AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.197

Köpråd 550 f10 / 750 f01 oljeförbukning?

Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Hej! Äger nu en 530da f10 2010 som jag är riktigt nöjd med, utrustad med det mesta och drar ganska lite för min körning sett till prestanda.
Men nu är det så att jag som vanligt blivit sugen på V8 i bruksbilen, så kollar åt att kanske byta till en 550 f10, eller möjligtvis en 750 f01.

Egentligen så behöver jag inte det extra benutrymmet i 750in då det för det mesta bara är ja och tjejen som åker. Men hur är känslan mellan bilarna rent körmässigt? Gillar ju en dämpad lyxkänsla samtidigt som 750in kanske är lite för gubbig? (är 21) Då kanske en A8 rent av är ett bättre val? Eller för den delen 550.

Åter till ämnet, det jag är mest orolig för är motorn och oljeförbrukning. Har tidigare hört om hög oljeförbrukning på dessa 4.4L V8 turbo, framförallt i x6 och x5, men bör ju vara samma i f10 och f01. Stämmer det?
I sånt fall vilken mängd talar vi om på säg 1000 mil?

Även sett/hört några som fått motorerna utbytta. Något speciellt att vara orolig för?

Vilken förbrukning kan jag räkna med på en 550? Antar att 10.4 är en drömsiffra? Har legat runt 1.4 till 1.5 x den deklarerade förbrukningen på dem flesta bruksbilar tidigare. Kör mest korta sträckor, när jag kör längre sträckor går det ofta + en del moms på motorvägens skyltade hastighet.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Nu kan jag bara tala för den uppgraderade V8:an som kom i samband med faceliften i fjor.

I mitt fall - ingen förbrukning alls. Efter 2200 mil (och två oljebyten) har jag aldrig behövt fylla på.

Jag ligger ganska precis runt 10,0, men det är inga problem att vid "inspirerad" körning inne i stadstrafik att komma up i 12-13/100 km... Samtidigt går den uppgraderade V8:an väldigt snålt på landsväg, om den "får vara i fred". Rekordet är Kristianstad-Malmö på 8,4. Helt ok för en 2-tonsbil.

Mtp din ålder - kolla först försäkringspremierna!

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Den nyare v8an vill jag allra helst ha, snålare men ändå mer pulver är trevligt, men blir tyvärr för dyrt. Vill helst köpa utan banken inblandad och då får jag nog vänta ett tag på en facelift även om det kanske är vettigast. Fast ska jag tänka så är det allra vettigaste att behålla min 530d

12-13 är ändå riktigt bra vid stadstrafik utan ägg under pedalen. Min gamla A8 4.2q 04 låg ledigt på 2L milen eller mer vid normal stadstrafik i Stockholm, mycket det som gjorde att jag bytte till min diesel. Fast nu vill jag ha V8 igen..

Försäkringen blir ungefär 500-700:- dyrare i månaden med 550i om den är svensksåld med högsta självrisken. 750i är i en annan liga, kostar ordentligt med flis tyvärr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.