|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Sätter en slant på herr Uggla. :) ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
Troligtvis har M Bilar menat en av 300, det är knappast så att BMW väntat tre månader och satt 1/300 på just den svenska 30 Jahre som är byggd 24/9, den första 30 Jahre en bil till Sydkorea byggdes 14/6. Redan i juni byggdes sex 30 Jahre. Att värdet håller för 30 Jahre är mycket osannolikt då det byggs alldeles för många och det är större chans att fler aldrig tar sina bilar i trafik. Jag jämför med M5 20 Jahre som byggdes i 20 exemplar där alla utom en? Använts som bruksbilar och gjorde att exemplaret med 400mil såldes för €125000 tidigare i år, hade hälften haft liknande miltal/skick hade priset var klart lägre. Så köp inte en 30 Jahre som investering. Mvh Stephan |
|
|
Ok, kanske oväsentligt egentligen men rätt ska vara rätt så det kan kanske vara så. Jag hänvisar till kälan AMS: "En av dessa 400 Ferrari Enzo ägs av vår fotbollshjälte Zlatan Ibrahimović. När Zlatan förhandlade med italienska Inter om en övergång begärde han att få en Ferrari Enzo som en del av kontraktet och Ferrari-chefen Luca di Montezemolo lyckades trolla fram en bil i sista stund. Zlatan Ibrahimović har alltid varit diskret när det gäller vilka bilar han äger men villkoret som Luca di Montezemolo ställde var att Zlatan aldrig skulle sälja sin bil – vilket vi antar är fallet. Möjligtvis för att Zlatan exemplar är "Enzo nummer 401" och inte får komma ut på marknaden, men det är en ren spekulation från vår sida." Länk |
|
|
Stilen: Verdi har rätt, Inter har inget med Ferrari att göra och Zlatan fick sin bil när han skrev på för Juventus. Det finns flera rykten angående den 400:e Enzon. Det pratas också om att påve John Paul II fick den 400:e bilen som direkt auktionerades iväg. |
|
Verdi |
Klart jag har rätt. Vad trodde ni? ;-) Länk |
|
Zlatans Enzo är knappast den sista med tanke på att den har chassinummer 133197, även om det inte verkar som nummerföljden är helt given. Bil 400 har till exempel chassinummer 141920, Länk Jag hittar tyvärr inget komplett Enzo register, men av de som finns registrerade är chassinumren 128***-138***. Länk Zlatan äger fortfarande 133197. Mvh Stephan |
|
| Kan det vara så att vid beställning av 30 Jahre så kan man välja bland lediga nummer? Det skullle kunna förklara att detta eventuellt ändå var nummer 1 trots att den är byggd sent? | |
Verdi |
Alltså i annonsen var det en plakett som det stod 1/300 på. Jag lovar. Har lite av ett fotografiskt minne. :-) I annons-url:en står det också 1-300 för den delen. I vilket fall så såldes en Rolex där de skrivit modellnamnet i fel ordning för 4,8 miljoner. Så i jämförelse är ju det här riktigt rimligt. :-) |
| Någon som vet om den gick på export eller stannade i Sverige? Finns betydligt fler BMW samlare utomlands och med dagens eurokurs bör väl de svenska listpriserna vara relativt attraktiva? | |
| Herr Uggla köpte sig en Maserati istället.....1,4 mille blev han av med! | |
| Bilarna är inte individuellt numrerade, alla bilar har "1/300" på instrumentbrädan. | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Vad fick Zlatan för bil när han gick över till Paris? Renault Laguna med skinn och navigation? |
| GE: Bra info. Kan redan nu se framför mig hur en annons på en 30-Jahre skulle kunna se ut om 12-15 år "Unik 30-Jahre, den FÖRSTA bilen av 300 tillverkade"... :) | |
Verdi |
Ronald, Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse? Är ju en fransk bil det med. :) |
|
Enligt uppgift stannar den här, hittade även ett exemplar registrerad i Danmark och har efter sökning hittat följande tilldelning: Nordamerikaversion FV93 USA: 30st Kanada: 20st Högerstyrd Europaversion FV92 UK: 30st Australien: 15st Japan: 11st (Japan får både RHD och LHD) Sydafrika: 0st Vänsterstyrd Europaversion FV91 Mexico: 5st Gulf-utförande: 30st Schweiz: 10st Kina: 30st Någonting säger mig att ytterligare en svensk kund får chansen till en 30 Jahre:) annars finns det flera i Tyskland till salu Länk Mvh Stephan |
|
| Stephan: Den 30-jahre du länkade, hade "endast" 560ps, till skillnad från de med 600. Vad är det för skillnader? | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Verdi: helt rätt, betydligt troligare att han förhandlat till sig en sådan. Att ha en limiterad utgåva på 300 och märka alla med 1/300 måste vara unikt? Hur många känner sig redan lurade att dom köpt första bilen? |
|
Basilika, Min gissning är att återförsäljaren skrivit den effekt som står i utrustningslistan vilket är 412kw/560hk oavsett om det är en 30 Jahre eller Competionpaket, på samma sätt som den normala effekten står på norska/belgiska 320d/520d med lägre effektuttag. Alla övriga M5 30 Jahre på Mobile står med 441kw/600hk på mobile Länk just nu finns det 8st till salu. Mvh Stephan |
|
|
Kan det inte vara kungen som varit i farten och köpt sig en ny BMW? ;-) Nån lär väl ha reg numret sparat.... |
|
|
GE, Tack för informationen ang numreringen. Riktigt trist att de inte är individuellt numrerade måste jag säga... Inte för att jag är spekulant :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.