|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har köpt mig en 320d F30 som råkar vara utrustad med M-bromsarna. Trevligt och snyggt, men jag vet ej vilka fälgar jag kan ha som minst på dessa. På bilen sitter nu original 19" sommarhjul, men den kommer till vintern att skos om till något mindre. Handlaren (Novation) sa att 17" inte går på utan att 18" är det minsta som passar och visade lite papper på detta, men jag vet av erfarenhet att BMW ibland säger att saker inte passar när de i själva verket gör det ändå (läs stänkskydd etc.). Är det här något som någon här vet något om? Hade gärna använt mina 17" från min gamla e92 335i som jag har kvar - men nu kanske inte så blir fallet. Snyft. Tack och trevlig helg, Mahh. | |
|
18" är ju vad de säger, jag har inte hört något annat. Men om du ändå har dina 17" liggandes så är det väl bara att hänga på en och se om de rullar fritt? Om du skall köra med dem så skall du egentligen ändå ha lite högre profil på däcken då detta skiljer mellan F3X och E9X. /DJ |
|
|
Hej, Tack för svar. Javisst kan jag prova. Fälgarna ligger 15 mil härifrån dock, så det är lite åkande. Har letat som galning på nätet och det verkar vara 18" som gäller. Suck! Det gällande dimensionerna är ingenting jag hade tänkt på om du inte sagt det nu. Godkväll Mahh. |
|
|
På en 320d med m bromsarna ska 17" F30 fälgar fungera. Det är på de större motorerna där det blir krav på 18". M-sport bromsarna är alltså inte lika stora på en 320 som en 335. Hur ET osv skiljer sig åt det har jag däremot ingen större koll på. |
|
| Som ovanstående skriver, det är 328i och "uppåt" som får de större M-bromsarna. Möjligtvis 325d också, inte säker. | |
|
Hej, Okej, jag får helt enkelt prova innan jag köper något annat! Jag har bromsarna med de blåa bromsoken. Jämför man skivornas storlek med exempelvis morsans 320d f31 så är mina mycket större, men hoppas att det passar! Tackar för svar. Återkommer när jag vet mer! |
|
| Japp, 17" ska inte vara några problem. Främre skivorna ska vara större så testa där. | |
|
Michael561, kollade dem två länkarna Länk Länk för f30 320d och 328i och det verkar så att det är samma M-bromsar till dessa motorerna. Min försäljare har sagt också att det är 18" som gäller för M-bromsar. Med vänlig hälsning tomas237 |
|
| Fel, det du länkar till är M-Performancebromsarna, de kommer med samma storlek på skivor OAVSETT motor. Däremot M-Sportbromsarna med blå ok, som du endast kan få på bilen från fabrik, kommer med mindre skivor till de svagare motorerna (320d/i) osv.. | |
| Fast nu ser jag att ventilerade M-bromsskiver till en 320d är 340mm i diameter och 328i - 370mm, 30mm är mer än 1", då kanske finns plats för en 17 tums fälg på 320d? | |
|
Länk Länk |
|
| Det är som Vitaco säger... Man måste särskilja M-Performance bromsarna och tillvals bromsarna till M-paketet. | |
|
Hej igen, Skiftade hjul i helgen och provade då med morsans 17" bmw originalfälgar. Det gick på, både fram o bak, med mycket liten marginal. Snurrade fritt gjorde det också! Otur för mig som hann köpa 18" Style 350 med Hakkapelitta R, men men. Då vet vi det till nästa gång! Bmw har alltså FEL i vad dom säger gällande 17" på de blåa M-sportbromsarna. Mvh |
|
|
Ska för övrigt vara 370mm fram och 375mm skivstorlek bak. Mvh |
|
| ...varför är det så stora skivor bak, vet du det? Traditionellt har man ju mindre bak. | |
Verdi |
På min bil bytte de inte några bromsdetaljer bak över huvud taget när de powerkittade den. Fram byttes dock det mesta. |
| Mahbech: din handlare hade fel, inte BMW. Jag sa ju att det skulle funka då du har de mindre skivorna och de måtten du anger kan inte vara korrekta för 320d med M-Sportbromsar (blå ok). 370 fram är det till de större motorerna, 375 bak är kanske ett skrivfel.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.