|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har börjat dagpendla och det blir ca 110mil i veckan så jag har börjat titta på en 2012-2013 1-serie diesel (120 eller möjligen 118) med 2-4'mil. I första läget kommer pendlandet ske tom maj 2015, sen ev till årskiftet 2015/2016 Det skiljer ungefär 1500kr/mån i bränslekostnad om jag skulle byta till en 120d så rent bränslemässigt så är det ju ekonomiskt. Men hur tror ni det blir om man även tittar på värdetappet. Känns som en nyare bil har lite mer fallhöjd än min nuvarande. Min 330 har rullat ca 5500mil. Värde har minskat mycket sen jag köpte den men det känns inte som värdetappet blir så mycket mer om den istället rullat 7500mil om 6mån, jämfört med nu. Fördelen med en ny bil är att jag kommer hinna utnyttja en fri service samt lägre försäkring pga vagnskadegarantin. Men räcker det för att motivera bytet? Har även tittat på att ta hem en från Tyskland och då försvinner ovanstående fördelar men inköpspriset är ca 10000-15000kr lägre (efter importkostnad) och då är bilen bättre utrustad med både tex läder och navi. Så vad tror ni är mest ekonomiskt? Behålla, köpa svenskt eller köpa tyskt? Tack på förhand! /Jonas | |
|
De hänger nog mest på hur intresserad du är av att själv jobba med bilen. Jag körde min 3.0S -72 tills den gått 75.000 mil innan jag sålde den. Bensinkostnaden var förstås med dagens mått mätt rätt hög men värdeminskning, service, reparationer och underhåll var så låga att den i alla fall kostade "nästan ingenting" att köra per mil. Tex hade jag en värdeminskning på ca 0,13 kr/mil (8000 kr på de 60.000 milen jag körde den) Per L |
|
|
Det kommer bli mer ekonomiskt för dig att behålla nuvarande bil. 1500/mån i besparing täcker inte den ökade värdeminskningen. ------- //Lövet |
|
| Dessutom kan det vara skönt med lite extra att köra om med om man ändå ska pendla dom milen i veckan! | |
|
Tack för svaren. Cykeltjuven: Motorn i 330 är riktigt skön. Men kör enbart E6 genom Halland så omkörningarna är rätt enkla ändå. Jag var dessutom rätt imponerade av piggheten i 120d och storleksmässigt räcker egentligen en 1-serie för mig. Men är nöjd med nuvarande bil och spec och det alltid roligare och bekvämare med större motor och storlek. Men ibland måste man titta ekonomiskt också. Var lite inne på Andreas linje, därför min fråga. Ha en trevlig lördag på er! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.