|
|
|
|---|---|
|
Tidigt i höstas bytte jag skivor, belägg och handbromsbackar bak på min 318 -03. Bromssköldarna var rätt rostiga så på högra (den värsta) sidan monterade verkstaden en specialbricka mot bromsskölden där "pinnen" som håller handbromsbackarna går igenom, så att den inte skulle glida igenom den rostiga skölden... Nu maler det lite i huvet att jag skulle vilja montera en bricka även på vänster sida då jag noterade, vid vinterdäcksmontaget, att skölden är ordentligt rostig även där. Så, Vart får man tag i en sån där specialbricka? Den är liksom skålformad och hålet har denna formen: -0- Man vrider den väl sedan 90 grader så att den håller i pinnens "vingar". (För övrigt antar jag att det är en likadan genomförning på undersidan av bromsskölden för den "nedre" bromsbacken... men jag kan inte se den). /Jonas | |
|
Ta en plåtbit. Borra ett 5 mm hål. Vässa en skruvmejsel med ca7-8 mm bred klinga. Slå mejsel genom hålet/plåten. Klipp till önskad rundhet / form på brickan. Klart.. :) |
|
|
Jo... om jag hade en egen verkstad vore ju det där ett sätt att gå till väga. Men man måste ju kunna köpa dom nånstans... Verkstan hade ju en hel burk i olika storlekar... får väl i värsta fall åka dit och be om en. /Jonas |
|
| Till vissa bilar följer det med brickor i monteringssatsen Länk | |
|
hoppsan... ja det gjorde det inte med min sats från Metzger... Verkar dock aldrig göra det till bilmodellen ser jag. Men man borde ju kunna köpa brickorna löst!? /Jonas |
|
| Annars kan du byta ut sprinten mot en m6 med bricka + låsmutter.. Det har jag gjort på min e46a... | |
|
08976: Det var ju smart... men om jag får tag i en bricka kan jag lösa det utan att ta av bromsskivan tror jag. Borde gå att komma åt och trycka in sprinten genom ett av bulthålen... eller hur? Hur gjorde du föresten med den undre sprinten... jag kan inte se den från utsidan, går det in en låsmutter där också? (Eller är det kanske som jag misstänker på de övre problemmet brukar uppstå? /Jonas |
|
|
Har testat med bricka pga rostiga bromssköldar - höll i ca ett år, sedan åkte brickan genom skölden pga rosten åt sig vidare... Vill du ha sinnesro är det bäst att byta bromsskölden och den går att byta utan att plocka bort navet (och förstöra hjullagret) genom att klippa isär den och svetsa ihop den igen på plats. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
JohanB: mm... Mekanikern pratade om det och satte den största brickan han hade som ändå passade... Ser nog ut att kunna hålla ett bra tag trots allt. Jonas |
|
|
låter fint azkikr! mitt gjordes för mer än 2 år sen och det håller än... |
|
|
Alltså på ena sidan sitter en rätt rejäl bricka, på andra sidan sitter ingenting idag. Jonas |
|
| Ta en vanlig bricka (rätt storlek), fila ut hålet till en oval och sedan banka med en mejsel parallellt (90 grader) mot hållinjen, för att göra böjningen där "pinnen" ska stanna för att den inte ska kunna snurras. | |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Dessa brickor skall du kunna köpa på vilken bildelsbutik som helst. Finns den inte löst så lär dom ha monteringssatser med sådana brickor i. |
|
Var förbi verkstan i ett annat ärende, fick 2 brickor med mej hem. /Jonas |
|
|
Ytterligare ett tips som kanske kan passa någon: Fila ner hullingarna på originalpinnen till bromsbackarna så att den blir rund hela vägen. Gänga med ett fyra millimeters gängsnitt lika långt in som hullingarna var. Sätt dit originalpinnen med originalfjädern och lås med bricka och mutter innanför bromsskölden. Den reparationen går relativt snabbt och lätt att göra om man har gäng-grejor och lite brickor och muttrar i garaget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.