|
|
|
|---|---|
|
hej Som min rubrik lyder hur kan jag kolla bilens tempratur genom färddatorn? | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Såhär gör man iallafall på en E87 för att få fram motortemperaturen i instrumentklustret. Borde vara liknande procedur på en E60, men kan skilja på några detaljer. Finns nog flera E60-ägare här som kan bekräfta/dementera detta. |
BTW, här är de två översta träffarna på YouTube när man söker på "bmw e60 engine temperature" :-) |
|
Å sen byter du Huvudtermostat och egr termostat samtidigt.. |
|
@bmw330xd : Fick du upp temperaturen i din färddator? Kan du ge lite feedback till oss andra huruvida procedurerna som gavs som exempel var korrekta eller inte? |
| joo ra fick fram den o det låg på 85 grader så det är väl inom ramen? | |
Nice! Får prova på min E87 när den kommer ut ur vinteridét till våren. Men 85 grader låter lite väl lågt som arbetstemperatur. Brukar ju vara mer i närheten av 95 grader (men jag vet att detta kan variera mellan olika bilmodeller - tex mätte jag en arbetstemperatur på runt 86 grader på en Toyota Aygo). Dieselmotorer kanske dessutom vill ha lite lägre arbetstemperatur - kan inget om dessa motorer så är mycket osäker på vad det bör vara på dessa. |
| motorn var släkt så det kanske kyldes ner nån grader det är väl inom ramen? | |
Det beror ju såklart hur läng tid som gick mellan att du stängde av motorn och att du mätte temperaturen - eller hur? :-) Precis efter man stängt av motorn brukar temperaturen gå upp någon eller några grader. Så var det bara någon minut efter du stängde av motorn så borde du fått en temperatur som representerar vad du har som normal driftstemperatur. Men lät du bilen stå över natten och du mätte upp 85 grader på morgonen så har du ett helt annat typ av fel! :-) Men det är väl bilens driftstemperatur som du vill kolla, eller hur? Då ska du ju kolla på temperaturen när motorn garanterat har sin driftstemperatur. Annars bara blandar du in massa okända variabler och får ett opålitligt mätresultat som kort och gott är helt oanvändbart då du inte vet om det representerar det scenario du avser. Går det att ha temperaturen på displayen samtidigt som man kör? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.