|
|
|
|---|---|
|
Hallå grabbarna. Glapp i spindeleden vä sida. Har köpt ny länkarm från biltema (samma som redan sitter på bilen) och en helt värdelös avdragare som "rekommenderades" på biltema. (art nr 191253) Problemet är att den inte går att skjuta tillräckligt långt in och ligger bara an ca 25% av ytan. Har någon ett tips tips på en avdragare som de facto fungerar? Mvh, Mattias | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer, 191253 kan inte hantera särskilt stora kulleder. Då är 191254 en aningens bättre, men den har också sina begränsningar. Finns det gott om utrymme (vilket det nästan aldrig gör) och man inte är rädd om damasken så kan en pickle fork (191240, 191241) fungera. Men jag är själv intresserad av att höra riktiga erfarenhet från vad andra har och vad som verkligen fungerar i alla lägen. |
|
Har provat att bryta med en sån där gaffel, men trots ett halvmeters rör som hävstång så händer ingenting. Hittade ett tips på en avdragare från Swedol, VE 72068, men jag vill helst också veta innan jag köper på mej en avdragare till. Finns det någon medlem som provat biltemas 191254? |
|
|
Här har du 191254: Länk Det small till rätt bra när den gick sönder men leden satt likväl kvar.. Slutade med att jag värme leden med gas, la spänn med nå spett och slog till hårt med slägga så släppte det. Det va dock på en gammelvolvo. Lämnade in avdragaren på biltema dagen efter och fick en ny utan diskussion. |
|
|
Brukar släppa om du sätter in en kofot eller större mejsel i spänn. Typ som du ska försöka bräcka loss den. Där efter när du håller den i spänn, så slår du med hammare underifrån. Precis som du ska slå spindelleden på plats och då brukar de släppa. Hoppas du förstår hur jag menar. |
|
Yes, har själv en 191254. Använde den nyligen till en mindre styrled - där gick det bra. Men min första gick sönder för många år sedan när en styrled satt lite hårdare. Fast den gick inte sönder i öppningen, den började att spricka lugnt och försiktigt gick av mitt på den armen som skruven trycker på. Så 191253 är inget att ha - iallafall inte till något av bilens chassidelar (du kan omöjligtvis komma tillräckligt långt in). Och 191254 har sin begränsning på hur mycket kraft den tål. Men även hur stor käftöppningen är. Det är ett gränsfall att den klarar spindelleden för övre/undre bärarm på en E34. Så det är inte omöjligt att den inte klarar att gapa över en E46 länkarms spindelled. Pickle fork funktionen är väl mer att man skapar kraft genom att man kilar in den och när man hamrar in den så skapar det en kortvarig men kraftig impuls som förhoppningsvis kan slå loss kulleden. Att bara dra av en kulled med linjär statisk kraft kräver rejält med kraft! Det är därför som troligtvis 191254 brukar gå sönder. Clintan66 är inne på rätt spår. Det bästa brukar vara att sätta den i spänn och sedan slå vinkelrätt mot kulleden på godset där den sitter fast. Syftet med detta är att få mikroskopiska rörelser i det konade hålet som gör att det släpper. Det här fungerar ibland utan att den sitter i spänn. Jag själv misslyckades fatalt nu när jag skulle byta bussningar i mina tryckstag på min E34. Jag provade *allt* men misslyckades. Tiden började ta slut så det slutade med att jag tog bort hela styrarmen från fjäderbenet med båda länkarmar fortfarande fastsatta i styrarmen och tryckte ut och satte dit nya bussning. Men jag är själv på jakt efter en bra högkvalitativ kulledsseparator för framtida jobb. Så alla tips är välkomna. Vad använder verktstäder till exempel? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har använt Den långa gaffel från Biltema och en slägghammare funkar alltid När jag bytt länkarmar på E46. Bryta går inte men några rejäla smällar med en slägghammare så lossnar det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Länk | |
Ja, var precis som Hasso beskriver och som filmen visar som jag menade hur en pickle fork används bäst. Men om man inte vill riskera att damasken skadas - vilket verktyg gäller då? Är det av den typen här nedan som gäller då? Länk Länk När det gäller ovanstående verktyg ska man nog tänka på att det skiljer mellan verktyg och verktyg, framförallt i materialet. Tex är Biltemas tillverkad i någon typ av gjutningsprocess (gissar jag på baserat på vad jag kommer ihåg av de brottytor från min som gick sönder), då gäller det att ha koll på material men framförallt gjutningsteknik för att få hög hållfasthet. Jag tror att de flesta hobbyverktyg som finns därute använder en enklare (billigare) tillverkningsprocess och klarar inte alltför stora krafter. Jag tror definitivt det finns kulledsavdragare som är tillverkat i bättre materal, men de kostar också därefter. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Med "Rätta knycken" kommer man långt :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Bara att ta på dumstruten. Hade noll koll på gaffelns funktion. Ska testa att slå istället för bryta... Tack grabbar! |
|
|
Fick nedslag på "spindelled" vänster fram när jag besiktigade bilen. Det var den yttre kulleden vid hjulet som glappade. Det lustiga är att båda sidor byttes för snart 2 år/5k mil sedan. Har nu beställt Meyle's förstärkta bärarmskit. Dessa har dessutom utbytbara kulleder så att man slipper riva ner hela bärarmen i framtiden. Bytet tänkte jag göra själv på en OKQ8 GDS-mack, problemet är bara hur jag ska få av hjulen, eftersom man kör upp på lyften. Frågan lyder; kan jag använda en domkraft som jag placerar på billyften och hissar upp i främre lyftpunkten, eller kan jag hissa hela fronten samtidigt och lägga träklotsar vid lyftpunkterna sedan hissa hela bilen med lyften? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.