|
|
|
|---|---|
|
I går fick jag mina vinterhjul monterade hos BMW (467M 19" med nokian Hakka 8). Jag måste säga att jag blev överraskad hur tyst det var i kupen. Hade väntat mig mer vägbuller. Efteråt åkte jag till en däckfirma nära hemmet för att lämna sommarhjulen på förvaring. Jag bad dem mäta mönsterdjupet på ett framdäck. Det visade vara 3-4mm kvar. Det känns som att dessa däck har slitits ovanligt fort. Skulle tro att bilen har rullat ca 12-1300 mil på dessa däck. Jag har Pirelli run flat (275/40R20 fram, 315/35R20 bak). Någon på forumet som har liknade erfarenheter? Kanske byter jag till våren och då sneglar jag på icke-runflat Michelin Latitude Sport 3. Någon med erfarenheter av dessa? | |
|
Problemet är dubbelt: dels är de lite slitna men framförallt är de Runflat. Du kommer uppleva en rejäl förbättring med Michelin däcken. ------- //Lövet |
|
|
Menar du att runflat slits snabbare än icke runflat? |
|
| Nä - slitna runflats låter mycket. Jag trodde ett hjullager hade gått på den första E60 vi ägde i 2004. Men efter byte til icke runflat, blev det knäpptyst. | |
|
Jag har inga som helst problem med ljud. Jag kör en F15 och den är galet bra ljudisolerad och sommardäcken är tysta trots runflat och 3-4mm mönsterdjup. Frågan var alltså om någon annan med F15 eller kanske E70 tycker att detta är ett normalt slitage efter 1200-1300 mil samt om jag kan förvänta mig ett mindre slitage om jag byter till ett annat fabrikat t ex Michelin. Min egen erfarenhet tidigare är att Pirelli äts upp snabbare än andra premiumfabrikat. Hur är det för er med Dunlop runflat? Det verkar ju vara dessa två fabrikat som originalmonteras på F15 2014. |
|
|
En sak som gör en enorm skillnad på ljudet är lufttrycket. När däckfirman satt på mina Hakka 8 runflat så lät det för hemskt! Trodde inte det var sant... Inför fjällresan några dagar senare kollade jag trycket i däcken och det visade sig att däckfirman fyllt med 50% för mycket luft. Tömde de till rekommenderat tryck enl. BMW´s tabell och oj vilken skillnad det blev! Blev helt tyst från alla skumma ljud. Märkte samma sak med sommardäcken i somras då jag fick punktering mitt uppe i fjället (jo, det är bara där sådant händer...). Det visade sig vara en skruv i däcket och jag chansade med att fylla på luft alla däck med extra mycket i det punkterade och hoppades på att det skulle hålla till närmsta mack osv. till sthlm. Det fungerade, tappade nästan inget alls i det punkterade men då jag körde till däckverkstan dagen efter med tom bil... j-vlar vad det lät, fattade ingenting först, lät som man studsade med en basketboll. När man hade samlat sig från chocken så anade jag att lufttrycket kunde vara boven, och mycket riktigt, blev helt tyst efter sänkning till normal nivå. RFT verkarvara extremt känsliga för övertryck, |
|
|
Jag har Pirelli P Zero RFT i dimensionerna du frågar efter och jag har kört 2 fulla sommar säsonger på dem med ca 2500 mil. bak har jag ~4mm kvar och fram har jag ~5mm. dessa var helt nya när jag började kan jag tillägga. Jag kan tycka det är lite kort intervall 1200-1300 mil för en omgång med det är olika. men som calpe skrev innan så upplever jag också att man ska hålla sig till BMWs rekommendationer vad gäller lufttryck i rft-däck. 3.3 bar som min däckkille satte i var inte roligt att köra med eller tyst för den del heller. Däcken jag tittar på för sommaren är bland annat Michelin du nämnde ovan men jag kommer inte att skaffa rft-däck igen. |
|
|
Har också dåliga erfarenheter av runflat däck. Mina sommarpjuck har slitits extremt mycket på kanterna. Utsida fram och insida bak. Vinterhjulen med icke-runflat har ett superjämnt slitage. Däckkillen sa att runflat-däcken ofta beter sig så eftersom kanterna är väldigt hårda. |
|
|
Pirelli är av min erfarenhet suddgummi men det gäller 18" Multi Zero Rosso eller vad de heter på en BBS-fälg. Då de liksom alla andra däck förutom Michelin börjar väsnas och spåra som sjutton från 4mm och nedåt. Har man fått 1.5bar från start och det dessutom är inkorrekt fyrhjulsinställning kan det slitas hur fort som helst. Iaf min erfarenhet från X3 F25. En noggrann 4-hjulsinställning på BMW, det är de som har de senaste maskinerna med inställningar för sånt som 4-hjulsstyrning, olika storlek på fälgar, osv osv samt angivet däckstryck plus 0.3 bar om man kört mer än 2 km med däcket innan koll av tryck(det blir varmt av den lilla sträckan året runt i alla väder) klarar man sig som bäst. Som alla BMWs är de mycket känsliga för väl underhållen fram/bakvagn. RFT är tyngre däck och med rotationens påverkan så sker snedslitage mycket fortare i o m detta. Tyngre fyrhjulsdrivna bilar likaså. Sen beror det ju väldigt mycket på hur man nyttjar gaspedalen såklart:) En mindre medveten förare(säg någon i familjen som kanske "hoppar" över kanter eller inte ens märker dom) kan ruinera en god fyrhjulsgemometri. Mvh Asken |
|
| Har 18 tum Pirelli och måste nu byta pga efter dryga 3000 mil är mönstret bara 2-3mm. Dels spårar och bullrar de mycket. Funderar på 235x55x18 EJ RFT istället. Finns mycket mera att välja på i denna dim. Jag kör lite offroad/grusväg ibland med båt på släp om det spelar in. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.