|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ngn som har koll på om alla f11 har start/stop funktion? Sen undrar jag om knapparna till vänster om växelspaken, sport comfort tror jag det är? Hur är bilen utan de tillvalen ? |
|
|
Ja, F11 är ett extremt stort kliv uppåt jämfört med en E39 på samtliga punkter. Skulle dessutom aldrig våga köpa eller köra en E39 idag mtp alla inbyggda fel och allt som tidens tand åstadkommit. Tor, Hur menar du att den skulle vara "hemsk" i sin gångkultur. Den är precis som alla andra dieslar. Minns hur en medlem på forumet nyligen fullständigt dömde ut sin 328i, då han hellre skulle välja en 318d efter att ha provkört en sådan. Jag förstår honom. Nachtjäger, En F11 184hk har bättre prestanda än E61 177hk och inget annat. Titta upp siffrorna så ser du själv. Jontston, Start/stop är standard. Det är dock bara aktivt då yttertempen är över 3 grader, samt några andra kriterier är uppfyllda. Knapparna till vänster om växelföraren finns på bilar med sportväxellådan. Påverkar dock enbart växellåda och gasrespons, i viss mån. Någon gång under 2012 blev även dessa knappar standard i och med att den meningslösa funktionen Eco pro blev standard. Vill du kunna ändra chassisättningen får du dock välja en bil med det ovanliga tillvalet Adaptive Drive. |
|
|
Start stopp är inte standard. Har inte det på min. Mvh Martin |
|
|
För att du har automat. Det introducerades först årsmodell 2012 på automatbilar i samband med Eco Pro. Manuella har haft det från början. Start/stop är alltså standard på samtliga bilar som kan ha det. Det är inget valbart extratillval. |
|
|
Jag gjorde detta byte för snart exakt ett år sedan ifrån E39 523 96a till en ny 520da. Enda jag saknar med e39an är nog när man drog sexan till varvstoppet på tvåan :-) Jag har en besafe monterad bakom passagerarstolen och en maxi cosy monterad på mittplatsen. jag är 195 cm lång och kan ha stolen inställd precis som jag vill utan att störas av barnstolen i mitten. Vi har nu dessutom två "lediga" platser i bilen. Det här med bagage och hur stort man "måste" ha tycker jag ibland kan bli lite fånigt. F11 är ingen storlastare, men i somras när vi var på semester en vecka så hade vi två kabinväskor, en större resväska, en dubbelvagn (Phil & Ted) plus en extrasäng och madrass med oss. Hade det inte varit för extrasängen och madrassen som det senare visade sig att vi inte hade behövt ha med så hade vi kunnat ha insynskyddet monterat. Hur ofta på ett år har man egentligen bilen helt fullsmetat med grejer? 520d motorn kanske inte låter supersexigt på tomgång, men över 40 km/h så hör du inte motorn i bilen. Jag tycker motorn passar alldeles utmärkt i bilen och det är inga problem att hänga med i trafikrytmen. Tycker bilen känns väldigt smidig, men visst det är ingen liten bil det ska man ha klart för sig. Med två barn i bilen och 'Pilutta dig Madicken" på stereon så är tiden med tokomkörningar eller annat otrafikvett inte direkt aktuellt och det inbjuder inte motorn till ändå ;-) Knapparna brevid växelspaken finns på alla bilar med "EfficientDynamics" även manuella, även stop/start finns då. Tror inte detta var standard på 2011 års modell, osäker när det blev standard. Alltså; make the switch, enda viktiga rekommendationen är nog välj en automat! |
|
|
Hej! Oavsett om du väljer E60/E61 eller en F10/F11 så vill jag påstå att utvecklingen går framåt! Att kvalitén är bättre på E39 är väl subjektivt. Alla bilar går ju sönder. Det finns inte heller någon samlade data riktigt med seriös statistik över vilken som är bäst av alla modeller. Jag har haft E39 525iAT och har nu en 535D -09 E60. Jag skulle aldrig kunna sätta mig i en E39:a igen (möjligtvis M5:a E39 faclift), men inte annars! Jag tycker (min personliga uppfattning) att F10 bland de tystaste bilarna som finns därute i den storleken öht!! Lycka till! M-Power The Ultimate Driving Machine! |
|
|
Har vart och provkört en 520d nu. Oj vilken bil ☺ bilen hade skinn och automat. Bilen var verkligen bekväm och tyst. Automat lockar men är manuell så hemsk på femserien? Drar automaten mer.? försöker övertala tjejen att bilen är hyfsat ekonomisk.. har även kollat på passat variant. Men vilken tråkig bil i jämförelse. |
|
|
Bättre sent än aldrig 😊 Nu har jag köpt mig en f11. Blev en 520d -13 med drygt 8000 mil på mätaren. Fina 18 tummare ( tidigare ägare hade bytt ut rtf mot vanliga) och jättefina vinterdäck. Automat, dragkrok och sportstolar har den, ( de va kravet jag hade ) Har inte kört så mkt än, men vilken fin bil. Nu ska man bara lära sig hur allt funkar ( idrive). Klart det är lite skillnad i gången mot den andra bilen jag har 525 e39. Men är riktigt possitiv till f11. Nu gäller det bara att hålla den fina svarta lacken ren 😆 |
|
| Schysst!! Köpte också min första F11 alldeles nyligen, är väldigt nöjd. Upplevt kvalitet i kupén är så mycket bättre än i min förra E61'a. Den går också mycket tyngre och bättre över t ex fartgupp, känns gedigen och mycket välbyggd. Enda nackdelen är den carbonsvarta lacken som är känslig för pollen och damm... tur att jag gillar att tvätta bilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.