AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.246

330 xd -07, bytt packningar bakre packbox. Nu oljud!

Vid service förra året anmärkte man på oljefukt vid bakre packboxen. Nu när den var inne på service på ett annat ställe (bytte skivor runt om) ringde de och hade märkt samma sak, undrade om de skulle byta packningar och fylla på olja, kostade 1800 kr. Körde på det, men nu är det ett hastighetssynkront vinande från bakvagnen istället, typ som från kardanaxeln. Diskret vid 50, påtagligt i 120 km/h. Verkstaden hävdar förstås att det inte kan ha något att göra med ingreppet i bakre packboxen, ska dit imorgon. Vad kan ha hänt? Kan kuggspelet påverkas av packningsbyte? Ljudet verkar inte bromsrelaterat och hjulen blir inte varma. Läst om oljud från slipmedel på nya belägg men som sagt känns det inte bromsrelaterat.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bakre packbox? Då tänkte jag direkt på bakre packboxen till vevaxeln, men med ett pris på 1800 SEK så är det omöjligt - om inte så hojta till vilken verkstad det var :-)

Gissar på att det är den bakre differentialen vi pratar om? Är det packboxen för ingående axel eller de båda för utgående axlar som bytts?

Spelar inte så stor roll, inget av de interna delarna som är noga inshimsat inuti bakre differentialen påverkas när man byter packboxar.

Rätt olja användes säkerligen också då det är ganska straightforward. Skulle det vara en differential av typen LSD (Limited Slip Differential) och man använder fel olja så kommer det efter något/några år att börja tjuta. Men detta är inte aktuellt i det här fallet (denna modell har ingen bakre LSD och ljudet uppstod mer eller mindre direkt).
När man byter den ingående packboxen i diffen så MÅSTE man även byta "kompressionshylsan" iaf när det gäller M3 E36 3.2. Vet dock inte hur det är med din bil, men man kanske kolla via Länk om sådan hylsa finnes? Nu vet jag som sagt INTE om en "obromsad"(?) diff har denna "kompressionshylsa" eller inte. I länken så är "kompressionshylsan" nr 8 Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Doh!

Dawwe har helt rätt! Det är för tidigt på en söndag för mig!

Det borde jag vetat, är precis likadant med en klämhylsa på mina gamla E30- och E34-differentialer (vilket var en av anledningarna varför Mobimech fick renovera min LSD).

Jodå, både bromsade och obromsade differentialer har denna kompressionsring.

Precis som Dawwe säger så MÅSTE denna bytas (är en engångskomponent som kläms ihop vid montering). Inte bara bytas, den MÅSTE dras åt och komprimeras korrekt (finns procedurer för detta).

Fast jag vet inte om denna finns på en E90 330xd...
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vänta nu, tror minnet återkom lite.

Kollade snabbt i TIS för E90 330xd, och proceduren där verkar vara samma för gamla E30/34-differentialer.

Dvs du markerar det exakta läget av muttern (med tex ett dorn i både mutter och axel). Du byter packning. Därefter skruvar du tillbaka muttern på EXAKT samma ställe.

På så sätt behöver du inte byta klämhylsan, eftersom du bibehåller alla mått genom att använda exakt samma klämhylsa och placera muttern på exakt samma ställe som förut.

Men om du INTE markerat innan du lossar muttern så finns risk att du drar åt muttern för hårt och då klämmer du ihop klämhylsan lite ytterliggare och därmed förändrar du inbördes positioner av pinjong/kronhjul.
Tack för era initierade svar. Tyvärr ingen aning om exakt vad som var fel, man har bara pratat om "packbox bak" som läcker. Stället som bytte packningarna var en liten verkstad som kör enklare service osv, hoppas inte de sabbade något som blir dyrt att fixa. Ska jag låta dem försöka ordna det, eller borde jag lämna in den på BMW direkt istället? Problemet med originalverkstäderna är att det ju aldrig finns tider inom rimlig tid, ofta fråga om veckor. Har man någon sorts garanti om packningsbyte ställer till andra besvär?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vi sitter ju bara och spekulerar här, finns ju massor (kanske runt 20-25) av packboxar på en bil. Fast få av dessa byts för 1800 SEK inklusive material och olja.

Så länge vi inte vet exakt vilken packbox det rör sig om så är våra diskussioner mest kuriosa och avslappnande underhållning.

Inte omöjligt att verkstaden har rätt, de kan mycket väl vara mycket kunniga och kompetenta (ibland så är små verkstäder bättre än stora).

Fast det är svårt att säga om man inte vet vad som bytts :-)

Första steget borde isåfall vara att försöka lokalisera var ljudet kommer ifrån. Baserat på din beskrivning så borde det inte vara alltför svårt med en bil på ramp - om man inte hittar den genom att bara snurra på hjulen så får man ha den igång och köra och lyssna undertill på olika komponenter.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@ljo002 : Håll oss uppdaterad om vilken packbox det egentligen rörde sig om, samt vad som orsakade oljudet (om man nu hittar källan)!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.