AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.214

Varför jag inte har kvar min F31 335d -14...

Sida 2 av 2
Jag håller med att det är ruskigt dyr provision för att sälja en bil åt kund, men jag har sett liknande siffror hos andra handlare av exklusiva bilar. Jag kan gladeligen göra deras jobb för en bråkdel av priset när du skall sälja din 330 och då bjuder jag på ett vänligt bemötande :-)

Som exempel skulle Novation ha 5kkr för att sälja min 320d i samband med att jag köpte X3:an. Jämförelsen är kanske inte helt logisk då de samtidigt hade en affär i hamn men 35kkr extra för att göra samma jobb känns saftigt.

Oftast har ju mäklare en procentsats på huspriset (1-3% c.a) medans hos bilhandlare verkar fast taxa per objekt vara mer standard.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
På ett sätt är provisionen oviktig så länge säljaren får det den vill ha kan jag tycka. Det jag fick ut när jag sålde min E63 via 7H var samma peng som motsvarande bilar gick ut för hos andra handlare, och runt 40 000 mer än jag blev erbjuden i inbyte. Jag är helt säker på att jag inte hade fått ut samma summa om jag sålt bilen privat.

De är bra på mer udda bilar där det kanske inte alltid är så lätt att hitta en köpare. En BMW 320 kanske jag inte skulle anlita 7H för att sälja. Callisma är enligt min erfarenhet ännu dyrare.

thekinglives
acey: Frågan är om man ska syssla med udda bilar om man kör
"demolition derby" med sin vagnpark;)

Tycker för övrigt det var en snygg "uthängning" av firman.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det kan man verkligen fråga sig. Jag tycker firman borde skött det snyggare, inget snack om den saken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.