|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har sedan ett tag tillbaka haft ett irriterande fel. När jag kör iväg och accelererar (lugn acceleration) så kan bilen börja skaka/glappa i drivlinan, det sker extra ofta när jag från stillastående ska göra en höger/vänster sväng. Det känns som att någon hjulupphängning eller dylikt sitter löst, kanske en stötdämpare? Eller någon av alla dessa stag som går till samtliga hjul är slut? Automaten växlar som en dröm. Och fyrhjulsdriften fungerar även den klockrent. Provade idag med att koppla ur Antispinn och antisladd utan förbättring. Dock när jag bytte till vinterhjul (Gislaved Nordfrost 5 225/45 r17 lufttryck 2.4 bar fram 2.8 bak) så blev det en enorm skillnad, glappet/skaket försvann nästan helt, men finns fortfarande kvar ibland vilket gör mig mera irriterad då man hoppas att efter en biltur utan problemet att det har försvunnit för gott. Så synd på en annars magisk bil. Bilen ifråga är en 330xd automat e91 av 2008 årsmodell. Och optimerad av bsr till 285hk/615 nm. Har sökt och sökt utan resultat, verkar inte vara så vanligt? Samtliga tips och råd/spekulationer är ytterst uppskattat. På återseende. | |
|
Edit: bilen har rullat 16910mil i skrivande stund. I olika hastigheter såsom 30,50,70,90,100 osv så finns ej dessa ryckningar/glapp. |
|
|
Har du rätt oljenivå i automaten? |
|
|
Hej! Jadu det har jag ingen aning om. Sitter nivåpluggen åtkomligt utan att man behöver riva hela bilen? En sak jag glömde skriva är den att min flickvän körde på en ganska hemsk knöl inga 100km/h och det small brutalt i framvagnen och jag fick tom pyspunktering, körde min ojämnt lufttryck ganska länge... (Dumsnål) inbillar mig att efter detta så uppkom dessa problem. Tänk om jag måste byta fördelningslådan eller något sånt dyrt.. Ska iallafall ta bilen till garaget på Lördag och hissa upp den på varje sida eftersom och känna/bryta och vålda på samtliga stag osv.. Samt även se över om jag kan finna nivåpluggen på automaten. Fler tips mottages hemskt gärna :) |
|
|
Vibrationer under hårda gaspådrag kan vara kopplade till trimningen, men oftast då runt 1600-2200 varv under ordentligt gaspårdag. Men under normal gång? Jag antar att du kollat och dubbelkollat att du inte tappat hjulvikter eller har skador på någon bromsskiva eller så? Känns onekligen som att något gått av eller släppt.. //Anders |
|
|
Oj, måste kolla sen vid vilket RPM! Japp balanserade sommardäcken och det saknades hela 40g på ena + punkteringen. Ska kolla på vinterdäcken å. Haha jo alla 4 skivor VAR skreva, svarvades av fram. Men har ej hunnit svarva av dom bak, bilen skakar mycket vid inbromsning. |
|
|
Hej! Jadu det har jag ingen aning om. Sitter nivåpluggen åtkomligt utan att man behöver riva hela bilen? En sak jag glömde skriva är den att min flickvän körde på en ganska hemsk knöl inga 100km/h och det small brutalt i framvagnen och jag fick tom pyspunktering, körde min ojämnt lufttryck ganska länge... (Dumsnål) inbillar mig att efter detta så uppkom dessa problem. Tänk om jag måste byta fördelningslådan eller något sånt dyrt.. Ska iallafall ta bilen till garaget på Lördag och hissa upp den på varje sida eftersom och känna/bryta och vålda på samtliga stag osv.. Samt även se över om jag kan finna nivåpluggen på automaten. Fler tips mottages hemskt gärna :) |
|
|
Här kan du se hur du kontrollerar nivån. (Nivåkontroll görs med motorn igång och automatoljan vid en temperatur på 40 grader) Länk |
|
| Tack! Men avvaktar med det tills jag har kontrollerat samtliga hjullager samt drivknutar, lutar pt drivknutar efter att jag hittat en tråd på detta forum som stämmer överens med mitt problem. Så på lördag blir det att svarva av skivorna, kontrollera dessa saker :) | |
| Drivaxel dvs | |
| Har förövrigt kostat på bilen ca 20 000:- sedan jag köpte den i Maj :) | |
|
Har du kollat följderna noggrannt efter flickvännens fadäs? Kan ju vara skadade bussingar, något stag som gått, infästning till dämpare, fjäder osv. Kan ju behöva åtgärder där och sedan en hjulinställning på det. __________ Mvh Grelle |
|
| LÖST - Efter ett tips av en vän så efterdrog jag hjulbultarna.... Borta! Sen justerade jag däcktrycket till 2.3bar runtom istället för 2.4f - 2.8b. Dum man kan vara ibland. Men har aldrig efterdragit förut... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.