AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.745

Byte ventilkåpspackning 525iT -06, vad mer?

RA
21
RA525
525i Tourcing -06
Hej!
Har lite oljeläckage vid ventilkåpan. Är det något annat man ska byta och/eller rengöra när man väl gör detta?
Har även något ojämnt varvtal över hela registret, samt att det en gång nu på en veckas ägande har gett väldigt ojämn tomgång (varierande 0-1000 rpm) efter en kort körning (ca 3km).
Det oregelbundna varvtalet är knappt märkbart, förutom den gången då det verkligen varierade, men man ser at nålen varierar gissningsvis 50rpm upp och ner..

Vanos tätningar på denna modell eller är det på äldre som de behöver bytas?

Bilen har endast gått knappt 11000 mil. Har dock körts på den vansinninga long life servicen, särskillt ett oljebyte som var nästan tre år (!) och 3500 mil mellan...

Har googlat här, USA och engelska siter för varvtalsproblem och det verkar finnas en gazillion möjliga anledningar.. och finnas på många olika BMW modeller.

Tips, tricks, ideer och synpunkter mottages tacksamt!

Tack på förhand!
Mvh
RA
Visa användare
ProPro-medlem
5.122
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Byt även gummiduttarna vid själva bultarna till kåpan!

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Vår E90 med samma motor har haft liknande problem.
Märktes tydligast efter att motorn gått på väldigt lätt belastning strax under 2000 rpm, typ på fyran i stan. Om man då gav gas, så tvekade den i en halvsekund innan den började dra.
Det var nåt i Vanos som dom bytte. Tydligen inte helt ovanligt.
RA
21
RA525
525i Tourcing -06
Hej Nenne,
Tack för inlägget. Jag upplever ingen tvekan. Har du möjlighet att kolla vad det var, solenoiderna? Hur långt hade er bil gått då?
Med vänlig hälsning,
RA
RA
21
RA525
525i Tourcing -06
Eftersom inte BMW service vet vad man behöver rekommenderar jag att kolla på följande art. nr som dessa grabbar rekar:
Länk
Mvh
RA
Visa användare
ProPro-medlem
5.122
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
RA525, du har PM!

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.