|
|
|
|---|---|
|
Hoppas jag verkligen inte men idag på förmiddagen hade jag en kille hos mig som ville göra en diagnos på hans e46 320 då han hade airbaglampa. Han hade varit på en auktoriserad Bmw-verkstad och betalat för en diagnos men bara fått vaga svar om att det var fel på passagerarairbagen. Det kändes inte bra med dem så han valde att inte gå vidare där. Jag kollade med Bmw-scanner och det visar sig att han har felkod på passagerar airbagen, head airbag höger och vänster dörr. Gick inte att nolla bort. Lite udda spridning på fel tyckte jag, man misstänker airbagmodul. Jag öppnar då täcklocket till passagerasidans airbag bara för att kolla (tar 30 sek) och till min förvåning sitter det inte ens någon airbag där. Helt sinnessjukt. Muttrarna bara lätt pågängade dessutom. Kanske sitter det ingen i stolpen eller i dörren heller. Jag kodar bort dem som en tillfällig lösning så killen kan besiktiga iallafall. Sen börjar man ju undra hur detta gått till. Han har kört ett antal bil med bilen utan airbaglampa, den tänds plötsligt och han lämnar i den. Plockar man helt bort en airbag kommer ju inte koden av sig själv så där. Det enda rimliga är att att han haft ett annat airbagfel och verkstaden eller kanske mer troligt den enskilda mekanikern passat på att ta hela passagerarairbagen. Låter detta alltför otroligt? Man blir ju lite orolig iallafall. Mvh Ola Min Bil: Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nja sist ja hade en BMW med airbagfel fattades det en knäairbag :) Orsaken var USA import och den var smälld när jag googlade på chassienumret hittade jag salvage infon. Gissar på att någon ersatt airbagen kanske flera med motstånd och när batteriet blev dåligt då blev motståndet för högt och då indikerade det airbagfel. I ditt fall kan ju den vara bort plockade sedan länge pga barnstol tex och ersatt med ett motstånd. Kan ju vara en rimlig förklaring för ägaren vet väl inte om det satt några där när han lämnade i bilen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso, det satt inga motstånd och den var inte bortkodad i airbagmodulen. Mycket skumt det hela. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Det är väl inte omöjligt att det finns bilmekaniker som stjäl airbags, likaväl som det finns brevbärare som stjäl post eller psykologer som förgriper sig patienter som behöver bearbeta övergrepp? Troligare är väl dock att det är en billigt lagad krockskada? |
|
|
AlexanderK, du har givetvis rätt att det finns oärliga personer överallt. Men bilen i fråga har körts av denna kille i fem månader utan airbaglampa och när den tänds lämnar han in den. Den tänds ju inte plötsligt av sig själv så där om det saknas en airbag. Det satt heller inget motstånd i för att lura systemet. Som jag ser det finns bara tre scenarion. I alla tre agerar verkstaden oärligt. 1. Stulit airbagen. 2. Tagit bort motståndet utan att säga till 3. Kodat "på" en avkodad passagerarairbag utan att säga till. Om man lämnar in på kostnadsförslag vill man gärna ha mer info från verkstaden än vad denna kille fick "Det här kommer troligtvis bli dyrt" dessutom utan att speca felet exakt. Inte ok från en auktoriserad BMW verkstad. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Vart kommer bilen ifrån ursprungligen, hur länge har den varit i Sverige om import? Köpt och såld av olika firmor under tiden? Den BMW-verkstad som tog emot den borde ha lämnat med papper på vad deras felsökning resp diagnos bestod av, kvitto etcx. Loggningssystemet i bilen kan berätta en hel del om dess historia. Bilen borde inte få köras överhuvudtaget med tanke på att den inte har nån airbag alls och lampan lös. Då man vet lite mer av helheten kan man säkert utesluta om vem eller vad det hela beror på men det finns så många okända parametrar som bör belysas. Du förstår säkert. Mvh Asken |
|
|
Asken, bilen är importerad 2008 sen fem svenska ägare. Den är skruvad men det var känt. I en e46 finns ingen logg att tala om, raderar man felkoderna så försvinner historiken med dem. Att köra utan passagerar airbag tycker jag inte är så konstigt. Killen fick ett kvitto med felsökning gjord och att passagerar airbagen visade felkod. Med det muntliga tillägget "att det kommer bli dyrt det här." Inte ok tycker jag. Inte första gången man blir besviken på denna auktoriserade BMW verkstad. Inga proffs direkt. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
olaO, tack för ditt snabba svar. Har du ett regnr på bilen ifråga? Mvh Asken |
|
|
Nä han var förbi mig med den en lördag, sparar ju inte regnummer. Är det viktigt kanske jag kan kolla om jag hittar hans nummer. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Namn, tfnnummer? Går att kolla ngt iaf. Pm:a mig. Asken |
|
|
Jag kollar vad jag hittar. Du har bra kontakter med BMW väl? Mvh Ola |
|
|
Jag måste revidera det hela efter att ha intervjuat bilens ägare igen. Då kombiinstrumentet blivit utbytt så var det så att han hela tiden troligen haft en airbaglampa men lampan har varit dold på något sätt. Troligen har det aldrig suttit airbags på passagerarplats, hö headairbag och vänster dörr. Bilen importerades från Holland 2008 och har med all sannolikhet varit utan dessa airbags sedan dess. Man passade också på innan importen (troligen) att skruva ner den 10000 mil. Summa summarum, inga fel har begåtts på den lokala BMW-verkstaden förutom då att killen har blivit lite tråkigt bemött men jag var ju inte där så det är ju högst subjektivt. Att man inte hittar att airbags är borta är i sig inte så konstigt vid en normal felsökning för 600 kr. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Ägaren har troligen blivit lurad någonstans. Går att gå bakåt i vissa fall. Frågan är om det pris han gav för bilen vs marknadspriset vid köpet kan ge indikation? Om det är triggat så kan det räcka med att lampan till airbagen tagits ur det förra instrumentet istället. Att demontera som du gjorde gjorde nog inte BMW-verkstaden för då hade nog verkstadskostnaden varit det tredubbla. Mvh Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har en 320 E91 2009 med 14k på mätaren på Diagnos där motorlampan tänds till o från. 10 felkoder dels på lambdasonder,Nox sensor, kamaxlar/insug avgas som eventuellt kan härledas till en något sliten/sträckt kamkedja. Oljetryck hade det varnats för nångång. Rensade bort all koder inga återkom. Motorn gick kanonfin och tyst utan rassel och och andra egenheter. Får köra ett tag och återkomma så fort motorlampan tänds igen. BMW hade inte rensat koderna och bilen var knappt använd sedan i Tisdags. Killen hade varit hos BMW som föreslog han skulle byta motor. Kan osså bli dyrt tyckte dom :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag prutade faktiskt 10000 kr på en service på BMW en gång. Borde ju inte gå men då det gick så inser man att det inte fanns rent mjöl i påsen. De ville ha betalt för en som de kallade det en "Databox". Bilen, en 328, var inlämnad då jag hade råkat få i fel växel med kraftigt övervarv som resultat. De krökta ventilerna betalade jag gärna men inte "Databoxen" och kodning av denna. Där och då bestämde jag mig för att göra jobben själv på bilarna. Detta är över 10 år sen så jag tror kanske att det blivit bättre, jag hoppas det iallafall. Din story Hasso pekar ju tyvärr åt det motsatta, sorgligt. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.