|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
tycker det låter som att svänhjulet är lös , varför annars skulle det pulsera i kopplingen?, finns juh ingen logik i att en sprucken kolv skulle ha nåt med kopplingen att göra.. det är det första jag skulle ta loss, kanske tom så att svänghjulet är skevt? /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
Tack för alla visa svar. Det jag fortfarande tycker är konstigt är att det bara blir ett "donk" vartannat varv, kan verkligen svänghjulet orsaka ett "donk vartannat varv? Ventil är ju kanske troligt, men det får jag kolla när jag satt ihop den och sedan göra ett kompprov. Håkan Hagelkvist |
|
|
vackumpumpen till bromsklockan den rör väll sig åxå på halva farten?..dvs pumpar varannat varv? kan det ha hänt någonting med den? men då borde du ju märkt nåt med bromsarna nja..inte kanske troligt..men bra å ha i åtanke iallafall..:) |
|
|
Jag har haft samma dunkande som du ock det var axialglapp i vevaxeln ,Det var ett jämt dunkande ljud. men det var ingen BMW. testa med och spänn fläktlemmen hård om det minskar. det gjorde jag på min bil och det försvann helt, ock kom tillbaka när jag släppte lemmen. Aimo.. |
|
|
Jag fått en ny teori som jag själv tycker verkar rimlig och alla pusselbitarna verkar falla på plats. Efter den kraftiga motorinbromsningen börjar jag tro att kullagret som sitter på vevaxlen innan svänghjulet har fått på f#n. Visst sitter det ett kullager där? Det kan även förklara varför det inte låter vid varje varv. Min kusin lyssnade på mina ljudupptagningar och ringde efter någon dag och sa det där ljudet kände han igen från en diesel han repade en gång. Då var det ett kullager i en servopump som gått och ljudet blev som ett dovt dunkande som nästan kunde försvinna när man varvade upp och blev starkare på lägre varvtal. Någon som har haft av svänghjulet och bytt detta och som kan ge en enklare arbetsbeskrivning. Behöver man någon avdragare, jag läste att man hade ett specialverktyg för att låsa fast svänghjulet när man lossade bultarn. Är det nödvändigt att ha ny bultar när man monterar dit det igen, frågan gäller även för vevlageröverfallen och för stabiliseringsplåten? Håkan Hagelkvist |
|
M3-Mackan |
Den här tråden följer man med spänning. Hoppas det reder upp sig för dig Håkan! -Mackan- |
|
Ingen som vet hur det ser ut innanför svänghjulet? Sitter det inget kullager där, eller är det bara en packbox? Är sista lagret på vevaxlen ett ramlager? Har för mig att vi pratade om att byta ett lager där när jag skulle byta kopplingen men eftersom det skulle ta ca. 2 tim till och att alla var övertygade om att det var kopplingen gjordes detta aldrig. Håkan Hagelkvist |
|
|
imorgon ska du få svare på detta har en likadan motor liggandes hemma, kan plocka ner och se hur det ser ut, har gjort det en gång med det var ett tag sen så jag minns inte nu hur det var Joakim Eriksson |
|
|
Om det hade varit ett vevlager så hade det skurit redan. Eftersom du kan känna något i kopplingspedalen så kan uppenbarligen kopplingen röra sig i relation till kopplingsgaffeln. Detta skulle kunna tyda på att det hänt något med svänghjulet, som gör att det kan röra sig i axiell led. Ett skadat vevlager kan inte få vevaxeln att förskjuta sig i längsled. Om du berättade om felet för verkstaden som bytte koppling så borde dom ha provat att bända svänghjulet fram och tillbaka i längsled. Ta och försök applicera litet kraft på främre remskivan och se om det går att röra vevaxeln fram och tillbaka. Var försiktig. Det skall vara 0,15 mm axialspel, dvs. praktiskt taget inget. Utan att vara expert på dieselmotorer skulle jag nog tro att du har problem med svänghjulet. Kanske har en eller flera bultar gått av eller lossnat. Färgmärkningen av vevlagren är klassning till diametern på vevtappen för att erhålla rätt radialspel. Jag har inte uppgifter för dieselmotorn. Om du behöver rätt moment för vevstaksbultarna kan jag fixa det. Förmodligen skall dom dras till ett beskedligt moment och sedan vinkeldras, men jag har uppgifterna på verkstaden. Kollar i morgon. Harry |
|
|
Har nu läst alla inlägg. Det sitter ett kullager i svänghjulet. Ansvarskännande verkstäder kollar alltid att lagret är just vid kopplingsbyte. Hoppas att din verkstad gjorde detta. Slitna ramlager kan ge upphov till fiskebåtsljud, men inte att vevaxeln rör sig radiellt. Harry |
|
|
Tack Harry2 & joakim E. Jag ska testa det axiella spelet i veven snarast. Vad gäller lagret bytades stödlagret för ingående axel till växellådan som sitter i svänghjulet och blottas när kopplingskorgen demonteras, jag undrar om det är det lagret du menar för i så fall undrar jag om det även sitter ett innanför svänghjulet som jag fått för mig typ mellan vevaxlen och blocket? Kan jag möjligen ha krökt hela vevaxlen vid svänghjulet? Pulsen i kopplingen känns när jag lägger minsta tryck så urtrampningslagret nuddar svänghjulet och även när kopplingen är nedtryckt både med och utan växel ilagd. Kan det möjligen vara kopplingsgafflen som blivit skadad så att spelet mellan solfjädrarna och urtrampningslager blivit för litet? Sumpen är borttagen just nu så finns det något mer jag kan kontrollera där innan jag monterar tillbaka den? Har fått tag i en motormanual så momenten har jag: 5nM, sedan 20nM sedan 70 grader, är det viktigt att byta bultarna? Håkan Hagelkvist |
|
|
Här är vad som kan orsaka pulserande koppling, som känns då man trycker ner kopplingen lätt. Pulserandet brukar försvinna om man kopplar ur helt. BMW reparationshandbok 1961-75 Orsaken kan vara dålig hopmontering av motor och växellåda, kopplingsarmen eller skadad tryckplatta. Mvh kalopps |
|
|
Stödlagret, som kallas så eftersom det stöder ingående axeln i växellådan, sitter mitt i svänghjulet. När motor och växellåda är hopmonterade, befinner sig ingående växellådsaxelns yttersta del mot motorsidan i stödlagret. Det måste finnas ett lager där eftersom växellådsaxeln måste kunna stå stilla fast motorn går. Om detta lager är trasigt eller dåligt, vill ingående axeln rotera med svänghjulet. Då blir det svårt eller omöjligt att lägga i ettan, och andra växlar med för den delen. Detta fel ger inte upphov till pulserande kopplingspedal. Jag tror fortfarande att ditt problem har med svänghjulet att göra. Det uppstod så vitt jag förstår vid plötslig varvtalssänkning. Detta innebär ingen stor belastning på vevlager och ramlager, men möjligtvis en slagartad belastning på ett svänghjul som inte har varit korrekt åtdraget. Harry |
|
|
Fortsättning. Det finns inget lager innanför svänghjulet utom bakre ramlagret, som inte kan orsaka ditt problem. Jag drar mig till minnes några problem av den här typen. Det har varit olika problem med tryckplattor, och i något fall, ett havererat urtrampningslager. Eftersom jag själv driver bilverkstad har jag sett det mesta. Är du säker på att verkstaden bytte alla komponenter? Det är inte ovanligt att verkstäder tycker att komponenter ser bra ut och väljer att inte byta dessa, fast kunden får betala som om allt vore bytt. Man kan inte alltid se om delar är felaktiga. Du kan inte ana hur många som betalar för delar som inte byts, eller som byts i onödan. Fick du den utbytta kopplingen? Fick du stödlagret? Varför bytte verkstaden kopplingen om den nu var bra? Det skulle jag inte ha gjort utan att be kunden komma till verkstaden och titta. Harry |
|
|
Harry2 Delarana byttes på min begäran hos Jarls efter att BMW tekniker och många andra även Jarls var övertygade om att det var kopplingen det var fel på. Kopplingen köpte jag på BMW själv, komplett med urtrampningslager och tryckplatta + det lilla lagret till svänghjulet. Den gamla kopplingen fick jag tillbaka komplett, det fanns inget fel på den. Det jag tycker att dom borde gjort är att dom skulle startat motorn och lyssnat om ljudet fortfarande fanns kvar och kontaktat mig att så var fallet. Jag vet inte hur mycket information mekanikern fick, det var förmodligen bara att han skulle byta kopplingen. Men man tycker ju att mekanikern borde sett om det saknades bultar eller sett om det skulle varit något annat störrefel på svänghjulet. Skadan började efter en mycket kraftig inbromsning när jag slarvigt nog la i trean istället för att växla upp till femman så nog lär det ha varit belastning på de flesta lagerna i den motorn när nålen nästan nådde upp på det röda. Håkan Hagelkvist |
|
|
Nu börjar det verka litet mystiskt. Om du har ett klonk med frekvensen halva varvtalet tyder det på ett samband med tändpuls i en cylinder. På en bensinmotor testar jag med att koppla bort en cylinder i taget för att se om ljudet försvinner. Jag arbetar inte med dieselmotorer och vet inte om det går att göra så på din motor, men det verkar troligt att det går att demontera en spridare i taget och starta motorn för att se om ljudet upphör eller ändrar karaktär. Inget av de tänkbara fel som kan ge upphov till förbränningsrelaterade oljud i en cylinder kan orsaka en pulserande kopplingspedal. Är du säker på att fenomenen uppstod samtidigt? Bor du i Stockholm? I så fall skulle jag vilja provköra bilen. Du kan kontakta mig på: harrysepost@hotmail.com. Harry |
|
|
Harry2 jag pratade med en BMW mekaniker idag som mekat BMW i 40 år?? och fick lite ytterligare tips. Han sa att jag har ett svänghjul med en massa ett sk. "massasvänghjul" kul va, och det lär kunna röra sig nästan 1 dm. i rotationsriktningen och lär bestå av någon typ av silikon eller gummimassa typ en hardykoppling till kardanen. Han tror att detta blivit skadat så att svänghjulet blivit ojämt så att det slår i urtrampningslagret, däremot råder det fortfarande tveksamheter angående varför det enbart yttrar sig vartannat varv, eller är det så att ljudet upplevs som kraftigt vartannat och nästan omärkbart vartannat beroende på vilken cylinder som ligger i arbetstakt. Jag provade och flytta vevaxlen axiellt och visst har jag ett minimalt glapp åt båda hållen när jag sätter en mejsel mellan ramlager och vevaxelmotvikten, jag har inte mätt glappet men jag uppskattar det till under 0,5 mm och detta spel borde det väl vara mellan tryckplatta och urtrampningslager? Tilläggas kan också nämnas att det inte var några svårigheter att flytta axlen i sidled vilket jag tycker tyder på att det inte är något ramlager som skurit och som han sa på BMW är det väldigt sällan ramlagerna går och det lär inte heller uppstå ett axiellt glapp p.g.a. detta. Sprucken kolv eller kolvsträckning som han uttryckte det kunde visst förekomma under denna omständighet med motsatt övervarvning men det hade inte hellre gett en axiell förflyttning av vevaxeln tyckte han. Jag tror vi börjar komma problemet närmre och jag beställde babislagerna idag och det lär väl ta någon vecka. Har haft ganska mycket annat för mig, men jag kommer att riva lådan och demontera svänghjulet så får vi se vad som visar sig. Ytterligt tacksam för vidare kommentarer! Håkan Hagelkvist |
|
|
Här har vi nog problemets lösning. Din bil är säkert försedd med ett tvåmassesvänghjul. Det innebär att svänghjulet består av två delar, en inre del som är bultad till vevaxeln, och en yttre del som kan röra sig i förhållande till den inre delen. Den yttre delen, som tryckplattan är fastbultad på, och som är anliggningsyta för lamellen, är lagrad på den inre delen medelst ett tvåradigt lager. Kraftiga fjädrar överför rörelsen från den inre delen till den yttre. Det finns också konstruktioner där yttre delen roterar på den inre medelst kugghjul, som i en planetväxel, men principen är densamma. Dieselmotorer förses ofta med denna typ av svänghjul eftersom dieselmotorer orsakar stora torsionella svängningar i vevaxeln, vilka skulle ge upphov till oljud från växellådan om dom fortplantades till ingående axeln, eller rent av förstöra växellådan. Mysteriet med klonket vartannat varv kvarstår dock. Din motor har ju tre kraftimpulser per varv, så något stämmer inte här. Men strunt i det. När du demonterat lådan och kopplingen, drag runt motorn och titta om svänghjulet kastar. Bänd i kanten och se om yttre delen verkar lös på inre delen. Eventuellt går det att titta in i svänghjulet bakifrån. Vet du hur man monterar vevstakslager? Harry |
|
|
Tack Harry2! Jag tror jag vet hur man monterar vevlagerna, men är inte riktigt säker på vad du menar. Det är väl bara att trycka upp vevstaken en bit ta bort dom gamla och olja in dom nya rikligt med motorolja och se till att det är "suttern" övre vevlagerhalvan märk med "S" som hamnar överst och att man har den undre under. Momenten som jag har i min motormanual, visserligen från en Range Rover men med exakt samma motor säger att momentet ska vara: först 5nM sedan 20nM och sen spännas med 70 grader. Det jag var tveksam på var om man skulle spänna de 70 graderna på en och samma gång men det står inget annat i manualen. Vevstaksbultarna är ju typ av sträckbultar och dom ska man byta till nya, däremot tyckte han inte att stabiliseringsplåten eller sugröret till oljepumpen behövde nya bultar fast att det står så i manualen. Som han uttryckte det, bytar man sträckbultar som oftas slutdras med vinkel, alla andra bultar som dras enbart med moment behöver man inte byta sa han. Frågan är vad det är för typ av bultar på svänghjulet för där står det att man ska spänna det med 105nM och kopplingskorgen med 120nM men även här står det att man ska byta bultar. En fråga är även vad jag bör tänka på med svänghjulet när jag demonterar resp. monterar det, det framgår av manualen att man har speciella fixturer för att låsa fast det när man lossar och att man bör tänka på, (Ensure mating faces, dowel and dowel locations are clean and locate dowel when position flywheel) vad är dowel egentligen är det splinsen i axeln eller? Jag har inte i denna manual hur man demonterar växellådan men det har jag gjort ett antal gånger på andra bilar så det lär nog inte vara några problem. Håkan Hagelkvist |
|
|
Jag kollar upp rätt värden för din motor och återkommer i morgon. Dowel pin betyder fixeringsstift. Sådana används litet var stans för att säkerställa att delar hamnar rätt. Svänghjul skall sitta rätt i förhållande till vevaxeln. Då borrar tillverkaren ett hål i vevaxelns medbringare och sätter i ett litet stålstift som passar i ett lika stort hål i svänghjulet. De flesta motorer har dowel pins som säkerställer att cylindertoppen hamnar rätt på blocket. Mating surface betyder anliggningsyta. Fler tips i morgon. Harry |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.