|
|
|
|---|---|
|
Hej min bagage lucka av glas går ej att öppna,troligt att microbrytaren har lagt av. Hur kommer jag åt den för ett ev byte? | |
|
Tror mer på kabelbrott till luckan som är väldigt vanligt. Du har säkert något mer som inte fungerar/glappar i bagageluckan. Sök på kabelbrott bagagelucka E61. Mvh Jonas B |
|
|
Ja det är fullt möjligt att det är ett kabel brott,allt annat fungerar i bakluckan så jag tänkte ge mig på microbrytaren o kolla upp den, det känns som att det är mindre o göra med att byta den än kolla upp ett ev kabel brott. |
|
|
Mikrobrytare:Länk Kablar: Länk |
|
|
Tjenare mikke530d, jag har precis samma problem som du! Du måste öppna glasluckan för att komma åt att byta microswitchen till dito. Efter mkt om och men lyckades jag öppna glasluckan manuellt. BMW kan öppna den åt dig via dator men det ju är inte gratis.. Kolla <5series.net> och sök "How to Open Tailgate Window (with no power)" Funkade klockrent för mig utan att ha sönder något, men det tar lite tid och tålamod. Men det visade sig inte något fel på switchen i mitt fall. Vet att jag tvivlade på att byta switchen redan innan men BMW uppmuntrade mig att göra det. Den gamla switchen väckte nämligen bilen (när den var i sovläge)....men som sagt öppnade inte glasluckan. Mao switchen gjorde säkert sitt jobb, bara det att det inte skickades någon impuls till luckan! Nu går jag i valet och kvalet att ge mig på härvorna i gångjärnen till bagageluckan. efter idogt läsande är det är standardfel på e61 med mer än 2år på nacken. Nybilsgaranti hade täckt de första 2åren. Helförsäkringen täcker inte kabelbrott. Helförsäkringen täcker microswitchen, men med en självrisk på 3500SEK var det inte ett alternativ tyckte jag. Finns ett företag i Tyskland <Länk Finns även en video hur man gör. Jag är inne på att en dag göra detta. Om det är någon men erfarenhet av detta så hör gärna av sig. |
|
|
Vet inte varför inte länken kom med på ett rätt sätt. Provar igen: Länk sencom-kabeltechnik.de |
|
|
Hade samma på min e39, och det är väldigt praktiskt att kunna öppna luckan med dator. Går att göra med denna: Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Tack för svaren, det låter ju troligt att det är kabelbrott.Är det någon som har koll på vad det kostar att åtgärda på BMW verkstad. | |
|
mikke - fick du andra elfel i samband med att din microbrytare var trasig? Du nämnde också att den väckte bilen - laddade den ur batteriet för dig? Sitter med ett liknande fel men kommer inte riktigt tillrätta med det. |
|
|
Tjena Erik39, Det verkar som både Micce530d och jag har problem med glasluckan, allt annat funkar för mig. Både innan och efter byte av microswitchen så väckte den bilen ur viloläge när intryckt, men det är/var allt som händer. Ingen glaslucka öppnas! Har inte märkt att batteriet dragit ur... Men det är mkt möjligt att den väcks lite då och då där i garaget, jag har bara inte sett det och det kan isf inte hända alltför ofta eftersom batteriet fortf är intakt. Är tämligen säker på att det är kablarna i gångjärnen till bagageluckan som håller på att ge vika. Det ÄR nämligen E61s stora svaghet enl BMW själva. En kabel är som jag ser det av och det är bara en tidsfråga innan nästa går. Enl mig finns en viss brandfara involverad i detta sorgliga problem. Jag kör just nu ett case ang GoodWill hos BMW. Vi får se vad nästa bil blir av för märke.... |
|
|
F-dog, det ska bli spännande att se vad BMW säger om ditt goodwill-case. Jag börjar med att byta mikrobrytaren innan jag river alla kablar. Var på en bilelsfirma idag men de vill inte ta sig an problemet. För stort och krångligt tycker de. Försökte prata med en mek på BMW för råd men det får jag inte utan att beställa tid för felsökning…den kundvården imponerar inte direkt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.