-verkstad.

Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.