AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.216

Varför jag inte har kvar min F31 335d -14...

Sida 1 av 2
Verdi
Som ni kanske vet "råkade" jag beställa en ny F31 335d från England kort efter att jag hämtat min F31 330d från samma land.

Försökte först sätta ut 330:n på annons själv i våras för ~459 tkr men fastnade oftast i diskussioner om varför jag vill sälja så snart, varför jag köpt den från England, hur mycket jag köpt den för osv osv. Då fick jag tips om en bilfirma som gärna tog sig an lite dyrare bilar. Sagt och gjort. Jag kontaktade dem, kom överens om ett pris, de föreslog hela 499 tkr och jag blev såklart glad över att de trodde att de kunde få så mycket, och allt var frid och fröjd. Skickade ner bilen med biltransport och såg fram mot sommaren.

Veckorna gick och ingenting hände. Jag hörde absolut ingenting så efter en månad frågade jag hur det gick. Jodå, de hade två spekulanter och en tredje var på semester i Tyskland men skulle nog slå till när han kom hem. Tyckte det lät bra men veckorna fortsatte att rulla på. Inte ens en sänkning av priset till 469 tkr, på mitt initiativ, gjorde någon skillnad och jag började misströsta. De ville ju ha närmare 40 tkr för besväret också så vid det här laget började jag önska att jag aldrig skickat ner bilen.

Under min semester i södra Sverige kom jag på att jag kanske skulle testa att sälja 335:an istället. Sagt och gjort, jag kontaktade säljaren och kom överens om att jag skulle komma förbi dagen efter och så skulle vi byta bilarna. Jag ville även att de skulle skifta hjulen så att jag fick behålla de bättre däcken som satt på 335:an. Inga problem, det skulle de fixa.

När jag kommer dit dagen efter så visar det sig att de inte alls kunde bistå med något däckbyte. Alla lyftarna var upptagna med "en Ferrari, en Aston och en Lambo" eller vad han nu sa. Att ta ner någon av de bilarna var helt otänkbart fick jag veta. De var inte i skick att tas ner. Något som de rimligen borde ha vetat dagen innan... Dessutom var "rekonden" på 330:n som jag betalat x antal tusen för inte så imponerande. Döda insekter på fronten, smuts i förvaringsfacken osv. Och på grund av uteblivet hjulbyte fick jag köpa nya däck när jag kom hem då Bridgestone RFT-däcken på 330:n var olidligt spåriga och bullriga jämfört med Pirelli RFT på 335:an. Kostade mig 10 tkr.

Eftersom jag inte planerat det här bytet så hade jag inte registreringsbeviset med mig. Personen jag träffade sa att det var av yttersta vikt att bilen blev avställd för annars gällde inte deras försäkring för min bil om den stod i deras hall.

Jag bad min svägerska skicka ner dokumenten och ringde även dit ett par dagar senare för att försäkra mig om att bevisen kommit fram, vilket de hade.

Bilen kom ut på annons samma dag som jag ringde. 569 tkr skulle de ha. Tyckte det verkade mycket för när jag var där hade jag uttryckligen sagt att jag ville ha den såld snabbt eftersom jag tröttnat på situationen med 2 dyra bilar i 3 månader. Eftersom snabb försäljning var prio så gick jag med på att få 500 tkr för bilen och att de skulle få allt över. Dvs 69 tkr i detta fall.

Sen går veckorna igen. Ingenting händer. Förrän en lördagsmorgon när jag blir uppringd av dem. Jag hinner tänka glada tankar. Nu har de äntligen sålt min bil! Men nej. De hade BACKAT PÅ den och orsakat så stora skador att fronten måste lackas om och en framlykta måste bytas. Nu ringer de mig för att fråga om de får ta det på min försäkring eftersom de INTE STÄLLT AV BILEN som jag uppfattade att vi kommit överens om med tanke på hur viktigt det var för dem och deras försäkring. Bilen som de backade med ägdes av de själva och var oförsäkrad (eller om det var skyhög självrisk, kommer inte ihåg) och den klarade sig mirakulöst från några skador.

Inledningsvis går jag med på att ta det på min försäkring men efter att ha blivit upplyst om att jag faktiskt begår försäkringsbedrägeri i och med detta så ringer jag upp dem och säger att jag har ändrat mig. Då säger säljaren "vadå, din bil är skadad, det är klart att det belastar din försäkring". Då blir jag förbannad och säger att en bil som står stilla och blir påbackad aldrig kan vara vållande och säger blankt nej till deras förslag och upplyser dessutom vederbörande om att det skulle innebära bedrägeri. Efter ett par dagar hör de av sig igen och nu har de reparerat bilen utan att blanda in något försäkringsbolag. Tydligen behövdes fronten inte lackas längre och skadan på lyktan var inte heller så allvarlig att den behövde bytas. Här börjar jag misstänka att de "fusklagat" bilen men det har jag inga bevis för och kommer väl aldrig få veta heller...

Istället föreslår jag att de får köpa in den till garantipriset så är saken ur världen. De har fortfarande stora chanser att göra en bra affär och jag får de pengar jag kan acceptera, men de får stå med förseningen som skadan orsakat och risken att den blir mer svårsåld pga eventuellt dålig lackning/lagning. Men på grund av "dålig likviditet" så "går det inte". Jag säger att det är ju bullshit eftersom de säljer dyra sportbilar mer eller mindre varje vecka. Så då kan väl inte en halv miljon vara så mycket tycker jag... Men det är ändå helt omöjligt.

För att dubbla mina chanser sätter jag ut 330:n när jag kommer hem efter semestern för 430 tkr. Får en köpare på det priset men ska få en inbytesbil som jag inte är så sugen på. Ringer ner och säger åt de att stoppa ev försäljning på 335:an och att jag ska hämta hem den nästa vecka. De säger ok på det och jag förbereder försäljningen på 330:n.

Skulle sälja 330:n en söndag. På fredag eftermiddag strax efter 17.00 ringer de och säger att de har en köpare på 335:an men att jag måste acceptera 490 tkr. Aldrig i livet svarar jag. Jag ska ha 500 tkr annars hämtar jag hem den igen. 5 min senare så går de med på det så då känner jag mig "tvingad" att acceptera. Orkade helt enkelt inte strula mer, hämta hem 335:an, sälja inbytesbilen, åka till Norrköping för att sälja 330:n (halvvägs till köparen) och risken finns dessutom att köparen på 330:n backar ur i sista stund. Nu fick jag åtminstone tillbaka pengarna på 335:an.

Är så mycket jag är missnöjd med här. Allt från att de satte ett för högt pris från början till att de försökte blåsa mig på 10 tkr på slutet.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Berätta vilken firma det var! (jag kan gissa)

Mats
BMW CS #5847
Nån ädelmetall kan nog vara en ledtråd gissar jag:)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Tror snarare det handlar om Sjuhärad, vilket isf skulle förvåna mig då jag har ett gott intryck av JJ..
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Oj Oj, vilken tur du har haft som kom helskinnad ur detta, tänk om de kört bilen till Baltikum och hävdat att den blivit stulen och sedan inte haft den försäkrad, vad stod det i avtalet gällande försäkringsplikt från deras sida?
Glad för din skull att det löste sig hyfsat bra till slut, du har väl fått pengarna för 335:an?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tycker det är dåligt att inte skriva vilken handlare det är. Vad ger en sån här tråd då för informationsvärde då förutom skvaller och spekulationer?

Det borde vara 7h bil Kinna som nämns i annan tråd om bilen och de har haft bilar med exakt samma spec som Verdis bilar.

-------
//Lövet
Verdi
Dawwe, Nej, Sani har dock rätt, det är 7H.

NordicX, Jag var aldrig rädd att bli totalblåst på det sättet. Och ja, jag har fått pengarna sen flera månader tillbaka.

Har funderat länge på om jag skulle berätta om det här eller inte. Är kanske småaktigt av mig men samtidigt tycker jag inte de ska komma undan helt och hållet heller.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Förväntade mig mer profesionell hantering av en förmedlingsaffär från en BMW ÅF. 40' i provis är bedrägeri. Max 20' skall det kosta.
Men Anders (Med Känsla) har väl annan uppfattning av 7H?

Jag har hjälpt flera medlemmar här på AP med förmedlingsaffär, senast Jörgen med sin CLS.

mvh
Marin

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Verdi: Det är inte småaktigt alls. Dåliga firmor ska hängas ut!
Vi är alldeles för dåliga på det i Sverige. Istället knyter vi händerna i fickan och fortsätter få dålig service.

-------
//Lövet
Verdi
Marin,
36 tkr ville de ha i provision på 330:n.

För att klargöra så var det 7H Bil AB i Kinna. Alltså INTE Auto 7H, som var BMW-återförsäljare fram till 2012.

Jag vet exakt vad Med känsla tycker om 7H...
Jag är ledsen att jag rekommenderade 7H till dig Verdi men jag hade haft två rätt snabba försäljningar med dem och det kändes rätt att rekommendera dem då. Tyvärr måste jag instämma i din klagolåt eftersom jag nyligen råkade ut för i princip samma typ av historia som dig som du vet. Firman har varit väldigt proffsiga och duktiga tidigare, men idag har jag en helt annan uppfattning. Dessutom saknar man helt ödmjukhet inför det som inträffat och beskyller istället kunden för att vara skitjobbig och att man är less. Det som gör mig mest förb-d är attityden. För att göra en lång historia kort. That´s it!

Dessutom är de och har aldrig varit någon BMW åf Marin.

/Anders
Verdi
Med känsla, Är absolut inte ditt fel.

Precis som i ditt fall så var jag också mest irriterad på deras totala ovilja att ta ansvar för vad de gjort. Till exempel sa JL till mig att det var första gången på 12 år som något sånt här hade hänt. Det var extremt sällsynt. Då tyckte jag att om det då är så jävla sällsynt så kan de väl ta fullt ansvar och lösa situationen på ett smidigt sätt. Och det var ju inte så att jag bad de ta en förlust. De skulle ju sannolikt göra vinst på bilen ändå.

Och om jag inte har fel så drog han exakt samma historia om "första gången på 12 år" till dig men det var ju inte sant. Det hade hänt mig bara ett par månader innan. Vilket du visste om. Snacka om bli påkommen med händerna i syltburken. Hehe. :-)
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Aj satan vilken historia Verdi! Jobbigt sånt där. Bra du ventilerade eländet så vi vet kalibern på firman.
Riktigt dålig stil..Fy f-n..=(
Omdömet från 2012-03-29 ser väl ut att vara nåt liknande : Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
7H Bil i Kinna har aldrig varit en BMW ÅF, däremot har grannen Auto 7H varit det, fram till de blev uppköpta.

Jag har både köpt och sålt bil via 7H, och även om komissionen är hög, så tycker jag att de brukar få sålt bilarna till ett högre pris än de flesta andra firmor. De har många återkommande och lojala kunder, en bra social närvaro och ett skickligt säljteam. De är skickliga säljare, bilarna som jag har sett där det absolut inget fel på. Däremot så verkar de vara dåligt förberedda på att ta hand om kunder när något går snett.

Det är trist det som hänt dig och Anders, omhändertagandet av missnöjda kunder, även om de då verkar vara få, är minst lika viktigt som att ha "schyssta" bilar.

Trist utgång och dåligt av 7H att inte lägga ner mer energi på att få dig nöjd.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Murpz: Just det omdömet verkar väl ändå okay trots att det är negativt? Firman kan nog inte garantera att sälja bilarna, de styr inte marknaden på det sättet. Däremot tycker jag faktiskt att man kan bemöta alla kunder på ett seriöst sätt och där verkar firman just nu falla igenom på alla punkter.

För egen del tycker jag att för 40k ska firman fan rulla ut röda mattan och bjuda på ostron när de säljer bilar. Det är samma pengar du betalar för att sälja en villa för flera miljoner. Så j-a svårt är det inte att fota bilen, skriva en vettig annons på Bytbil och sedan spegla den på Blocket.

-------
//Lövet
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Skojar du Lövet? Då har vi blivit duktigt blåsta av våran mäklare. Det ska inte kosta 40`att sälja en bil, men inte får du ett hus för 2-3 miljoner sålt på så låg provision.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Jag hade djupt inne i min skalle ett seriöst intryck av 7H Bil i Kinna och har seriöst tänkt flera gånger att göra affär där men utan att ha kommit till skott. Tur det kan jag tycka nu när jag läser detta. :S

Oseriösa handlare som inte tar ansvar är det värsta jag vet!
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Sjukt tråkig läsning.

Det kan alltid hända saker. men det är oftas då man märker skillnaden mellan en bra och en dålig firma.

En bra firman hade ringt upp och beklagat sig och sagt att man inte behöver oroa sig utan att det löser allt på en fackmannamässigt sätt. Och att man kanske ge en rabatt på arvodet eller dylikt.

Ang nivån på arvodet så är det för högt för normal förmedling, och en normal bil. Hade det varit en udda bild typ GT40 som ska annonseras för hela värden ,och kanske skeppas till USA, fine, men en ”vanlige” BMW som säljer i Sverige.

OT: Ang mäklararvode så, så har jag i veckan träffa ett antal mäklare då jag köpte hus förra veckan, så kan jag säga att 40 är lågt , och så ska jag sälja en 3a. Jag hamnar nog på ca 60Tkr.

Marin: Tack, det gick bra. Blev bara ett problem, och det visste jag innan. Jag har ingen bil idag :) Synd bara vi inte han ses.

Verdi
Ja du Jörgen. Jag tror faktiskt 7H hade lite otur också i allt det här. De bad ju om ursäkt och jag fick en del små rabatter/ersättningar. Var kanske att begära för mycket att de skulle köpa in bilen, vad vet jag?

Men när de sen försökte få mig att acceptera 490 tkr tyckte jag de var oanständiga efter allt som hänt. De hade försökt sälja nån av mina bilar under 4 månader och min känsla var att de fick eld i baken först när jag sa att jag skulle hämta hem bilen igen. Köparen var för övrigt en bror till en av säljarnas bästa kompisar... Känns som de ringde runt i bekantskapskretsen för att rädda det som räddas kunde när jag ville stoppa affären.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.