AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.710

Ändrad utväxling + quaife Alpina B3 E46 erfarenheter

si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Hej, har just monterat bakaxelklump från en Alpina B3 E46 Switchtronic (utväxling 3,64) med en quaife diff på min manuella Alpna B3 (original utväxling 3.15). Här är min redogörelse av resultatet :

Vilken skillnad =). När jag var på väg hem med min nyinköpta Alpina B3 E46 3,3 Nr 37 från Hagfors I värmland till Falkenberg på västkusten slog mig 2 saker. 1. Det klonkar REJÄLT I bakvagnen. 2. Bilen går bra när man varvar ur, men är seg på låga varv och svarar inget vidare på gas. Har ägt flera E46:or tidigare bland annat 328, 330, M3 så jag har att jämföra med. vad göra ??? Letade lite på Laga.se och hittade en begagnad klump från en B3 automat med utväxling 3,64. Köpte den. Sen inhandlades en quaife diff. Passade på att byta samtliga 7 bussningar i bakvagnen och svetsade dit förstärkningsplattor i bakvagnsinfästningarna mest som förebyggande åtgärd. Så hur går bilen nu då undrar ni? Jo, bytet av diff har totalt förvandlat bilen. Från en bil som var ganska svår att utnyttja effekten (dålig respons+långa växlar där bilen gick riktigt bra först från 4500 varv, samt behov av flera nedväxlingar vid omkörningar på 90 väg om man låg i 6:an) till en bil som svarar BETYDLIGT bättre på gaspådrag och känns mer harmonisk och rapp genom växlarna. Har inte hunnit utvärdera diffen än, men det gick att ge fullt utan spinn på vägar som var till hälften blöta/torra. Otroligt grepp. Kort sagt : Så här skulle bilen ha levererats från fabrik. Kan rekommendera detta till ALLA som äger en Alpina B3 E46 med manuell låda. Grymt ! Tack för mig. Mvh /tobbe

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Du skulle kört en 4.10 slutväxel, så hade du vart i himmelriket nu;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.