|
|
|
|---|---|
|
Hej på er skulle behöva eran expertis o tyda mina läsningar med inpa av min e60 05a med n52. anledningen är att försöka hitta varför den blivit lite törstig. kan ej tyda om lmm o lambda ligger på rätt värden. mvh ronnie. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk | |
| ingen som har lust o kolla lambda o lmm värdena | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tyvärr Ron, det är inte riktigt så enkelt att man bara kan läsa av en uppsättning screenshots och därigenom kunna göra egentligen någon typ av analys. Ett enkelt exempel på varför : vi tittar ju tex på endast ett ögonblickssnapshot från när bilen står stilla på tomgång, medans problemformuleringen är att bilen verkar dra mycket bensin under körning dvs när motorn arbetar vid helt andra arbetsförhållanden. Missuppfatta nu inte ovanstående, ett bränsleinsprutningssystem är ett avancerat system. Ju mer du gräver i det, desto fler detaljer hittar man och desto mer komplicerat blir det. Om du visste hur många variabler vi pratar om så skulle du bli mörkrädd :-) Vi pratar om en rymd med hundratals dimensioner som en felsökning genomförs inom. Trots det går det att hitta fel relativt smidigt - men det bygger på att det finns en mycket erfaren och desutom mycket kunnig mekaniker som felsöker. Bara att arbeta fram en effektiv felsökningsmetodik inom sig själv kräver träning, lägg sedan ovanpå detta all teknisk kunskap du MÅSTE ha för att ens kunna börja felsöka. Jag vill inte på något sätta motverka eller låta negativ, jag vill endast försöka visa upp hur verkligheten ser - jämför lite med de olika världarna i The Matrix :-) |
Enda som sticker ut lite är isåfall "lambda integrator group 1 & 2", lite högt för att vara tomgång på en driftsvarm motor. Men jag får inte ihop det, det är enheten "%" på både integratorn och multiplikatorn, saknar den additiva termen (som har enheten "ms"). |
|
min mening me dessa skärmdumparna va bara om ni lite mer duktiga på dessa program kunde se några ledtrådar. har bytt båda lambdorna på grenrören. håller även på o forska i varför tempen dyker på bilen men de e i en annan tråd. fatta inte mycket av va du mena där bmw-slangen ;) |
|
| upplever som bilen går fett. hade bort insuget o bytte disa2 som pajat på samma vis som de äldre disa gör.bytte även insugspackninngarna då. | |
>> min mening me dessa skärmdumparna va bara om ni lite >> mer duktiga på dessa program kunde se några ledtrådar. Jag förstod att det var tanken - så därför försökte jag förklara varför ingen kan ge ledtrådar oavsett hur duktig denna person är :-) Enda jag såg var som sagt ett par värden kopplade till bränsleadapteringen som var lite höga (dvs att lite mer bränsle än vad som anses normalt tillsätts). Men detta är verkligen vilda spekulationer och shots in the dark, som att gå på älgjakt mitt i natten i mörkaste Småland med förbundna ögon tillsammans med en blåsorkester spelandes för fullt :-) Du behöver alltså skjuta en hel del för att träffa en älg... @Ron : Vilka fel identifierade du på de två syresensorerna (kallas även lambdasensorer)? Jag menar, eftersom du bytte dem. Om de satt på grenrören så gissar jag på att de var de så kallade upstream, dvs de syresensorerna som sitter före katalysatorn (du har ju numera oftast även övervakande syresensorer efter katalysatorerna också). Jo, lite kort vad jag menade med additiva/multplikativa termer. Motorstyrsystemets uppgift är ju att tillsätta rätt mängd bränsle till den mängd luft som kommer in. Till detta har den en förprogrammerad tabell som den går efter för att slå upp hur mycket bränsle som ska sprutas in (dvs hur länge en spridare skall hållas öppen). Men för att kunna kompensera för slitage, små vakuumläckor och framförallt olika körsituationer (tomgång, acceleration, motorbroms, WOT wide open throttle osv) så finns det korrigeringsparametrar som justerar de förbestämda bränslevärdena. Generellt sett så finns det [*] integrator-parameter (eller Short Term Fuel Trim), dessa är en multiplikationsfaktor och vars värden reagerar snabbt. Om värdet tex är 5% så istället för att hålla öppet i 1 ms så håller man öppet i 1*1.05=1.05 ms och får därmed in mer bränsle. [*] additive-parameter, detta är en parameter som adderas. Därför har den störst inverkan på tomgång när mängden bränsle är liten. Anta att vid låg last så håller man spridaren öppen i 1 ms. Har man en additiv parameter på 0.5 ms så blir det nya värdet 1.5 ms vilket är en rejäl ökning. Men vid hög last så håller man kanske spridaren öppen i 5 ms, men med den additiva parametern på 0.5 ms så blir den totala öppningstiden bara 5.5 ms - dvs effekten av denna parameter avtar med högre öppningstider. [*] multiplicate-parameter, detta är en parameter som multipliceras - precis som integratorn. Det verkar som den additiva och multiplikativa termen tillsammans bildar Long Term Fuel Trim vilket har som uppgift att reagera mycket långsammare och endast kompensera för långsama ändringsförlopp. Naturligtvis finns det inte bara en uppsättning av dessa tre parameterar, utan det finns massor av olika uppsättningar beroende på körsituation, varvtal, motortemperatur, etc, etc etc. Till hjälp för att trimma in dessa parametrar har motorstyrsystemet dessa trevliga syresensorer. Det ENDA dessa gör är att mäta syrenivån i avgasröret och jämföra den med den vanliga luften utanför, och på så sätt kunna indikera resultatet av förbränningen (dvs om avgaserna indikerar om blandningen innan förbränningen skedde var tex lite fet eller lite mager). Det är det ENDA dessa syresensorer gör (lite förenklat). Så vid tex ett vakuumläckage kommer motorstyrssystemet se att syresensorn börjar rapportera om en mager blandning och kommer därmed att påbörja lite försiktiga justeringar av alla sina parametrar. Vid ett vakuumläckage kommer det ju in mer luft än vad den får rapport om från luftmassemätaren, så därför kommer motorstyrsystemet att tillsätta lite mer bränsle för att kompensera för detta. Det är ju dessutom vid tomgång som ett vakuumläckage är allra tydligast, vakuumet är ju då som störst och det sugs in luft samtidigt som motorn förbrukar väldigt lite luft så effekten av felet blir stort. Vid WOT så är ju effekten ganska liten då tryckskillnaden mellan insuget och utanför motorn är ganska liten. Det här var en VÄLDIGT grundläggande och förenklad bild. Jag är inte på något sätt kunning inom detta, jämfört med hur stort detta område är så är jag är en ren nybörjare som bara börjat ta några första trevande steg. Översyn av DISA och packningar är ingen dålig idé, då det kan finnas en möjlighet att du bland annat har en mindre vakuumläcka någonstans. Fast sökning av vakuumläcka görs snabbt och effektivt med rök. Trycksätt hela systemet med rök och på några minuter vet du med 100% säkerhet om HELA ditt system är tätt eller inte - och skulle du ha läckage så ser du DIREKT var det är. |
|
Den med älgjakten va bra :) de 2 syresensorena var mycket riktigt de innan cat. bytte de endast pga av att bilen har gått 25000mil o tänkte att de började bli slitna.och att bilen kändes törstig.sen har ja snöat in på ebay för några år sedan så blir lätt att man handlar för de e kul när man hittar billiga originaldelar. får nog hålla mig till startgas o kolla läckor ja. tack för infon |
|
Ja, vid 25 000 kan de ju vara misstänka - men finns syresensorer som hållt både 40 000 och 50 000 mil. De framför katalystorn (aka upstream) är de syresensorer som påverkar morstyrsystemets beslut angående bränsletillförsel mest. De bakom katalysatorn är mer för att övervaka att katalysatorn fortfarande fungerar effektivt. Men det är troligt att du la pengar och bytte dessa två syresensorer i onödan, troligtvis fungerade de alldeles utmärkt. Går att göra några enkla tester för att iallafall göra en sanity check att syresensorerna inte rapporterar helt galna värden. Men alla tester och analyser av syresensorer bygger på att studera ett förlopp. Därför ger en ögonblicksbild (som i det här fallet med snapshots från INPA) i princip ingen information av värde överhuvudtaget. Ett enkelt test är att trycka till på gasen lite snabbt. Då ska man se att blandningen fetas till. I första hand studerar man här hur spänningen DIREKT från syresensorn varierar när man utför detta test, men kan även vara någorlunda intressant att hålla ett öga på trimparametrarna också. Ett annat enkelt test är att på tomgång skapa en lite vakuumläcka, och samtidigt observera spännigarna och trimparametrarna för de båda upstream syresensorerna. Man ska då se att syresensorerna börjar rapportera snål blandning och man ska då se motorstyrsystemet börja korrigera för detta via sina trimparametrar, vilket den gör tills den uppnått korrekt blandning igen. När man sedan pluggar igen vakuumläckan igen så ska man se motsatta förloppet (rapporterat fett och reducerar bränsletillförseln via sina trimparametrar). Ännu ett snabbt test är att antingen på tomgån eller förhöjt varvtal studera spänningen ut från upstream syresensorerna (här vill man ha så hög uppdaterings frekvens som möjlig - minst flera gånger i sekunden). Om hela systemet fungerar korrekt så ska man se att syresensorerna svänger hela tiden mellan magert och fett ungefär en-två gånger i sekunden. Motorstyrsystemet lägger till / tar bort bränsle avsiktligt för att uppnå denna effekten, detta för att katalysatorn behöver både mager och fett förbränning för att fungera (om katalysatorn bara fick avgaser från perfekt förbränning skulle den inte fungera). Så det finns flera enkla tester att avgöra om man ska börja skylla på syresensorerna eller inte. Tycker faktiskt lite synd om syresensorerna, de blir beskyllda för alla möjliga fel och blir alltid utsedda till syndabockar :-) De stackarna rapporterar ju bara hur det gick med förbränningen, de kan ju inte rå för om någon blandar galet längre upp i kedjan. Skjut inte budbäraren :-) |
| dessa motorer tar ju ibland en hel del olja så även min. har så gjort sedan den va ny enligt föregående ägare, han berätta att han fyllt i 1lit på ca 200 mil. så har även ja gjort kanske lite längre i mellan gångerna typ 300mil. detta måste ju även de påverka lambdavärdena lite negativt | |
Nej, det påverkar inte lambdavärdena. På vilket sätt tänkte du dig att det kunde göra det? Däremot så kan kanske livslängden på syresensorerna reduceras något. Katalysatorn får också en något kortare livslängd av överdrivet stor oljeförbrukning (förutsatt att oljan tar vägen via avgaserna såklart). |
| tänkte att de la igen sensorerna på tomgång om de kommer med lite olja ut | |
Ja, på lång sikt så är det troligtvis inte bra för syresensorerna - men katalysatorn mår inte sådär jättebra av det heller. Men det är ju egentligen endast ett följdfel av ett helt annat fel (lite som att däcken slits ojämnt om man har felaktig hjulinställning). Förbränning av ÖVERDRIVET stora mängder olja är egentligen inte bra för någon del av motorn - så undvik det om det går :-) Finns dock andra saker som syresensorer inte mår bra av heller - så en dåligt fungerande motor kan ta död på syresensorer/katalysator ganska snabbt. Men se mitt tidigare inlägg idag, finns fler mycket enkla sätt att snabbt göra en sanity check av syresensorerna att de reagerar korrekt och så snabbt som de ska göra. En syresensor som fått skador eller beläggningar kommer inte att uppvisa normalt beteende och det ser man när man kör lite tester. Hur syresensorerna reagerar övervakas även av motorstyrsystemet kontinuerligt och märker motorstyrsystemet att en syresensor alltid rapporterar magert eller fett oavsett vad motorstyrsystemet hittar på så varnar den då genom felkoder. Oftast övervakar den också att syresensorn reagerar tillräckligt snabbt och om inte så blir det felkoder där också. @Ron : BTW, fanns det några felkoder förresten? |
|
Nej inga felkoder nu. den som va tidigare men som inte trigga motorlampan va på disa 2 ventilen,alltså den som sitter på insidan insuget. fast den e bytt o kod borta, anledningen till att ja forskar är att den e lte småtörstig ligger på ca 1,2 blandad. ett annat skumt fel är att färddatorn skenar vid lugn körning typ upp till 1,5 men gasar ja fullt sjunker förbrukningen på den. lite udda |
|
| Troligtvis är det inget fel på bilen. Min 525 drog 1.1 blandat med manuell låda. | |
|
ok kanske e normalt då kamel2. men man e ju knäpp när man kör bmw man letar fel hela tiden. höga krav förmodligen |
|
@Ron : Vilken förbrukning har du nu (och över hur lång period mättes detta)? Vilken förbrukning hade du innan (och över hur lång period mättes detta)? Vilken typ av körcykler användes både då och nu? Vilken typ av förare är du (Tant Gredelin eller Tony Blyfot)? Vilken metod använder du för att avgöra bränsleförbrukning (jag utgår från färddatorn men vill bara dubbelkolla)? |
| Nu ligger min förbrukning på ca 1,2 blandad o de kollas vid tankningar bilen har tidigare legat på ca 0,9 med samma körning o förbrukningskoll.kör ganska så lugnt. färddatorn visar alltid mycket mer än verklig förbrukning. detta har kollats under sommaren och är inte bara nu när de blivit kallare ute. men läser man lite mer på forumen så verkar folk ligga ganska högt me dessa motorer i förbrukning. verkar som de äldre motorerna e snålare. | |
Ja, det var ju faktiskt en ökning. Kan ju beror på lite mer stadskörning sista månaderna som man inte tänker på. Över hur lång period har det varit högre förbrukning? Pratar vi om en tank eller har du sett denna ökning under hela sommaren och nu på hösten? När hade du 0.9, var det observerat under lika lång tid? Modernare system brukar mig veterligen använda sig av information från motorstyrsystemet om spridarnas öppningstider för att beräkna bränsleförbrukningen och det bör vara någorlunda noggrannt. Fast i det här fallet är det ju egentligen den relativa ökningen och då är det viktigare att man jämför när man använt samma mätmetoder - precis som du gjort. Men 0.9 låter lågt, uppgiven bränsleförbrukning är 0.87 (manuell) och 0.94 (automat). De är bara gläjdesiffror och håller på att driva längre och längre ifrån verkligheten. För blandad körning brukar jag använda en multiplikationsfaktor på runt 1.25 på dessa siffror, då hamnar jag nära min verklighet. Då får du typ mellan 1.1 (manuell) och 1.2 (automat) i förbrukning. |
|
kan nog ligga lite i de du nämner att de kanske har smugit sig in lite mer stadskörning i slutet på sommaren utan att ja tänkt på de. men bilen upplevdes snålare i början av sommaren. men att bilen går ner i temp ofta som ja har diskussion med fler i en annan tråd här på forumet kan ju förklara en liten ökning. sen ska väl inte färddatorns konstiga beteende med sjunkande siffror vid gaspådrag bero på slitna spridare eller otäta sådana. de får väl samma värden skickade till sig oavsett skick? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.