AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.579

325 ti 2002 med felkoder P0171, P0174 och P1342 men går bra

Ro
16
Robiww
325 Ti Compact 2002 (aut)
För en tid sen tändes motorlampan och en polare som har ett avancerat motordiagnos instrument har hjälpt mig att läsa av och söka fel. Vi har nog kontrollerat det mesta och raderat koderna några, men de kommer tillbaka efter ett par mils körning, så det är inte något tillfälligt fel och dessutom har det blivit fler koder med tiden.

Först var det bara P0171 (mager blandning Bank 1), senare även P0174 (mager blandning Bank 2) och nu även P1342 (misständning under start Cylinder 1)
Men motorn går bra med normal effekt och startar lätt utan någon märkbar misständning.

Jag hade även bilen på service nyligen med ny oljebyte, nya stift, nytt bränslefilter och rengjort luftfilter (jag har ett Lintec Blueline tvättbart OEM ersättningsfilter), men det blev ingen förändring efter service med samma felkoder före och efter.

Jag trodde att spridarna kanske kunde vara skitiga så jag hällde i STP Injector Cleaner i tanken, men utan någon förändring.
Lambdasonderna verkar fungera som de ska enligt motordiagnos instrumentet och det verkar lite konstigt om båda primära lambdasonderna skulle gå sönder nästan samtidigt, dessutom har inte bilen gått så långt, bara ca. 16.000 mil och står alltid i varmgarage hemma.

Polaren menade att det kan vara membranet i vevhusventilationen, smutsig DISA ventil eller någon vakuumläcka. Jag har sprayat startgas på insugsröret och skarvarna för att försöka lokalisera en eventuell läcka för då borde ju motorn varva upp lite, men det händer ingenting. Jag har inte lust att börja byta delar på måfå för då kan det bli hur dyrt som helst och som sagt, bilen går bra, helt som vanligt, jämt och fint inget skrammel, missljud eller andra märkbara fel.

Jag har inte plockat av några kåpor i motorrummet än och kollat mer noga, men om någon slang hade varit av så borde dom väl ha sett det på servicen. Hoppas nån att någon bra idé vad det kan vara.
Ro
16
Robiww
325 Ti Compact 2002 (aut)
Någon som har någon idé hur man kan åtgärda detta? Snälla! Någon? Kan tillägga att det är M54 motorn (2,5 l) som sitter i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.