|
|
|
|---|---|
|
Jag har en omgång Dunlop SP Winter Sport M3 i dimensionen 245/45-18 som i princip har har gjort sitt. Dessa däck har ju rykte om sig att inte vara nåt vidare i svensk vinter. (antar att de är för kontinentala vägar och inte för nordiskt klimat) Vad ska man köpa? Har hört att E61 kan få problem med kursstabiliteten om man köper fel däck. Någon som har erfarenhet av vinterdäck (dubbfria eller ev dubbade) gjorda för nordiskt klimat? Tacksam för råd mvh Nenne68 | |
| Jag körde med Nokian Hakkapellitta 5 dubb med vår E61 och tyckte den gick väldigt bra. 225/50-16 tror jag det var. Inga problem med svajningar.. | |
| Jag kör Hakka7, 225/45-18 på min. Går mycket stadigt efter vägen. | |
|
Jag trodde det var 245/40-18 som gällde på e61? Har för mig att min tidigare 520d levererades med 225/55-16. Har testat den storleken på conti vinter viking och ja stommen är lite vek, väldigt lätt att få antisladdsystemet att jobba, rekommenderar minst 225/50-17 eller helst 245/45-17. Högt lastindex ska du också ha. Svår balansgång mellan pris, komfort och stabilitet. |
|
|
245/40-18 är rätt dimension på E60/61 karossen förrutom på M5 ! 225/45-18 går också fint då den är ganska exakt i omkrets som orginalet !! // Henrik |
|
|
Hej. Till min 525d -08 köpte jag nya Haka dubbfria 245/40/R18. Bilen går inte att köra. Problemet börjar redan vid 70 km/tom. Trots att det är bar asfalt är antisladdsystem igång hela tiden. Bilen svajar oturligt mycket. Jag klagade naturligtvis och blev uppringd av Nokia. De medgav att BMW har problem med dubbfria däck från Nokia. De är tydligen förmjuka för bilen. Fick stark rekommendation att köra enbart dubbade däck |
|
|
Jag kör dubbade Hakka 8, 245/40-18. Jämfört med sommardäcken är det (verkligen!) stor skillnad. Mjukt och "släpigt". Turligt nog är allt konsekvent släpigt, så efter att tag vänjer man sig, och körningen blir liksom lite lugnare. Turligt nog inga problem med ABS eller dylikt, och även om det känns mjukt och lite trögt verkar de rulla lätt, inte minst i landsvägsfarter, 70 och uppåt. Har ju varit relativt varmt där jag bor (Norrköping), så kanske blir allt ännu mjukare då. Vet dock från förra året att när (om) snön kommer funkar dessa däck riktigt bra. |
|
|
Tack för input alla, Jag vet att dimensionen jag kör på idag är lite för stor. Köpte hjulen komplett begagnade från någon som hade 650 i eller nåt. Så det får bli lite mindre nästa gång. Högt lastindex är kanske något man ska sats på då, så att stommen är stabil och inte svajar. För själva mönsterdelen av däcket ska ju vara mjukt. Det är ju grejen med vinterdäck. Verkar som dubbfria för nordiskt klimat är det svåraste att få att funka man man läser @citizens svar. Men det var ju just såna jag ämnar köpa. @Houke; har du erfarenhet av 225/45-18 ? Kan man lägga på såna på så bred fälg som 8 tum? |
|
|
Nenne -- 225:or på en 8":are är ganska optimalt om man ska titta på tillverkarspec på däcken ! Åkte 225/45-18 Michelin X-ice North på min 61:a och det funkade fin fint // henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.